Det är mycket snack här...
Själva brännaren på KAP-Arctic är inte alls unik. Optimus och Radius har tillverkat sådana brännare sedan början av 1900-talet.* I de första Arctic-köken satt det också Optimusbrännare (den som sitter i dagens Optimus 111). Den inbyggda rensnålen är således en gammal konstruktion, och inget som Gunnar Finn har uppfunnit. På senare år har det suttit brännare av märket Patria i Arctic-köken. De är till förväxling lika Optimusbrännarna, och man kan till och med byta delar mellan dessa brännare.
Det (i mångas ögon) geniala med Arctic var att det kombinerade Trangiaköket och fotogenkökets fördelar på ett bra sätt. I början av min friluftsbana träffade jag ibland på hemmagjorda konstruktioner där brännare och tank från ett Optimus 111 användes i ett Trangia. Det var dåtidens vinterkök, och en av de inspirationskällor som Gunnar Finn hade när han konstruerade sitt kök. Det unika delarna i ett KAP-Arctic är pumpenheten och den vagga med tändränna som brännaren sitter i. Dessa tillverkade KAP själv. Övriga delar (Trangiakök, bränsleflaska och brännare) var ”standardkomponenter” från andra tillverkare.
När det gäller efterapning kan man konstatera att Optimus definitivt gjorde sig skyldiga till det när de konstruerade pumpen till Explorer, samma pump som nu sitter på Nova. På min hemsida finns en jämförelse mellan pumparna. Trots att Optimus pump är av senare datum tycker jag att den är sämre.
När det gäller frågan om varför Arctic har slutat att tillverkas så har jag information från en rätt så säker källa, nämligen Gunnar Finn själv: Han försökte i flera år att få någon annan intresserad av att tillverka köken, eftersom han började känna sig för gammal. Detta lyckades han dock inte med. När han sedan fick problem att få tag i brännare, samt fick en stroke så lade han ner tillverkningen. Om jag skall spekulera lite själv så tror jag inte att KAP var speciellt lönsamt. Det är tufft att konkurrera med stora jättar som Optimus, Primus och MSR när man är ensamföretagare och tillverkar friluftskök hemma i källaren. Det kan nog vara därför som ingen ville fortsätta tillverkningen.
*Jag frågade en gång min nu bortgångna pappa om han visste när de tysta brännarna kom, d v s hattbrännarna med inbyggd rensnål. Hans svar blev :”Tja, var det före eller efter kriget..?”. Att Radius tog patent denna brännartyp 1931 stämmer säkert.
Peter