Hutt; sa:Jag hörde en gång en hudläkare som var mycket kritisk till allt tvättande med kemikalier. Han sade att smutsen på kroppen består av antingen vatten- eller fettlösliga ämnen. Dvs en hel del går bort med bara vatten. Det andra skiten som är fettlöslig går bort med tex matolja.
Exakt så är det ju. Som bebis tvättades man i olja men när man blev större skulle man övergå till tvål... av någon anledning.
Jag har psoriasis och använder därför hudkräm istället för duschtvål. Finns flera bra på apoteket, t.ex Canoderm och Monilen som är ganska feta, och om man har tendens att få pustler (inflammation i hårsäckar) kan man ta en mindre fet sort t.ex Propyless. Man blir precis lika ren som av tvål, plus att man håller huden fuktig och smidig och slipper smörja in sig EFTER duschen. Det funkar jättebra och man behöver inte vara psoriatiker för att använda den metoden.
Till klädtvätt använder jag Barnängens oparfymerade schampo, en klick i en femkronas storlek räcker till en maskin. Sköljmedel använder jag inte, däremot en skvätt ättika när jag tvättar ylle, det blir så mjukt och lent då Detta har jag lärt av en väninna som är textilkonservator.
Som redan påpekats i tråden använder vi alldeles för mycket kemikalier nuförtiden... är väl nån sorts allmän smutsrädsla...