Tack. Vad hittar man denna? Är den lättare och mindre prasslig än en lätt press?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kanske fel forum?
- Trådstartare camoscio
- Start datum
Det kanske är jag som läser slarvigt men jag hittar inget värmeplagg utom den ulltröja som du har och går i. Stämmer det?
/Thomas
Nej, ulltröjan är en lätt T-tröja som jag bär närmast överkroppen. Värmeplagg vet jag inte riktigt vad det är. Jag klär mig svalt eller varmt genom att ta av och på kläder, inte genom att byta.
Därför har jag heller inget långt underställ. Blir det varmare eller kallare under dagen är det ju inte närmast kroppen jag vill byta.
På en alptur går jag i normalfallet en solig dag i tröja, skjorta (jag vill inte bränna armarna) och korta löparbrallor. Tidigt på etappen har jag kanske vindoverallen utanpå allt. Det brukar räcka. Sen har jag ju den lätta fleecen och regnjackan i reserv, dock har jag aldrig haft flera än fyra lager på överkroppen, och även det är ovanligt. Fleecen vill jag helst spara till kyligare nätter.
Tack. Vad hittar man denna? Är den lättare och mindre prasslig än en lätt press?
Lättare och prassligare, elmaterialleverantörer säljer, köpt min på Radio Shack på plats.
Efter viss tvekan har jag lagt upp en kommenterad lista över min packning på
http://www.huthyfs.com/minpack.html
Jag undviker allt slags polemik och cidlyftiga teoretiska resonemang.
Min tvekan kommer av att var och en kanske borde göra och lita till sina egna erfarenheter.
Eftersom packningen inte är sådär vansinnigt lätt kanske jag inte ska länka fårn detta forum, vad vet jag. Men kommentarer kan vara intressanta.
Det här med lättviktsryggsäckar.
Jag är lite avundsjuk på er som kan klara av såna. Jag köpte också en Osprey exos 58 häromveckan, då jag ska ut på en längre resa. Men fick lämna tillbaka den då den satt för dåligt över axlarna på mig. Annars var den perfekt. Provade också flera säckar i Granite gears sortiment. De såg ju bra ut. Men flera hade en ryggplatta som kändes som en äggkartong mot ryggen. En annan var konstigt sydd så att det kändes som man fick en vass armbåge i ryggen, när man la i några kilo. Jag förstår inte hur de har tänkt.
Det känns som man får välja plågor, lätt och obekvämt eller tungt och bekvämt.
Nja fullt så svartvitt är det inte. Det handlar om packteknik. Eftersom flera svär vid lätta ryggsäckar och håller fast vid dem, så går det, men inte direkt och definitivt inte med slängnerisäckenprincipen.
Givetvis skall höftbälte och axelremmar sitta väl på bålen. Därför görs säckarna i olika storlekar. Ställbart väger och brukar inte vara så frekvent förekommande.
Matematik är enkelt och krymper man säckvikten med kilon så bör man nog inkludera fler egna omvärderingar och nya synsätt.
Rymliga lätta säckar kan packas inne i liggunderlagsröret, inte bara med honungsburkar! Andra lätta säckar föreskriver vikt S-rest mot ryggen inne i säcken.
Innan man dömer ut ett system bör man pröva det med rätt förutsättningar.
Själv gick min ryggsäcksvikt ner med över 4 kg, däri rymms sovsystem och tält. Vad kan du reducera? YMMV
Givetvis skall höftbälte och axelremmar sitta väl på bålen. Därför görs säckarna i olika storlekar. Ställbart väger och brukar inte vara så frekvent förekommande.
Matematik är enkelt och krymper man säckvikten med kilon så bör man nog inkludera fler egna omvärderingar och nya synsätt.
Rymliga lätta säckar kan packas inne i liggunderlagsröret, inte bara med honungsburkar! Andra lätta säckar föreskriver vikt S-rest mot ryggen inne i säcken.
Innan man dömer ut ett system bör man pröva det med rätt förutsättningar.
Själv gick min ryggsäcksvikt ner med över 4 kg, däri rymms sovsystem och tält. Vad kan du reducera? YMMV
Jag är lite avundsjuk på er som kan klara av såna. Jag köpte också en Osprey exos 58 häromveckan, då jag ska ut på en längre resa. Men fick lämna tillbaka den då den satt för dåligt över axlarna på mig. Annars var den perfekt. Provade också flera säckar i Granite gears sortiment. De såg ju bra ut. Men flera hade en ryggplatta som kändes som en äggkartong mot ryggen. En annan var konstigt sydd så att det kändes som man fick en vass armbåge i ryggen, när man la i några kilo. Jag förstår inte hur de har tänkt.
Svara med citat
ett alternativ är Berghaus bioflex 45. den har ett roterande höftbälte som sitter som gjuten. säcken väger 1.5 kg, alltså 400-500g mer än dom lättaste säckarna men jag tycker komforten är värd det. finns mesh fickor på sidan och plats för vandringstav, kan varmt rekommendera den. köpte den via amazon.co.uk för en tusenlapp ung, frakt var grattis.
Det kan väl bero lite på hur mycket man lägger i säcken. Jag har kommit fram till att 15 kg
- tills vidare! - är en acceptabel börda i brant alpterräng där det kan handla om upp- eller nedstigningar på 1000 höjdmeter. Och det klarar min säck. På sådana turer packar jag numera tältet inuti - en nackdel är att det är lite knöligare än eljes att ta fram det vid lägerplatsen, en fördel är att packningen blir något högre och smalare.
På en tiodagars fjälltur (längesen sist!) kanske jag får svårt att klara 15-kg-gänsen, men på en sådan tur krymper ju packningen varje dag.
Sen handlar det ju också om vilka motiv man har för att packa lätt. Sedan länge har säkerheten på utsatta eller halkiga passager varit ett viktigt motiv; med stigande ålder (jag fyllde 68 år på min senaste tur) blir man också vaksammare mot förslitningsskador. Jag har en tio år gammal hälskada som jag parerar på lite olika sätt, samt känningar i ett knä, bl a. Ännu en sak är hanteringen på resor, att häva upp packningen på bagagehyllor framåtlutad och på tå och därtill numera med en enda väl fungerande arm (min högra arm kan pressa c:a 3 kg rakt upp).
Passar på att kommentera andra svar. Byta tält när mitt Akto tjänat ut? Det är som med Volkswagen - ingen vet hur gammalt ett Akto kan bli. Hittills är det 12 år och 325 nätter och det håller nog en sommar till. Och jag nalkas, antar jag, med stormsteg slutet på mitt vandringsliv (när jag pensionerade mig år 2006 var jag inställd på att vandra till 67 ...). På min senaste resa campade jag en natt i La Thuile i Valle d'Aosta. Jag kom i samspråk med en ung ensamcyklande tysk, som verkade överlycklig över att prata tyska med någon. Han visade mig sitt tält som var ett VauDe Power nånting (inte Lizard) vägandes mindre än 1 kg. Han demonstrerade materialet, känn på det, hauchdünn! Så frågade han hur länge jag använt mitt - han betvivlade att VauDetältet skulle hålla lika länge.
Ja, vad vet jag. Själv vet jag att jag knappast skulle använda ett nytt tält i 325 nätter eller ens så länge att det känns betalt. Men uppenbarligen är det just den detaljen jag kan göra en seriös besparing på.
Kärlet? MSR - kärlet väger 4 oz. vilket är c:a 1 gram mer än mitt non-stick-kärl. Så det bleve väl en viss besparing om jag lämnade locket hemma (äsch, visstja, tången glömde jag, den väger ju 36 gram!)
Men 85 cl är definitivt för lite. Och 60 dollar för mycket! Faktum är att en del rätter jag vill prova framgent kan kräva ett större kärl och då blir det 60 gram till.
Jag tycker faktiskt 400 gram är rätt lite för en så pass varm och vindoverall, men den som vet alternativ är välkommen.
Det här med att staga upp en säck med madrassen; jag tog upp det i en tråd för längesen och jag tror det var rätt stor enighet om att det är svårt med just Ridgerest. Madrassen ska ju spänna ut sig av sig själv, det ska fan stå och lirka med den varje morgon.
Som orienterare brottas jag ofta med detta problem. Eftersom jag behöver glasögon även på långt håll, men inte kan gå på ojämn terräng med progressiva glasögon håller jag på att experimentera med olika lösningar. Jag skyddar jag de vanliga glasögonen med keps vilket brukar gå hyggligt smidigt när man har på sig dem hela tiden. Jag har en glasögonduk nära till hands. För att kunna läsa detaljer på kartan har jag byggt en läslupp som jag fäster på min kompass. Detta kanske kan vara en lösning att prova. Jag använder ett par läsglas från Clas Ohlson, starkaste styrkan. Med tummen som distans blir det en ordentlig förstoring. Använder du inte förstongsglasen kan du lägga dem i ett smalt paket i t.ex. din kartmapp. Förstoringsgalsen är ju lätta att torka av vid regn...
http://www.clasohlson.com/se/Glasögontillsats/Pr341011001
Lycka till / Sofia
Tack för tips. Jag köpte ett förstoringsglas nyss, styrka 5x. Det är smalt och fälls ut och in i ett litet läder(?)hölje, ligger bra i kartfodralet. För mig fungerar det dock bara om jag håller det mot ögat och kartan en lagom bit ifrån.
På min senaste vandring blev jag förvirrad när jag passerade en sjö som inte borde finnas - då hade det börjat regna. Så jag gick tillbaka till den punkt där jag kunde ha gått fel och insåg att jag gått rätt. Med stor möda urskilde jag också den lilla sjön på kartan. Täta höjdkurvor - i alpina trakter kan de vara svåra att läsa i skala 1:50 000! -
höjdsiffror och t o m vissa namn kan vara väldigt svåra för mig så jag kan bara hoppas att glaset
löser problemet.
Det kan väl bero lite på hur mycket man lägger i säcken. Jag har kommit fram till att 15 kg
- tills vidare! - är en acceptabel börda i brant alpterräng där det kan handla om upp- eller nedstigningar på 1000 höjdmeter. Och det klarar min säck. På sådana turer packar jag numera tältet inuti - en nackdel är att det är lite knöligare än eljes att ta fram det vid lägerplatsen, en fördel är att packningen blir något högre och smalare.
På en tiodagars fjälltur (längesen sist!) kanske jag får svårt att klara 15-kg-gänsen, men på en sådan tur krymper ju packningen varje dag.
Sen handlar det ju också om vilka motiv man har för att packa lätt. Sedan länge har säkerheten på utsatta eller halkiga passager varit ett viktigt motiv; med stigande ålder (jag fyllde 68 år på min senaste tur) blir man också vaksammare mot förslitningsskador. Jag har en tio år gammal hälskada som jag parerar på lite olika sätt, samt känningar i ett knä, bl a. Ännu en sak är hanteringen på resor, att häva upp packningen på bagagehyllor framåtlutad och på tå och därtill numera med en enda väl fungerande arm (min högra arm kan pressa c:a 3 kg rakt upp).
Jag har också ont i knät, har artros i det ena sen tio år tillbaka (och jag är ändå tjugo år yngre). Så jag kan helt enkelt inte bära så mycket. Minns inte vem det var som sa det, men fick höra att jag skulle inte bära mer än tio procent av min egen vikt. Det blir 5-6 kilo. Och sedan skulle jag gå med stavar. De skulle avlasta knäna med tio procent av min vikt.
Så då blir det ju plus minus noll , ungefär.
Jag tycker det fungerar i alla fall.
Tack för tips. Jag köpte ett förstoringsglas nyss, styrka 5x. Det är smalt och fälls ut och in i ett litet läder(?)hölje, ligger bra i kartfodralet. För mig fungerar det dock bara om jag håller det mot ögat och kartan en lagom bit ifrån.
På min senaste vandring blev jag förvirrad när jag passerade en sjö som inte borde finnas - då hade det börjat regna. Så jag gick tillbaka till den punkt där jag kunde ha gått fel och insåg att jag gått rätt. Med stor möda urskilde jag också den lilla sjön på kartan. Täta höjdkurvor - i alpina trakter kan de vara svåra att läsa i skala 1:50 000! -
höjdsiffror och t o m vissa namn kan vara väldigt svåra för mig så jag kan bara hoppas att glaset
löser problemet.
Tack själv. Jag ska testa din variant och se om det är lättare att fästa stabilt på min tumkompass. Jag håller med om att förstoringsglaset bör vara en bit ifrån. Kommer det för långt bort tycker jag dock att det mister lite av sin förstorande effekt, fast det beror väl även en del på synen. Fixar iaf inte progtressiva glas i naturen. Utan förstoring är det lätt att missa detaljer. Jag undrade just varför jag tyckte att det var så lurigt att hitta vissa otydliga stigar på min orienteringskarta. Det visade sig när jag kom hem att de var stenmurar...
En sak till: min optiker tipsade om en rehabbutik där man kunde köpa starkare förstoringsglas som eg är anpassade för synskadade. Hon menade att det var bra att de var platta på baksidan. Har dock inte kollat själv.
Funkar det med en fresnellins? Nån som har testat?
Funkar det med en fresnellins? Nån som har testat?
Vilken typ av lins är det du tänker på?
Menar du lins som du klistrar/ pressar på?
Är nyfiken på alla idéer eftersom jag har ganska knepig syn :-(
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Varför tas trådar bort från detta forum efter några veckor? | Lättpackning | 7 |
Liknande trådar
-
Varför tas trådar bort från detta forum efter några veckor?
- Börjat av Kilo Lima
- Svar: 7
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg