Kap-Arctic "reservdelar"

Vet ej om du hittade info men jag är normalt mer aktiv på det forumet än här.

Vet ej om det var med länk till tester som Norska försvaret gjort men viktigast är att ej kombinera en brännare som ger mer CO än de som har lägst på tester och sedan sätta på en bytta med värmevxl och smälta snö under lång tid och ha stängda ventiler för att man tycker det är kallt.

Många som har varit ute länge med stor erfarenhet har varit nära att få Allvarliga skador som tex Kvernmo som gjort många TV program och är Utb militär samt Ulvang som är läkare.

Har man haft luftkyld VW med värmevxl som var lite gamla hade jag en indikator skiva som reagerade på CO och hade Alltid ventilationen öppen även när det var kallt och idag tar jag mindre risker.

Vet ej om du hittade info men jag är normalt mer aktiv på det forumet än här.

Vet ej om det var med länk till tester som Norska försvaret gjort men viktigast är att ej kombinera en brännare som ger mer CO än de som har lägst på tester och sedan sätta på en bytta med värmevxl och smälta snö under lång tid och ha stängda ventiler för att man tycker det är kallt.

Många som har varit ute länge med stor erfarenhet har varit nära att få Allvarliga skador som tex Kvernmo som gjort många TV program och är Utb militär samt Ulvang som är läkare.

Har man haft luftkyld VW med värmevxl som var lite gamla hade jag en indikator skiva som reagerade på CO och hade Alltid ventilationen öppen även när det var kallt och idag tar jag mindre risker.

Vid snösmältning i skydd av tältet så ska alla ventiler vara öppna och köket får stå i dörröppningen till yttertältet. Blåser det hårt så anpassa jag dörröppningen, huvudsaken är att köket står i lite drag hela tiden.

Ändå kul att läsa testerna. Sintefs test ger annat resultat när det gäller Whisperlite vilket jag tycker är intressant.

//J

Såg på mätare som ´vandra i fjäll ´haft på tur i Sarek reportage har man ej tillgång till ´proffs´mätare att jämföra med och är ensam eller båda inne i tältet,ska man nog ej lita på dessa mätare mer än som jfr mellan olika lösningar men ej på om det är ofarligt och ingen risk för CO förgiftning vilket du ej känner av tydliga symtom i tid och de som klarat sig hade en kompis som var nära och som ej hade fått i sig samma halt.

Min koppling som är märkt Walther Serie 06-003- läcker nu tyvärr fotogen. Sitter det någon utbytbar packning i kopplingen? Var kan man köpa såna här kopplingar?

Thure

Angående CO så är det inte den enda parametern. Fotogen ökar CO-halten jämfört bensin eller gasol men bensin anses vara mera hälsovådligt av vissa. Dels brandrisken speciellt i kyla dels att kortare kolkedjor innebär risk för upptag via huden eller lungorna. Alla kolväten kan vara cancerogena men speciellt sådana med ringstruktur och bensin innehåller alla möjliga molekyler, fotogen är eventuellt enhetligare?

Jag har sett uppgifter på att bensin är aggressivare mot packningar i brännaren och slangar än fotogen.

En fråga, är hattbrännare dvs silent cap mer eller mindre risk för kolmonoxidexponering än orginalbrännare t ex Optimus eller Primus med brännarplåt?

Thure

Angående CO så är det inte den enda parametern. Fotogen ökar CO-halten jämfört bensin eller gasol men bensin anses vara mera hälsovådligt av vissa. Dels brandrisken speciellt i kyla dels att kortare kolkedjor innebär risk för upptag via huden eller lungorna. Alla kolväten kan vara cancerogena men speciellt sådana med ringstruktur och bensin innehåller alla möjliga molekyler, fotogen är eventuellt enhetligare?

Jag har sett uppgifter på att bensin är aggressivare mot packningar i brännaren och slangar än fotogen.

En fråga, är hattbrännare dvs silent cap mer eller mindre risk för kolmonoxidexponering än orginalbrännare t ex Optimus eller Primus med brännarplåt?

Thure
Det finns ett norskt test gjort av FFI/Sintef (som kan googlas) där norska försvarets optimus 111 testas. Det är hattbrännarmodellen som är standard där, så det bör vara den som testades. Den liksom båda MSR-köken (Whisperlite och XGK) klarar sig bra, sämsta köket i detta avseende är ett Coleman.

"carbon monoxide emissions from camping stoves"

//J

Tack Joru.

Det fanns tester med olika Optimus brännare men de särredovisas inte. Intressant att man använde heptan till de andra märkena men fotogen till Optimus.

" 3.3.1 Optimus camping stoves
Forty six experiments were carried out on 11 different camping stoves of the Optimus brand.
Most of these experiments (35) were carried out on the Optimus 11 model which is the type used
in the Norwegian Armed Forces, but the “Optimus Explorer”, “Optimus 111C Hiker” and
“Optimus Ranger” were also examined."

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
maval Kap-arctic fotogenkök reservdelar Kök och brännare 10
Polar300 KAP-Arctic - en ny bättre bränsleflaska... Kök och brännare 8
tretrop KAP Arctic reservdel Kök och brännare 6
Ifki Kap Arctic - borde repareras Kök och brännare 5
mj4x4 Slang till kap arctic Kök och brännare 5
Buljo KAP-Arctic packningsfråga Kök och brännare 3
Buljo KAP-Arctic...igen! Kök och brännare 5
nuuska KAP-Arctic is back! Kök och brännare 55
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
fjelltur Var köpa KAP arctic? Kök och brännare 6
UlfRikard Pumpförvaring till KAP Arctic? Kök och brännare 5
TorH Kap-Arctic Kök och brännare 4
tommyk KAP Arctic med bensin Kök och brännare 13
Pask KAP-Arctic, priser och inköpsställen Kök och brännare 4
Pask Nätsida om KAP-Arctic! Kök och brännare 5
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Snödrivan Fotogenkök KAP byta slang Kök och brännare 9
JMel Slang till KAP Artic Kök och brännare 17
pack KAP-Light Kök och brännare 3
mj4x4 Vilka bränslen till Kap Kök och brännare 2
tingdahl Dimension o-ring i KAP-pup Kök och brännare 9
nvavargen Reservdelar KAP Kök och brännare 0
nvavargen KAP i Trangia 27 Kök och brännare 4
Frienergi Köpa Kap-Artic kök Kök och brännare 3
bikenut KAP brännare Reparation Reservdelar Kök och brännare 4
oskarfk Läckande bränsleslang kap Kök och brännare 1
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
lumpi Någon som kan hjälpa med KAP köket? Kök och brännare 6
Staffan Andersson KAP-köket Kök och brännare 79
avslutad_221205 KAP utan Trangia? Kök och brännare 3
scew Förvärmning på KAP?? Kök och brännare 9
DraZ Hatten till mitt Kap har gått sönder. Kök och brännare 1
tingdahl Svårighet att tända förvärmningen på KAP Kök och brännare 4
suneiskogen KAP Kök och brännare 9
schweingaard Är det KAP jag ska ha? Kök och brännare 10
SWE3171 Tillverkning av veke till KAP! Kök och brännare 5
JensLarsen KAP-pump och MSR-bränsleflaska Kök och brännare 1
Henke Bränsleåtgång KAP Kök och brännare 2
Loranga Passar KAP till trangia 27 serien? Kök och brännare 1
snah Kap Brännare På Jägarkök Kök och brännare 6
ærlige ed KAP-erfaringer og problem. Kök och brännare 1
My71 KAP - användning på hög höjd? Kök och brännare 6
Norström KAP-problem! Kök och brännare 1
CoooL Är brännsleflaska som man får med Kap dålig??? Kök och brännare 3
TJA KAP Kök och brännare 2
Berras Nova vs Kap o andra Kök och brännare 2
kfs Var köper man dessa magiska KAP-produkter? Kök och brännare 1
ala Mer KAP snack! Kök och brännare 12
mahe KAP, igen! Kök och brännare 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg