Kanske fel forum?

Precis sån menade jag.

Med risk för att vi har snott tråden...
Jag har provat denna typ av linser under utprovning av prisma (för skelning) i mina glasögon. Min erfarenhet är att de är väldigt räffliga och svåra att hålla rena. jag har bara provat den när de sitter på glasögonen och då är ju en bit bort från ögat.
Har ni tänkt att denna lins läggs direkt på kartan? Blir det isf skarpt? Jag är skeptisk och mycket intresserad på samma gång. Hör av er till mig om ni testat! alla lösningar för att snabbt kunna tyda kartan är av intresse för en orienterare som måste ha glasögon på av även andra skäl... / Sofia

Jag tror en sådan lins finns på avståndsmätare/linjal jag köpte på Kartbutiken för ca 50kr. Den är till för att mäta avstånd och ta ut koordinater på kartan. Den förstorar också lite grann. Kanske kan vara något att testa. Den är stor som ett kreditkort.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Tack för alla tips! Tyvärr behöver jag minst 5 ggr förstorning (typ +4 dioptrier) så jag får nog försöka hitta ett annat sätt iaf...

Nu har jag kanske hittat en glasögonlösning. Naturkompaniet har ett slags lätta läsglasögon, förstoringskort så utformade att de kan knäppas fast på näsan närman läser kartan. Låter man dem ligga i sitt lilla fodral i kartfodralet bör det gå att hålla dem torra.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kilo Lima Varför tas trådar bort från detta forum efter några veckor? Lättpackning 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg