KAP-köket

Patric:

Du har fel!

Jag brukar sällan var så kategorisk, men i det här fallet säger jag att du har fel, inte om KAP, men om att alla skulle tycka lika på detta forum.

Visa gärna att jag har fel, genom att sätta ihop en lista på bästa kniv, tält, kök, ryggsäck. Om du gör det och erhåller kategoriskt bifall från forumisterna så ska jag säga att du hade rätt och jag fel! :)

Lycka till!

(Obs, du har förstås frihet att välja märken och modeller på ett opportunistikt vis; du behöver förstås inte välja modeller som du tycker är bäst.)

Re: KAP

thureb; sa:
... Men det skall inte sota då är det något fel på brännare, bränsle eller handhavande.

Att KAP nu slutat tillverkas beror, spekulerar jag, på svårigheter att få lönsamhet dvs för mycket arbetstid per såld produkt.

Men många av oss kommer nog att använda KAP ytterligare 30 år.

Thure

Att det är fel på det när det inte går som det ska, är nog just vad Patric hävdar. Denna felfrekvens är ju just vad som avgör om produkten är bra eller dålig.

En annan aspekt på bra/dåligt är ju privärdheten. Om man inte lyckades få lönsamhet var alltså inte kundnyttan så stor att den motiverade det höga pris köket krävde...

Jag är inte allmänt så orienterad åt marknadsekonomi osv, men relativt ofta är det ändå så att marknaden är hård men rättvis. Marknadsföring och dåligt omdöme sätter ju på sätt och vis detta ur spel, men det är som regel på kortare sikt, och campingkök är nog en relativt mogen produkt där ganska mycket beror på användarnas erfarenheter.

Behövs nog inte =)

Så vitt jag vet så konstruerade KAP sin pump mer än 10 år före Optimus. Under denna tid har vi alltså 10 års teknologi framgång ...

KAP var också först med att använda den självrensande nålen som de flesta kök använder idag !!!

Optimus apade alltså efter KAP vilket de andra stora företagen också har gjort när det gäller den självrensande nålen.

Teknologin går ständigt frammåt ... att jämföra KAP artic mot ett modernt kök är som att jämföra Sven Hedins bomulls tält mot ett VE-25.

// Daniel Wilhelmsson

Re: Behövs nog inte =)

Pemsan; sa:
Så vitt jag vet så konstruerade KAP sin pump mer än 10 år före Optimus. Under denna tid har vi alltså 10 års teknologi framgång ...

KAP var också först med att använda den självrensande nålen som de flesta kök använder idag !!!

Optimus apade alltså efter KAP vilket de andra stora företagen också har gjort när det gäller den självrensande nålen.

Teknologin går ständigt frammåt ... att jämföra KAP artic mot ett modernt kök är som att jämföra Sven Hedins bomulls tält mot ett VE-25.

// Daniel Wilhelmsson

Stämmer verkligen detta med att Kap var först med sjävrensande nål!?!

:) De första Kap-brännarna var ju tillverkade av Optimus, som använde samma brännartyp i flera kök som är äldre än Kap...jag äger själv ett Optimus 111 med inbyggd rensnål, modellen är från 1953 vad jag vet.

Mvh,

//J

Mezzner; sa:

både ja och nej.. jag generaliserar svårt när jag säger att alla här e likriktade, det stämmer inte helt och det är orättvist mot många.. MEN till stor del så faller den stora gruppen in i ett utrustningsvakum där en svårt likriktning sker, jag tror oxå att många väljer samma som massan utan att egentligen veta varför. Sedan så är det faktiskt så att man aldrig får kritisera det massan använder utan man måste bifalla snällt annars är man stygg..

men en liten lista som får de flesta att bli våta i kallingarna av:

tält: hilleberg
rygga: norröna
jacka: asterix
sko: lundhag/ jörn om man e riktigt hård
bralla: klättermusen
kök: trangia
kniv: fällkniven
kompass: silva

.

[Ändrat av -PaTRiC- 2005-12-08 kl 13:16]

Så de som har jörnkängor blir både våta i kallingarna och hårda?

ps. det kanske blir nån slags hybrid av hela mitt köksande. Lilla trangiat tycker jag om och vill ha kvar, KAP-pumpen vore inte så tokigt och så kanske en modernare brännare på det. ds

Mezzner; sa:
Patric:

Du har fel!

Jag brukar sällan var så kategorisk, men i det här fallet säger jag att du har fel, inte om KAP, men om att alla skulle tycka lika på detta forum.

Visa gärna att jag har fel, genom att sätta ihop en lista på bästa kniv, tält, kök, ryggsäck. Om du gör det och erhåller kategoriskt bifall från forumisterna så ska jag säga att du hade rätt och jag fel! :)

Lycka till!

(Obs, du har förstås frihet att välja märken och modeller på ett opportunistikt vis; du behöver förstås inte välja modeller som du tycker är bäst.)
er det ikke optimistisk at forvente, at nogen der falder ind under patriks beskrivelse, vil udlevere sig selv og der med understrege patriks pointe.
...ehh, var det klart,det?

-PaTRiC-; sa:
både ja och nej.. jag generaliserar svårt när jag säger att alla här e likriktade, det stämmer inte helt och det är orättvist mot många.. MEN till stor del så faller den stora gruppen in i ett utrustningsvakum där en svårt likriktning sker, jag tror oxå att många väljer samma som massan utan att egentligen veta varför. Sedan så är det faktiskt så att man aldrig får kritisera det massan använder utan man måste bifalla snällt annars är man stygg..
Men gud, låt mig få slippa de självpåtagna martyrernas klagan. Gillar man vadmalskallingar, skinnpjäxor, galonjackor och vedeldat på kalfjället så låt gå, men använd inte "vi är en liten utsatt minoritet" som ett argument för att ni har rätt, vadsomhelst men inte det.
Fan, det finns ju internationella konflikter som legitimeras av just detta påstående. Att det sedan alltid finns en likriktning är väl inte svårt att se, särskilt inte på utsidan.se eller i "frilufts"-butikerna.

Förresten: Hur kom det sig att du envisades med att använda detta "skitkök" så länge och så mycket? Halvårsexpedition utan kontakt med civilisationen? Bakom fiendelinjer i finska vinterkriget? Sorry, men jag var bara tvungen att fråga ;)

och for the record: Jag är själv inte någon KAP:are, jag kör med ett ordinärt kök, tillverkat av kinesiska barnarbetare i fönsterlösa källarlokaler för ett multinationellt företag, inköpt för hutlöst pris (av någon som sen sålde det beg till mig).

Strykarräven; sa:
jag kör med ett ordinärt kök, tillverkat av kinesiska barnarbetare i fönsterlösa källarlokaler för ett multinationellt företag, inköpt för hutlöst pris (av någon som sen sålde det beg till mig).

Produkter tillverkade av barn tycker jag inte om. Barn slarvar så förfärligt! :)

Du generaliserar för hårt Patric

Min egen lista med mina favoriter innehåller bara KAP-köket i Trangia av dessa. Har i och för sig ett par klättermusenbyxor men de är ombytesbyxor i skridskopackningen.

Thure

Här nedan PAtrics lista:
tält: hilleberg
rygga: norröna
jacka: asterix
sko: lundhag/ jörn om man e riktigt hård
bralla: klättermusen
kök: trangia
kniv: fällkniven
kompass: silva

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lumpi Någon som kan hjälpa med KAP köket? Kök och brännare 6
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
Polar300 KAP-Arctic - en ny bättre bränsleflaska... Kök och brännare 8
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
tretrop KAP Arctic reservdel Kök och brännare 6
Snödrivan Fotogenkök KAP byta slang Kök och brännare 9
Ifki Kap Arctic - borde repareras Kök och brännare 5
nallaq Kap-Arctic "reservdelar" Kök och brännare 48
maval Kap-arctic fotogenkök reservdelar Kök och brännare 10
JMel Slang till KAP Artic Kök och brännare 17
pack KAP-Light Kök och brännare 3
mj4x4 Vilka bränslen till Kap Kök och brännare 2
mj4x4 Slang till kap arctic Kök och brännare 5
Buljo KAP-Arctic packningsfråga Kök och brännare 3
tingdahl Dimension o-ring i KAP-pup Kök och brännare 9
nvavargen Reservdelar KAP Kök och brännare 0
nvavargen KAP i Trangia 27 Kök och brännare 4
Frienergi Köpa Kap-Artic kök Kök och brännare 3
Buljo KAP-Arctic...igen! Kök och brännare 5
nuuska KAP-Arctic is back! Kök och brännare 55
bikenut KAP brännare Reparation Reservdelar Kök och brännare 4
oskarfk Läckande bränsleslang kap Kök och brännare 1
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
avslutad_221205 KAP utan Trangia? Kök och brännare 3
scew Förvärmning på KAP?? Kök och brännare 9
DraZ Hatten till mitt Kap har gått sönder. Kök och brännare 1
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
tingdahl Svårighet att tända förvärmningen på KAP Kök och brännare 4
suneiskogen KAP Kök och brännare 9
schweingaard Är det KAP jag ska ha? Kök och brännare 10
fjelltur Var köpa KAP arctic? Kök och brännare 6
UlfRikard Pumpförvaring till KAP Arctic? Kök och brännare 5
SWE3171 Tillverkning av veke till KAP! Kök och brännare 5
JensLarsen KAP-pump och MSR-bränsleflaska Kök och brännare 1
Henke Bränsleåtgång KAP Kök och brännare 2
TorH Kap-Arctic Kök och brännare 4
Loranga Passar KAP till trangia 27 serien? Kök och brännare 1
tommyk KAP Arctic med bensin Kök och brännare 13
snah Kap Brännare På Jägarkök Kök och brännare 6
ærlige ed KAP-erfaringer og problem. Kök och brännare 1
Pask KAP-Arctic, priser och inköpsställen Kök och brännare 4
Pask Nätsida om KAP-Arctic! Kök och brännare 5
My71 KAP - användning på hög höjd? Kök och brännare 6
Norström KAP-problem! Kök och brännare 1
CoooL Är brännsleflaska som man får med Kap dålig??? Kök och brännare 3
TJA KAP Kök och brännare 2
Berras Nova vs Kap o andra Kök och brännare 2
kfs Var köper man dessa magiska KAP-produkter? Kök och brännare 1
ala Mer KAP snack! Kök och brännare 12
mahe KAP, igen! Kök och brännare 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg