Kan man tvätta sig med YES?

En sak som slog mig när jag läste inlägget om maskindiskmedel var: Varför?

Alltså VARFÖR ska man tvätta sig i Yes som "normalfall"?

Jag menar, inte väger 10 ml Yes särskilt mycket mindre än 5 ml Yes plus 5 ml shampo? Så det man VET att man kommer att använda är det väl ingen vits att byta ut? Då är det i såna fall sånt man ska ha med sig "ifall att" eller liknande som kan vara intressant.

Re: Maskindiskmedel

Maskindiskmedel är frätande, så jag skulle inte tvätta mig i det! Om man har kvar lite uppblött maskindiskmedel på fingrarna börjar det svida efter någon minut (i alla fall på mig).
Om man diskar i tvål några gånger så blir det en fetthinna eftersom tvål innehåller fett för att inte huden ska torka ut.
Det går att tvätta håret i tvål i st f schampo, men håret blir risigt och inte så kul att reda ut om det är långt. Går att stå ut med det några veckor.
Har tvättat armar, ben och hår i YES. Det torkar ut för mycket för att vara angenämnt.
Varför inte använda sparsamt av varje kemikalie till det den är avsedd för? Finns det inte annat att spara vikt på (om det nu är det som är tanken)?
/Stina

LDC kostar kring 130 svenska kr för en liter konc. Det blir 4-5 liter utspätt, mer om man vill. Brukar finnas på varje marknad. Söker man super 10 hittar man LDC också.

nermander; sa:
Jag menar, inte väger 10 ml Yes särskilt mycket mindre än 5 ml Yes plus 5 ml shampo?

Man spar vikt (om det är det man är ute efter) på två sätt:
1. Man bär inte med sig vatten. 5 ml koncentrerat medel är som att ta med sig en halvliter schampoo.
2. Fler olika produkter betyder olika flaskor.

För mig handlar det inte bara om vikt, utan om att förenkla.
Möjligen är det smartast att börja förenkla i själva användandet snarare än i produktvalet. Tvätta håret är tveksamt om man behöver överhuvudtaget när man är ute i en vecka (men då är som sagt inte tvål särskilt bra). Jag tror att många av oss borde strunta i att ta med oss våra neurotiska hygienvanor hemifrån.
Att en eller två gånger om dagen tvätta bort hudens naturliga fettlager för att ersätta det med ett lager av petroleumprodukter är inte direkt slugt.

I fält räcker det med att tvätta kroppens "vitala delar" med kemikalier. Resten kan man låta vattnet ta hand om.

Jag tror ändå på idén att ha en enda rengöringskemikalie. Det är ju som sagt samma grejer, i olika utspädningsgrad. Spä ut kan man göra i fält - det funkar ju så bra med käk, så varför inte med hygienartiklar?

Jag tror jag ska kolla närmare på såpa. Funkar det att diska med?

Jag hörde en gång en hudläkare som var mycket kritisk till allt tvättande med kemikalier. Han sade att smutsen på kroppen består av antingen vatten- eller fettlösliga ämnen. Dvs en hel del går bort med bara vatten. Det andra skiten som är fettlöslig går bort med tex matolja. Det var därför kvinnorna i det gamla romarriket badade i vatten och olivolja (med en skvätt åsnemjölk också :) )
Vad ovanstående kunskap kan användas till i naturen vet jag ej. Vatten finns ju förvisso ofta och ytorna med fettbaserad smuts är små.
Håret tvättar jag inte ofta i fält, men jag använder då schampo. Går åt ytterst lite.
/Hans

Nordesjo; sa:
nermander; sa:
Jag menar, inte väger 10 ml Yes särskilt mycket mindre än 5 ml Yes plus 5 ml shampo?

Man spar vikt (om det är det man är ute efter) på två sätt:
1. Man bär inte med sig vatten. 5 ml koncentrerat medel är som att ta med sig en halvliter schampoo.
2. Fler olika produkter betyder olika flaskor.

Ja men nu pratar du om koncentrationsgraden och det går väl i såna fall att lösa med både högkoncentrerat shampo och diskmedel?

Visst blir det fler flaskor, men om man väljer tillräckligt små flaskor så blir viktökningen marginell. Två stycken 5 ml-flaskor väger inte dubbelt så mycket som en 10 ml-flaska.

Möjligen är det smartast att börja förenkla i själva användandet snarare än i produktvalet. Tvätta håret är tveksamt om man behöver överhuvudtaget när man är ute i en vecka (men då är som sagt inte tvål särskilt bra). Jag tror att många av oss borde strunta i att ta med oss våra neurotiska hygienvanor hemifrån.

Jag tar med mig mina hygienvanor hemmifrån i fält, för jag duschar inte två gånger om dagen hemma. 2-3 gånger i veckan blir det och jag använder inte särskilt mycket tvål. Tvättar håret med mjällshampo gör jag dock varje gång jag duschar, men det är ju främst för att hålla efter mjällen.

En nackdel med att tvätta sig med enbart vatten är att vattnet inte tar bort fettet så den fettlösliga smutsen hamnar på handduken istället (men har man som jag ett litet "superskinn" som handduk går det ju rätt bra att "byka" den i grytan). Tvål har jag främst med mig för att göra rent eventuella sår med (skrubbsår etc). Diskmedel brukar jag göra med med ungefär 3 droppar Yes på en disk så det är inga enorma mängder som går åt direkt. Och det använder jag ju bara när det är fet mat som behöver diskas bort (för att få bort fetthinnan som blir kvar annars). Kräm med torrmjölk är typisk sån mat som funkar bra att diska med bara vatten, likaså havregrynsgröt.

Superskinn?

Menar du mirakelduken?

Inte helt fel, tar bort allt fett på 0-tid.
Men vetitusan om inte rejält utspädd maskindisksoppa är skonsammare för huden.

Nordesjo; sa:
I fält räcker det med att tvätta kroppens "vitala delar" med kemikalier. Resten kan man låta vattnet ta hand om.

OM jag nu skulle tvätta mig i maskindiskmedel så skulle jag i alla fall inte göra det på dom vitala delarna!
Använder liknande kemikalier på jobbet ibland och är måttligt road av dom effekter det har på huden.

JL

Rätt sak på rätt plats

Kemikalierna i naturen och med bristfällig sköljning på ädlare delar är ingen höjdare. Jag har sett det på små näpna värnpliktiga. Frätskador och svampväxt verkar inte vara några efterföljansvärda höjdare!
Att däremot ha stora nessesären ihop med reseombytskläderna vid målet för utevistelsen (Skickad dit på annat vis än via ryggsäcken.) är en helt annan sak.
Märkligt nog är att har man levt med minimal fälthygien en längre tid rymms oftast hela stora nessesären i pytteliten plastpåse. Det är taket, väggarna, ljuset och varmvattnet i mängder som är lyxen.
Hur många låglandsvandrar för att besöka tjocka släkten på söndagsmiddagen?
Så anpassa er till vad ni gör och gör det.

God tur

Johan K

Lorre2; sa:
Nordesjo; sa:
OM jag nu skulle tvätta mig i maskindiskmedel så skulle jag i alla fall inte göra det på dom vitala delarna!
Använder liknande kemikalier på jobbet ibland och är måttligt road av dom effekter det har på huden.
JL

Med "kemikalier" menar jag naturligtvis tvål- eller tensidlösningar. Dubbeldusch är en kemikalie, Luxtvål en annan. Och eftersom det ändå är ungefär samma kemikalier hela konkarongen (maskindiskmedel inte inräknat eftersom det är hyfsat tokbasiskt).

Grundfrågan är alltså i princip: om det nu ändå bara är tensider i olika utspädning - kunde man inte ta med sig en koncentrerad sort och spä ut i fält?
Det handlar alltså inte om att ta en handfull Yes och gno in underlivet med - det förstår vem som helst att det inte är någon höjdare.

Re: Superskinn?

Graip; sa:
Menar du mirakelduken?

Nej, inte mikrofiberduken, sånt här man torkar av bilen med istället för sämskskinn (eller hur det stavas). Det torkar alltså bort fettet lika bra/dåligt som en vanlig handduk (men tar vattnet bra), men det är ju i vilket fall som helst bättre än vad bara vatten gör.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Gps varför när man har det i mobilen? Utrustning allmänt 59
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
wsimon Vandringsryggsäck för kvinnor, som man? Utrustning allmänt 5
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
salvion Stol att ta med när man vandrar + mc resan Utrustning allmänt 16
Idaloow Vart kan man sälja sina begagnade friluftsprylar? Utrustning allmänt 3
Panicmode Måste man vara rik för att vandra i fjällen? Utrustning allmänt 119
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
Uteman Hur diskar man? Utrustning allmänt 16
Letaren Vågar man chansa på en rygga? Altra 75 Utrustning allmänt 5
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
avslutatmedlemskap160620 Vad får man här? Utrustning allmänt 17
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
FruNalleman Hur stora skor ska man ha egentligen? Utrustning allmänt 23
såg söker efter en internet sajt där man kan beställa både vulkan o hammok Utrustning allmänt 3
PenttiVarg Ryggsäck när man ska gå med hund Utrustning allmänt 6
Aleks_T Sjukvårdsprylar, vart får man tag på sånt? Utrustning allmänt 51
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
greendanger De levde två sommrar, eller var hittar man nya meshskor?? Utrustning allmänt 1
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
seved1 Här sitter man o snorar Utrustning allmänt 17
Elle_belle Ingår sändarbälte när man köper pulsklocka? Utrustning allmänt 14
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
farsgubben Vars köper man byxholkar för kortväxta?? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
Niithro Vad behöver man för att bestiga Kebnekaise? Utrustning allmänt 19
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Staffan Andersson Jaaa vad ska man säga om denna? Utrustning allmänt 15
tunturi vattenfilter, vad ska man tänka på Utrustning allmänt 1
haskell Var köper man tvålflingor? Utrustning allmänt 11
fredric_verklig.se Hur får man egentligen plats med 2 veckors.... Utrustning allmänt 15
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
ÅsaB Ny tranceiver - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 0
PeterOom VHF - vad skall man kolla efter Utrustning allmänt 4
cronhjort blir man blöt i X-Factor? Utrustning allmänt 0
Boelle Hur tvättar man tältet ? Utrustning allmänt 5
såg man klara sig på sommar utr till viss del. Utrustning allmänt 0
copperdell Hur man hittar begagnad Havskajak i DK? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg