Kap-Arctic "reservdelar"

Är kanske dags att prova mitt nya O.P.
Och jfr med k.A. och se om byte av förstahandsval vid minusgrader.

Funderade lite...
Jag spontanköpte helt oplanerat mitt "Trangia Arctic" på Domus sportavdelning i Kiruna i mitten
av april 1986 (en av mina kompisar hade kvar järnvägsbiljetten i sitt album), köket kostade 1025:-
(vilket inte låter så farligt, men det var nästan hela reskassan för en vecka i Abisko/Riksgränsen då).
Ett köp / en uppoffring jag aldrig ångrat - klart värt de pengar jag inte längre hade under den där
veckan... Gunnars produkt fick tydligen byta namn någon tid senare - för Trangia hade visst oppo-
nerat sig sägs det - och det blev då KAP-Arctic. KAP från Gunnar Finn's firmanamn Kiruna Arktiska
Produkter.

Min personliga åsikt är att KAP-Arctic redan då var en bättre produkt/design än vad Trangia 25 var/
är nu. De tre pressningar GF ordnade för att övre och nedre vindskydden skulle sitta stadigt ihop har
Trangia fortfarande inte lyckats matcha - deras hoplåsning av vindskydden (när den väl kom) var/är
väldigt glapp och sladdrig i jämförelse - och kräver en ytterligare kantstukning med en lämplig tång
av ägaren...

Pumpens överlägsenhet jämfört med de andra tillverkarnas motsvarigheter var då omvittnad, det
är väl först nu med den senaste generationen pumpar från Primus och Optimus som KAP-nivån upp-
nåtts. Men! - De har fortfarande inga övertrycks-/säkerhets- ventiler monterade...

En personlig fundering har alltid varit hur mycket av alla innovationerna i Trangia Arctic som var
Gunnar Finn's och hur mycket som var Sten Brander's förtjänst? Vem fick idéerna? Vem fick snille-
blixtarna? Någon måste till exempel ha kommit på idén med den genialiska tändrännan, någon
måste ha designat brännarhållarstativet, någon måste ha fått idén med det förspända bränsleröret
som låser fast alltihop - etc etc. Det är en imponerande verkshöjd och innovationsmängd i den här
konstruktionen. Att det var många års försök med att smidigt få in en högpresterande fotogenbrän-
nare i Trangia 25, det vet vi. Hur många generationer av försökskonstruktioner de två höll på med
kan vi bara ana - innan Gunnars händiga fingerfärdighet till slut hade alla svetsar, pressningar och
maskinbearbetningar på rätt plats...
Imponerande!
/Odd

Senast ändrad:
G.F. har jag aldrig träffat men S:B.under vinterkurs på Storulvån samt hemma på föredrag om Karoliner olycka på återtåg från Norge,S.B. skulle ju blivit Ing. men avbröt studier för STF jobb.
Utveckling samt egna praktiska tester i fält när bra alt ej fanns på marknaden.

Visst är det märkligt att det nu, snart 40 år senare, fortfarande inte finns någon värdig eftertädare till Trangia Arctic? Åtminstone ingen man kan köpa över disk (eller "över tangentbord" kanske det heter nu för tiden?).

Här på Utsidan är vi väl rörande överens om vad vi skulle vilja ha: Ett kök med samma prestanda som Arctic när det gäller t ex kvalitet, effekt, stabilitet och ljudnivå, men gärna lite lättre och med möjlighet till fler bränslen. Finns inte marknaden för detta? Är det vi gamla Utsidan-dinosaurer som är i minoritet, när resten av Tiktok-världen bara vill ha mopedknattrande spindelkök?

Optimus 207 var komplett med tändrännan vid köp från Optimus återfsj.
Massan på brännaren och flera kanaler upp till brännarhuvudet är nog skälet till stabil låga och efterfrågan på tyngre kök är låg idag,köparen fokuserar på vikten och ej funktionen och tillv på ptoduktionskostnaden.

Det finns ett Nansenkök / kittel som verkar bra men dyrt. Saluförs av en schweizisk polarfarare. Vill minnas att brännaren är en standardvariant men kitteln/ vindskyddet är mkt bra.

Jag kan kanske hitta en länk. Dock tokdyrt.

Thure

Jag håller på med 3d skrivare och har möjlighet att skriva ut i tpu som är kemiskt tåligt. Vilket bränsle använder ni och hur det packningarna ut som eftersökes?

Visst är det märkligt att det nu, snart 40 år senare, fortfarande inte finns någon värdig eftertädare till Trangia Arctic? Åtminstone ingen man kan köpa över disk (eller "över tangentbord" kanske det heter nu för tiden?).

Här på Utsidan är vi väl rörande överens om vad vi skulle vilja ha: Ett kök med samma prestanda som Arctic när det gäller t ex kvalitet, effekt, stabilitet och ljudnivå, men gärna lite lättre och med möjlighet till fler bränslen. Finns inte marknaden för detta? Är det vi gamla Utsidan-dinosaurer som är i minoritet, när resten av Tiktok-världen bara vill ha mopedknattrande spindelkök?

Det närmaste tycker jag fortfarande är MSR Whisperlite med Trangiaadapter, gärna Universalmodellen som går på gas också.

Jämförelsevis tyst brännare, lite lättare och Universal är förstås reglerbar på gas. Men med flytande bränsle icke så. Fast ok för snösmältningen förstås och enklare maträtter funkar ju.

Men Whisperlite visar att det går att göra tysta brännare.

...Polaris med hatt är jag inte imponerad av. Den är väldigt vindkänslig jämfört med både Kap Arctic och Whisperlite med adapter. Ett vackertväderkök.

//J

O.H.tycker at Polaris är bäst men ej du Joru.
Ej provat mitt kök och ´glömde ´sända åter på 365 d öppet köp tänkte köra utan hatt.
MSR W är känt för producera relativt mkt CO så var ej aktuellt utan då de 2 ´jet´brännarna varav XGK ej går på gas som ´spindel´variant DF som har samma brännare som räknas som den mest beprövade exp köket.
Låg CO viktigare än ljud.
Är det eftermonterade ´ljuddämparna´som är problemet eller själja brännaren

O.H.tycker att Polaris är bäst men ej du Joru.

Ej provat mitt kök och ´glömde ´sända åter på 365 d öppet köp tänkte köra utan hatt.

MSR W är känt för producera relativt mkt CO så var ej aktuellt utan då de 2 ´jet´brännarna varav XGK ej går på gas som ´spindel´variant DF som har samma brännare som räknas som den mest beprövade exp köket.

Låg CO viktigare än ljud, tar med öronproppar som även anv vid stark vind för att sova bra.

Är det eftermonterade ´ljuddämparna´som är problemet eller själva brännaren?

O.H.tycker att Polaris är bäst men ej du Joru.

Låg CO viktigare än ljud, tar med öronproppar som även anv vid stark vind för att sova bra.

Är det eftermonterade ´ljuddämparna´som är problemet eller själva brännaren?

Mitt polaris har blåst ut också utan hatt men då körde jag gas på sparlåga.

Jag känner bara till ett test, norska Sintef som testade kolmonoxidnivåer för Optimus 111, MSR XGK och Whisperlite och Coleman. MSR-köken och Optimus hade jämförelsevis låga nivåer medan Colemanköket hade höga nivåer i alla effektlägen.

Skulle vara intressant att läsa testet som du hänvisar till.

//J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
maval Kap-arctic fotogenkök reservdelar Kök och brännare 10
Polar300 KAP-Arctic - en ny bättre bränsleflaska... Kök och brännare 8
tretrop KAP Arctic reservdel Kök och brännare 6
Ifki Kap Arctic - borde repareras Kök och brännare 5
mj4x4 Slang till kap arctic Kök och brännare 5
Buljo KAP-Arctic packningsfråga Kök och brännare 3
Buljo KAP-Arctic...igen! Kök och brännare 5
nuuska KAP-Arctic is back! Kök och brännare 55
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
fjelltur Var köpa KAP arctic? Kök och brännare 6
UlfRikard Pumpförvaring till KAP Arctic? Kök och brännare 5
TorH Kap-Arctic Kök och brännare 4
tommyk KAP Arctic med bensin Kök och brännare 13
Pask KAP-Arctic, priser och inköpsställen Kök och brännare 4
Pask Nätsida om KAP-Arctic! Kök och brännare 5
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Snödrivan Fotogenkök KAP byta slang Kök och brännare 9
JMel Slang till KAP Artic Kök och brännare 17
pack KAP-Light Kök och brännare 3
mj4x4 Vilka bränslen till Kap Kök och brännare 2
tingdahl Dimension o-ring i KAP-pup Kök och brännare 9
nvavargen Reservdelar KAP Kök och brännare 0
nvavargen KAP i Trangia 27 Kök och brännare 4
Frienergi Köpa Kap-Artic kök Kök och brännare 3
bikenut KAP brännare Reparation Reservdelar Kök och brännare 4
oskarfk Läckande bränsleslang kap Kök och brännare 1
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
lumpi Någon som kan hjälpa med KAP köket? Kök och brännare 6
Staffan Andersson KAP-köket Kök och brännare 79
avslutad_221205 KAP utan Trangia? Kök och brännare 3
scew Förvärmning på KAP?? Kök och brännare 9
DraZ Hatten till mitt Kap har gått sönder. Kök och brännare 1
tingdahl Svårighet att tända förvärmningen på KAP Kök och brännare 4
suneiskogen KAP Kök och brännare 9
schweingaard Är det KAP jag ska ha? Kök och brännare 10
SWE3171 Tillverkning av veke till KAP! Kök och brännare 5
JensLarsen KAP-pump och MSR-bränsleflaska Kök och brännare 1
Henke Bränsleåtgång KAP Kök och brännare 2
Loranga Passar KAP till trangia 27 serien? Kök och brännare 1
snah Kap Brännare På Jägarkök Kök och brännare 6
ærlige ed KAP-erfaringer og problem. Kök och brännare 1
My71 KAP - användning på hög höjd? Kök och brännare 6
Norström KAP-problem! Kök och brännare 1
CoooL Är brännsleflaska som man får med Kap dålig??? Kök och brännare 3
TJA KAP Kök och brännare 2
Berras Nova vs Kap o andra Kök och brännare 2
kfs Var köper man dessa magiska KAP-produkter? Kök och brännare 1
ala Mer KAP snack! Kök och brännare 12
mahe KAP, igen! Kök och brännare 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg