Intressant, jag har nog i genomsnitt stl 41 på skor men mina Lundhags Ranger high (också opti) har stl. 40. De passar mina fötter bra, dock märker jag att den yttre strumpan inte kan vara av de allra tjockaste modellerna utan snarare "mellantjock", annars blir det lite trångt där lädret och cellgummit möts i tårnas ovankant.
Alla fötter är olika så det är ett måste att prova den känga man skall köpa. Jag hade från början tänkt att köpa Scout men den passade inte alls på mina fötter.
kollar man lundhags storleks tabell är opti samma som den vanliga lästen bara en storlek mindre, dvs en opti 42 motsvarar normalläst 43. Opti är dock lite bredare än normallästen. jag upplevde att normallästen är lite väl stor i 43 (jag har 42-42.5). men det skiljer sig också mellan modeller, forest (tidigare scout) satt mer tight än professional mid i samma storlek. problemet som jag ser det är att om man går upp en storlek som alla rekommenderar och den inte sitter helt tight så kommer den aldrig att bli riktigt bra.
Att köpa kängor är inte lätt, särskilt inte som lundhags är billigare på nätet, men då kan man inte testa dom.