KAP-köket

norpan_; sa:
mmm.. trots mina trista erfarenheter så kan jag nog se likheterna..

Handhavande PaTRiC, handhavande!?

/mattias [/QUOTE]

hörru du.. det gäller knivar, där kompenserar man bristande teknik och felaktigt handhavande med storlek.. kök, dom ska fan ba funka.. inte en massa söl, sot och skit.. det värsta e väl inte brännaren i fråga utan conteinern den kopplas till..

[/mattias [/QUOTE]

kök, dom ska fan ba funka.. inte en massa söl, sot och skit..
[/QUOTE]

Stanna hemma och gå på restaurang. Det finns inget kök som "ba funka..." Om du hittar ett kök som "ba funka" kan jag nog hitta minst tio pers i min bekantskapskrets som inte får det att funka... ;)

Anledningen till att jag inte har ett KAP är att jag en gång för massa år sen lånade ett. Det sotade, sölade etc och till slut gav jag upp. Det var ju såklart bara handhavandefel och jag ångrar att jag inte testade köket mer innan turen, då kanske jag hade haft ett nu...

ps. min gasolbrännare till trangiat "ba funkar", men inge vidare på vintern ;) ds.

Ang Kap artic köket

Min far var tidigare delaktig i tillverkningen av detta omdiskuterade kök. Hans företag gick dock i konkurs efter många år och det blev uppköpt av Jakobs AB. Det är nu denna man som sitter på de delar som skulle kunna möjliggöra en ev fortsatt tillverkning. Kanske en kontakt med honom skulle vara en ide??

Hemnummer: 0687-12346 Uno Jonsson
Lycka till!
[Ändrat av Pemsan 2005-12-08 kl 10:28]

Två lite distanserade synpunkter:
Den s k containtern är väl samma som i Trangia, och den brukar ju få utstå en del kritik för sin vikt även då. Dock kan det ju ifrågasättas om den väger så mycket med hänsynt till att denna om någon, är ett vindskydd som "ba funkar". Jag har ett gammalt Trangia och ett Omnifuel, och det är inte trivialt att komma fram till att en komplett lösning som bygger på OF väger mindre än ett komplett Trangia. Trangia original funkar ju i och för sig lika dåligt som pocketrocket på vintern.

Pocket rocket, eller alla andra alternativ utan vettiga vindskydd innebär ju mer koktid och mer bränsle att bära, så det är ju en del av vikten som man inte kan bortse ifrån, även om det nu händelsevis är så att man gillar att vänta lite extra på att maten ska bli klar.

Sen är det ju i någon mån så att KAP försvann för att det inte fanns tillräcklig efterfrågan. Alla ev. invändingar om bristfälliga resurser för marknadföring och liknande kan antagligen bortses ifrån, då det naturligvis hade uppstått en "klon" från Trangia, Primus, MSR eller nåt om idé och utförande hade varit så överlägset.

Slutsats?
??? Det perfekta köket finns inte...

(Och fanns inte.)

[Ändrat av Mezzner 2005-12-08 kl 11:18]

olarantala; sa:

kök, dom ska fan ba funka.. inte en massa söl, sot och skit..
[/QUOTE]
Stanna hemma och gå på restaurang. Det finns inget kök som "ba funka..." Om du hittar ett kök som "ba funka" kan jag nog hitta minst tio pers i min bekantskapskrets som inte får det att funka... ;) [/QUOTE]

jorå, det finns massor med kök som har betydligt bättre funktion än KAP-brännaren med tillhörande conteiner. jag har runt 200 utedygn, 4 mål mat per dag med KAP brännaren så helt oerfaren är jag inte, med minst 800 tillfällen i ryggen. Det var inte det att brännaren inte funkade den till och med funkade bra när det väl var igång, men det är ett söligt, sotigt chabrak. Jag har provat flera andra fotogen/bensin kök som funkar mukke bättre, eller rättare sagt, alla funkar bättre.. Men jag vet hur det är på Utsidan, här måste alla tycka samma annars gör dom fel, samma tält, samma kök och samma jackor.. eftersom detta är så hårt inrutat så sitter ni där med era sotiga och fotogen osande fingrar och tycker att detta är fan det bästa köket i stan, alla andra tycker det så då måste jag oxå tycka det..

(det finns en anledning till att det inte tillverkas längre, ingen vill ha skiten)

Mezzner; sa:
Alla ev. invändingar om bristfälliga resurser för marknadföring och liknande kan antagligen bortses ifrån, då det naturligvis hade uppstått en "klon" från Trangia, Primus, MSR eller nåt om idé och utförande hade varit så överlägset.

Jupp. Kap var ju ursprungligen en kopia av en gammal Optimusbrännare, och det finns väl anledningar till att Optimus inte kör med den brännaren längre.

KAP

KAPs ursprungsbrännare var en Optimus orginal. Den brännaren slutade Optimus att tillverka (svårt att konkurrera med tillverkning i låglöneländer?) och Gunnar Finn använde därefter en portugisk kopia som är lite enklare i utförandet.

Både den portugisiska och Optimusorginalet fungerar OK men det är lite högre maxeffekt på Optimusen.

Fördelen med bägge dessa så kallade hattbrännare är bra sparlåga och relativt lågt brännarljud samt den inbyggda rensnålen. Maxeffekten är mycket bra. Nackdel är speciellt vikten.

Fotogenkök skall förvärmas vilket är lite byngligt och om man använder sotande förvärmning så blir det grisigt. Men det skall inte sota då är det något fel på brännare, bränsle eller handhavande.

Bensinkök och gaskök har andra för och nackdelar.

Patrics antipati mot KAP delas av en hel del andra men vi är också många KAP-entusiaster som bildar front mot KAP-belackarna.

Att KAP nu slutat tillverkas beror, spekulerar jag, på svårigheter att få lönsamhet dvs för mycket arbetstid per såld produkt.

Men många av oss kommer nog att använda KAP ytterligare 30 år.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lumpi Någon som kan hjälpa med KAP köket? Kök och brännare 6
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
Polar300 KAP-Arctic - en ny bättre bränsleflaska... Kök och brännare 8
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
tretrop KAP Arctic reservdel Kök och brännare 6
Snödrivan Fotogenkök KAP byta slang Kök och brännare 9
Ifki Kap Arctic - borde repareras Kök och brännare 5
nallaq Kap-Arctic "reservdelar" Kök och brännare 48
maval Kap-arctic fotogenkök reservdelar Kök och brännare 10
JMel Slang till KAP Artic Kök och brännare 17
pack KAP-Light Kök och brännare 3
mj4x4 Vilka bränslen till Kap Kök och brännare 2
mj4x4 Slang till kap arctic Kök och brännare 5
Buljo KAP-Arctic packningsfråga Kök och brännare 3
tingdahl Dimension o-ring i KAP-pup Kök och brännare 9
nvavargen Reservdelar KAP Kök och brännare 0
nvavargen KAP i Trangia 27 Kök och brännare 4
Frienergi Köpa Kap-Artic kök Kök och brännare 3
Buljo KAP-Arctic...igen! Kök och brännare 5
nuuska KAP-Arctic is back! Kök och brännare 55
bikenut KAP brännare Reparation Reservdelar Kök och brännare 4
oskarfk Läckande bränsleslang kap Kök och brännare 1
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
avslutad_221205 KAP utan Trangia? Kök och brännare 3
scew Förvärmning på KAP?? Kök och brännare 9
DraZ Hatten till mitt Kap har gått sönder. Kök och brännare 1
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
tingdahl Svårighet att tända förvärmningen på KAP Kök och brännare 4
suneiskogen KAP Kök och brännare 9
schweingaard Är det KAP jag ska ha? Kök och brännare 10
fjelltur Var köpa KAP arctic? Kök och brännare 6
UlfRikard Pumpförvaring till KAP Arctic? Kök och brännare 5
SWE3171 Tillverkning av veke till KAP! Kök och brännare 5
JensLarsen KAP-pump och MSR-bränsleflaska Kök och brännare 1
Henke Bränsleåtgång KAP Kök och brännare 2
TorH Kap-Arctic Kök och brännare 4
Loranga Passar KAP till trangia 27 serien? Kök och brännare 1
tommyk KAP Arctic med bensin Kök och brännare 13
snah Kap Brännare På Jägarkök Kök och brännare 6
ærlige ed KAP-erfaringer og problem. Kök och brännare 1
Pask KAP-Arctic, priser och inköpsställen Kök och brännare 4
Pask Nätsida om KAP-Arctic! Kök och brännare 5
My71 KAP - användning på hög höjd? Kök och brännare 6
Norström KAP-problem! Kök och brännare 1
CoooL Är brännsleflaska som man får med Kap dålig??? Kök och brännare 3
TJA KAP Kök och brännare 2
Berras Nova vs Kap o andra Kök och brännare 2
kfs Var köper man dessa magiska KAP-produkter? Kök och brännare 1
ala Mer KAP snack! Kök och brännare 12
mahe KAP, igen! Kök och brännare 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg