Kartex - förbättringar

Re: Kartex 4.0

niking; sa:
På min fråga om det ska gå att uppgradera från Kartex 3.05 online så sa han att "det är en sak som ledningsgruppen tittar på". Har ni några önskemål om detta....?

Det kan man ju minst sagt säga! Jag vill ju inte springa iväg och köpa ytterligare en dyr produkt från LM bara för att få tag i en ny Kartex.

Däremot kan jag tänka mig att enbart köpa en ny Kartex om den är tillräckligt förbättrad och tillräckligt billig. Programmet går ju ändå bara att använda till LM:s egna filer så det borde ju inte vara för mycket begärt.

/SJ
 
Uppgradering från 3.05 till 4.0

Önskemålet är att gratis få uppgradera samt att det görs från nätet.

Att det skall vara gratis motiveras med att det finns sådana brister i dagens version. Hänvisar då till de övriga inläggen.

/peter
 
Re: Kartex 4.0

Hej Niklas!

Det är svårt att ha någon uppfattning om 4.0 för vi vet inget om vad som kommer med. Men det andra stora hindret är prissättningen. Att en professionell användare av kartor kan ha råd med 4000 för ett län är inte så konstigt, efter skatt blir det bara 1000. Många andra arbetsredskap kostar betydligt mer. Men för en intresserad privatperson är det en faktor tio över smärtgränsen. Har inte svenska folket betalat för framställningen av kartorna över skattsedeln? Då borde vi bara behöva betala för mediet och distribution plus en nätt vinst på det. 75 spänn för en CD täcker allt detta. Gröna kartan över HELA Sverige med en automatisk uppdatering vartefter de sunkiga kartorna UTAN HÖJDKURVOR ersätts med detta minimikrav uppfyllt får väl kosta högst 2000.
Så länge LMV envisas med att sälja ett fåtal CD till ockerpris är det tämligen ointressant vad LMV stoppar in i Kartex 4.0.
Med lägre priser till privatpersoner kan nog LMV's vinst bli större.

MVH
Erik

niking; sa:
Jag snackade just med Lars Sävmarker på Lantmäteriet. Han lät hälsa att "version 4.0 kommer till sommaren".

På min fråga om det ska gå att uppgradera från Kartex 3.05 online så sa han att "det är en sak som ledningsgruppen tittar på". Har ni några önskemål om detta....?

/Niklas
 
Kartex 4.0

Jag har frågat Lantmäteriets kundtjänst om kartex 4.0 och jag fick följande svar från Agneta Oredssson.

"Silva Mutinavigator kommer troligen att stödjas i nästa version av Kartex (ver4) som kommer till hösten 2002. Tyvärr kan jag inte få bestämt besked från utvecklarna, bara att de
undersöker gränssnittet
och har för avsikt att ordna detta"

"Några nyheter i Kartex 4 är att man ska kunna rita i kartbilden och att
resplan-programmet
är inlagt i Kartex i Sverigekartan.
Pris har vi inte fått ännu."

Jag tipsade dem också om denna tråd på forumet och bad henne att vidarebefodra detta till utvecklarna av Kartex 4.0 så jag tror att vår diskussion inte är helt för jäves, eller?

/Niklas
 
Gamla kartor

Något som man verkligen oxå borde uppgradera är de kartor som man får med när man köper Kartex.

Köpte själv Gröna Kartan för Västra Götaland i höstas. Vissa av delarna i denna var över 10 år gamla. Bla så saknades vissa nytillkomna vägar. En väg som jag cyklade på, ganska stor, tog plötsligt slut mitt i en åker trots att den enligt kartan skulle fortsätta flera km.

När jag påpekade detta för LAntmäteriverket så sade de att de inte hade råd att uppgradera kartorna. CD-skivorna präglades för flera år sedan och trots att det står på omslaget till dem att de innehåller se senaste kartorna så stämmer inte detta.

Köper man en papperskarta så får man en betydligt nyare produkt. Så skall det väl ändå inte vara ?

/Jan-Eric
 
Gamla Kartor och kartex

Lantmäteriet uppdaterar kartorna på sina CD efterhand och då finns de nya kartorna med. Under år 2000 uppdaterade äntligen gröna kartorna över mina hemtrakter (Tidaholm). Resultatet är att på gröna kartan CD över Västergötland så finns de gamla kartorna med, men på gröna kartan CD över Jönköpings län, som kom ungefär 1 år senare, så finns de nya kartorna med.

Så när jag klipte och klistade in kartor (15*15 km) runt tidaholmstrakten in i Global Map Planner (Silvas Kartprogram), så tog jag så mycket som möjligt från Jönköpings län men norr om Skövde fick jag ta från Västra Götaland län.

Men det räcker gott för mina behov, så stora förändringar brukar det ändå inte röra sig om.

Jag tror att nästa version av gröna kartan CD är beräknad till 2003 (pris?), men hör av dig till Lantmäteriet för närmare upplysning.

/Niklas
 
Re: Vänta inte på Lantmäteriet

Ett alternativ till både Kartex och OziExplorer är Fugawi. Importera dina rutter, tracks och waypoints och de ligger kvar nästa gång du öppnar aktuell kartbild. Ingen kalibrering behövs för .RIK-filer heller. Bara att ladda in om man har den "modulen" i Fugawi (undrar vad LM anser om det?). En nackdel är dock att programmet ritar upp kartbilden på tok för långsamt när man har zoomat ut. Ingen sökning på ortnamn heller men det har jag aldrig behövt. Men visst, det är säkert bra.

En kul (?) finess som Fugawi har är att man kan välja Day, Dusk och Night display och programmet tonar ner hela displayen för att inte blända och förstöra mörkerseendet. Bra om man har laptopen i bilen eller i båten.

Fast OziExplorer 3D ser ju snyggt ut.

asdfg; sa:
Hej Per!

Du har helt rätt i att den sista tillämpningen som Kartex var ensam om var ortnamnssökningen. Den finns numera även i Oziexplorer, enda förlusten är att man får söka på Vasteras, Oregrund.

Det verkar vara exakt samma ortnamn som ingår.

Jag har nu kastat ut Kartex för gott. Man lever ju bara en gång och troligen inte så länge att man får se Kartex komma i närheten av Oziexplorer. Kartex saknar inte endast tilläggsfunktioner utan även en del basfunktioner, (Gridlines, track till GPS, vettig utskrift av kartbild).

Peter Törlind efterlyser en indexkarta där man ser vilka kartor man har. Det finns redan i Oziexplorer.

Det finns rutiner för att ta ut Kartex-kartor (.RIK) i
småbitar och klistra ihop till lagom stora ark i packbit TIFF och kalibrera för Ozi.

Det är aldrig för sent att ge upp! När det gäller Kartex och Lantmäteriet kan det knappast ske fort nog!
 
Tilläggsmodulen i Fugawi.

Tilläggsmodulen i Fugawi kostar ju ungefär lika mycket som programmet själv, så det är väl så att LM tar bra betalt för att licenciera ut användningen av modulen (eller snarare infon som gör att modulen funkar). Hoppas fö att även Ozi kommer med motsvarande modul.

/Lod
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
niking Spår som ritöverlägg i Kartex Navigering 6
artec Pocket Kartex och HTC HD2?? Navigering 2
Stordrulen Pocket kartex i mobiltelefonen ? Navigering 3
Sarano Kartex Rutnät Navigering 2
gfredriksson Kartex vs MapSource Navigering 1
2-stroke Grundskala i pocket kartex Navigering 2
Brune Ny Kartex version Navigering 4
coolmanq Ort-databas Norge till Kartex? Navigering 3
niking Rutnät bugg i Kartex. Navigering 2
Stordrulen Några om Pocket Kartex 4 Navigering 4
Stordrulen Navman pin 570 & Pocket kartex Navigering 2
Karl.mittiskogen Kartex och GlobalSat BU-353 GPS Navigering 1
Ante_99 Pocket Kartex till HTC Touch Navigering 0
Pelle Å Ändra kwf-format (Kartex 5.0) till gdb-format (Mapsource)? Navigering 6
löven Koordinatfel -Kartex Navigering 13
Arstuga Ett par ... om Pocket Kartex Navigering 3
BerntI Presentation av Waypoints i Kartex Navigering 4
Brune Kartex blir avgiftsfritt Navigering 11
Crazydee Garmin12 och kartex????? Navigering 6
lax90 Pocket Kartex lagring på "storage card" Navigering 3
svlcm Ny ver av Kartex (5.3) Navigering 0
lagerstrom Vilka format klarar Kartex Ver 5? Navigering 1
Jonas.O Editera spårfil i kartex? Navigering 1
Brune Kartex lever Navigering 1
grodanbolle Kartex hänger sig! Navigering 7
eloserik Kartex 5.1 beta finns för uppdatering hos Lantmäteriet Navigering 0
avslLM Kartex - ett framtidsscenario Navigering 33
fisherbike Etrex USB till Kartex? Navigering 16
Brune Räknefel i markera kartyta, i Kartex 5 Navigering 2
eloserik Kartex 5 är uppdaterat Navigering 21
bennys Strul att överf tracks mellan etrex Venture och Kartex Navigering 0
avslLM Kartex i framtiden Navigering 1
Metis GPSmap 60c + Kartex 5 Navigering 3
nr23se Kartex problem. "Ej tillåten använding av..." Navigering 4
el_lobo Hjälp med kartex +ozie Navigering 2
matte_upp Kartex och eTrex Navigering 6
jonasolof Skillnaden mellan Kartex 5 och Kartex 4? Navigering 7
Store Pocket Kartex för Pocket PC Navigering 6
Store Fel i OziExplorer jmf Fugawi och Kartex Navigering 7
Lasse Nilsson Kartex 5, med mera. Navigering 6
anderskarlsson Kartex Navigering 3
S Jonstorp Transformation i Kartex/Swe Trans Navigering 3
Krux Kartex 4 Navigering 4
garminetrex Läsa EasyGPS-filer (.loc) i Kartex? Navigering 6
marcushedblom Koord. försvann från GPS vid överföring till Kartex Navigering 0
dexecupen Kartex vs Fugawi Navigering 4
Roni Kartex+Magellan meredian Navigering 0
ekis Kartex 4 Navigering 4
Kris-10:an Kartex + SILVA = ?? Navigering 3

Liknande trådar