Kan man tvätta sig med YES?

Hutt; sa:
Jag hörde en gång en hudläkare som var mycket kritisk till allt tvättande med kemikalier. Han sade att smutsen på kroppen består av antingen vatten- eller fettlösliga ämnen. Dvs en hel del går bort med bara vatten. Det andra skiten som är fettlöslig går bort med tex matolja.

Exakt så är det ju. Som bebis tvättades man i olja men när man blev större skulle man övergå till tvål... av någon anledning.
Jag har psoriasis och använder därför hudkräm istället för duschtvål. Finns flera bra på apoteket, t.ex Canoderm och Monilen som är ganska feta, och om man har tendens att få pustler (inflammation i hårsäckar) kan man ta en mindre fet sort t.ex Propyless. Man blir precis lika ren som av tvål, plus att man håller huden fuktig och smidig och slipper smörja in sig EFTER duschen. Det funkar jättebra och man behöver inte vara psoriatiker för att använda den metoden.

Till klädtvätt använder jag Barnängens oparfymerade schampo, en klick i en femkronas storlek räcker till en maskin. Sköljmedel använder jag inte, däremot en skvätt ättika när jag tvättar ylle, det blir så mjukt och lent då :) Detta har jag lärt av en väninna som är textilkonservator.
Som redan påpekats i tråden använder vi alldeles för mycket kemikalier nuförtiden... är väl nån sorts allmän smutsrädsla...

sandfot; sa:
Som redan påpekats i tråden använder vi alldeles för mycket kemikalier nuförtiden... är väl nån sorts allmän smutsrädsla...

Láste för ett tiotal àr sedan att svenskarnas hygien-mani har ändrat fokusering: pà 40-, 50- och 60-talen skurade och fejade man i princip dagligen sin bostad, medan kroppen lögades mer sällan. Idag kliar det pâ de flesta som ej duschar minst en gâng om dagen, medan bostaden städas betydligt mer sällan.

Minns själv att jag som pilt pà 60-talet enbart tvagades om lördagarna, och detta delandes badkar och -vatten med lillebror.

Mvh / Mats (daglig duschare)

Láste för ett tiotal àr sedan att svenskarnas hygien-mani har ändrat fokusering: pà 40-, 50- och 60-talen skurade och fejade man i princip dagligen sin bostad, medan kroppen lögades mer sällan. Idag kliar det pâ de flesta som ej duschar minst en gâng om dagen, medan bostaden städas betydligt mer sällan.

Minns själv att jag som pilt pà 60-talet enbart tvagades om lördagarna, och detta delandes badkar och -vatten med lillebror.

Mvh / Mats (daglig duschare)

Ganska intressant egentligen. Förr i tiden var ett propert, välstädat hem en social statussymbol. Spelade ingen roll om det var rikt eller fattigt, men rent skulle det vara. Idag är social status nåt annat. ;-)

Jag är född -71 och när jag var liten var det samma sak som hos dig, jag badade i badkaret med min bror (och mamma skurade badrummet efteråt) en gång i veckan. Och jag minns tydligt när jag upptäckte fenomenet hårbalsam - det var på högstadiet, omkring -84. Jisses.

rufskalufs

Jo kör på med Yes.. Jag brukar använda det till å tvätta håret med ganska ofta när jag jobbat dammig och skitig miljö. Det känns rikitgt bra! Nu har jag iochförsej svårtvättade dreads så jag behöver nåt som funkar effektivt!

Gör det inte till en vana bara! Som det var någon som skrev tidigare så torkar det ju ut huden!

henke

[Ändrat av santa 2003-10-21 kl 20:42]

underbart

Vill bara säga att jag tycker det är underbart att det skrivits över 50 inlägg på frågan om man kan tvätta sig med YES. Nu snackar vi disikering av friluftsliv ner i minsta detalj.

...Johan...

Mikromolekylära ämnen finns..går genom huden

Finns flertalet få-molekylära ämne som fungerar ungefär som akrylamids förmåga att tränga rakt genom huden som inte är 'tät' som många tror.. också fungerar osmos kemiskt så att ämnen 'byter' plats (joner) via elektriska egenladdningen hos jonen som ska ha samma laddningsantal +1 mot +1, jonbytes-principen.
Några handelsvaror kan ha sån beskaffenhet...så man bör använda sånt som är gjort för 'mänsklig hud'.
Hydraloljor, motoroljor är skadliga innehåller metaller som ger eksem, förgiftningar osv.
Metaller som ligger via fukt, handsvett kan ge 'jonvandringar' och histamin-utlösning ger senare rodnader..irritationer.
Nervgifter, krigsstänkande gaser fungerar enligt denna 'hudgenomträngande' princip. En droppe bara passerar rakt igenom kläder och hud, och är dödlig !
Amider, anses som nervgifter..(Hallandsås-tunnel-syndromet), som ger förlamade nervändar och nervbanor.

Små mängder är väl av diskmedel inte större att riskera, men helkroppstvätt...njae.
[Ändrat av Kirunafjällis 2003-10-22 kl 12:35]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Gps varför när man har det i mobilen? Utrustning allmänt 59
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
wsimon Vandringsryggsäck för kvinnor, som man? Utrustning allmänt 5
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
salvion Stol att ta med när man vandrar + mc resan Utrustning allmänt 16
Idaloow Vart kan man sälja sina begagnade friluftsprylar? Utrustning allmänt 3
Panicmode Måste man vara rik för att vandra i fjällen? Utrustning allmänt 119
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
Uteman Hur diskar man? Utrustning allmänt 16
Letaren Vågar man chansa på en rygga? Altra 75 Utrustning allmänt 5
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
avslutatmedlemskap160620 Vad får man här? Utrustning allmänt 17
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
FruNalleman Hur stora skor ska man ha egentligen? Utrustning allmänt 23
såg söker efter en internet sajt där man kan beställa både vulkan o hammok Utrustning allmänt 3
PenttiVarg Ryggsäck när man ska gå med hund Utrustning allmänt 6
Aleks_T Sjukvårdsprylar, vart får man tag på sånt? Utrustning allmänt 51
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
greendanger De levde två sommrar, eller var hittar man nya meshskor?? Utrustning allmänt 1
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
seved1 Här sitter man o snorar Utrustning allmänt 17
Elle_belle Ingår sändarbälte när man köper pulsklocka? Utrustning allmänt 14
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
farsgubben Vars köper man byxholkar för kortväxta?? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
Niithro Vad behöver man för att bestiga Kebnekaise? Utrustning allmänt 19
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Staffan Andersson Jaaa vad ska man säga om denna? Utrustning allmänt 15
tunturi vattenfilter, vad ska man tänka på Utrustning allmänt 1
haskell Var köper man tvålflingor? Utrustning allmänt 11
fredric_verklig.se Hur får man egentligen plats med 2 veckors.... Utrustning allmänt 15
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
ÅsaB Ny tranceiver - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 0
PeterOom VHF - vad skall man kolla efter Utrustning allmänt 4
cronhjort blir man blöt i X-Factor? Utrustning allmänt 0
Boelle Hur tvättar man tältet ? Utrustning allmänt 5
såg man klara sig på sommar utr till viss del. Utrustning allmänt 0
copperdell Hur man hittar begagnad Havskajak i DK? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg