Kan man få en Lundhags vattentät med rätt behandling?

Efter att ha fått läckage på samtliga Goretex kängor efter nåt år, på grund utav membranet går sönder, så har jag numera ett par Lundhags Professional High.
Dessa smörjer jag med Meindelvax på skaft och sömmar och det fungerar så pass bra att det aldrig läckt in något vatten, inte ens under kanotpaddling då man ständigt kliver i och ur i vattnet.

När jag köpte dom så skulle de gås in enl. Lundhags så jag fyllde dem med vatten och lät dom stå i nån kvart. Sen var det bara att hälla ut vattnet och stoppa tillbaka sulan, på med strumpor och raggsockar och ge sig ut i några timmar på promenad. Fötterna mådde prima och när jag kom hem så var sockarna bara lätt fuktiga. Detta kan jämföras med mina Meindel Island som jag gick ner mej med, de tog över en vecka i rumstemperatur för att få torra igen.
Så jag kommer aldrig att skaffa mej ett par fodrade Goretex kängor mer då det är så mycket enklare att torka sulor och sockar om jag mot förmodan skulle behöva det nån gång.

/Dennis

Skalkängor

Förutom att de torkar snabbt och håller länge (med rätt vård) vill jag tillägga:

Ta ut sulorna när du varit ute, och själva kängan kommer aldrig surna och börja lukta. Det är isf sulan som gör det.

Ta en storlek som rymmer en mellantunn socka och en raggsocka. Då klarar man sig sommar som vinter i samma kängor. Detta förutsätter dock att man inte har något emot att vandra i raggsockor om sommaren.

Angående tätheten:
Helt tätt blir det aldrig. Den smörja man lägger på nöts bort av ris, och skräp som samlas nederst på plösen håller kvar vatten som efter några timmar börjar ta sig igenom.
Var noga med att smörja dem innan aktivitet, och underhåll sedan. Läder är tyvärr så att när vätan väl går igenom, då hjälper det föga att smörja. Nya friska tag dagen efter.
Notera att vada över en bäck går fint, det är långvarig väta som till slut tar sig igenom.

Skalkängor kräver litet mer av användaren för att ge samma "komfort". En fodrad känga (jag menar icke-skalkänga) har en viss fuktbuffert. Du kan svettas ett bra tag innan du börjar känna av det. För att få samma komfort i en skalkänga behöver du byta sockor med jämna intervaller. Detta är dock, som andra redan påpekat, själva finessen. Blir du blöt - byt sockor och sula (just sulan kan blöta ner ett par torra sockor ganska snabbt).
Man får lägga 2 minuter på sockbyte varje rast, men belöningen är torra fötter.

ok, vatten argumentet verkar vara det främsta. själv tycker jag att alla kängor som jag har haft förutom ovan nämnda kayland zephyr känns en aning stela, lite klumpiga. är det samma med skalkängor? har bl.a. ett par meindl island pro och hur mycket än jag vill använda dom kommer man inte från känslan av att gå i ett par pjäxor. dessutom är de lite sladdriga i hälen. iofs är det alltid ett stort problem att köpa rätt storlek när man köper kängor, upplever att meindl är lite större i storlek

Mina Lundhags tycker jag är som att gå i ett par gympadojor gämfört med Meindel island som har lite pjäxkänsla. Efter en lång dagsetapp en varm sommardag så svullnar fötterna och i ett par fodrade Goretex kängor, i vilket jag aldrig använder sockar, så krampar det rejält i fötterna. Det spelar ingen roll hur jag försöker att anpassa snörningen. I Lundhagsen så reglerar jag vadderingen efter behag med val utav strumpor eller sockar och fötterna har alltid plats oavsätt om de svullnar eller inte.

Hur är lundhags på vinter då? Måste man ha ett par till större strl för vinterbruk så man får i grova raggsockar??
Inte varma då det inte finns nåt foder. Har du inte plats för en tjock socka är det inte varmt alls. Lundhags har vintermodeller med löstagbar innesko i ull.
Jag kör med Lundhags på vår, sommar och höst, vinterkänga av varm modell på vintern.

//Per

Riskerar man att trampa ner i vatten så anser jag att det inte finns något som slår ett par klassiska enlagers skinnkängor.
Det kräver dock att man använder dem på rätt sätt för att få alla fördelar.
*Vårda dem!
*Ha tjocka ullsockar utanpå ett par vanliga halvtjocka. Detta för att få passform, annars kan man använda stövlar. Att man har mycket sockor i och utbytbara sulor gör även som tidigare nämnt att man kan använda dem efter att de blivit kraftigt blöta. Sockorna agerar även som foder vilket anpassar formen och förhindrar skavsår, tar upp svett samt isolerar mot kyla.
Detta kräver dock sockdiciplin (byta regelbundet samt torka).

Sen kan jag personligen i vissa fall föredra en känga med cellplast nederst. Detta både pga. slitage, väta och kyla.

Hur är lundhags på vinter då? Måste man ha ett par till större strl för vinterbruk så man får i grova raggsockar??

Det är alltid bra med något stora skalkängor (med måtta naturligtvis). Poängen är ju att man ska få in ganska mycket sockor i dem. Även om sommaren är det skönt att gå i tjocka sockor. Buffrar fukt, förbättrar passform samt dämpar när du går med tung packning.

Jag anser att ett par skalkängor med gummifot duger alldeles utmärkt om vintern, även om skalkänga helt i läder är bättre då gummi kyler och läder andas. Jag har alltid kört med en mellantjock ylleknäsocka och en raggsocka utanpå (försvarets stålgrå och försvarets raggsocka). Det håller mina fötter varma.

Hur mycket man fryser om fötterna har med så mycket annat att göra också.
I grunden (förutsatt att man inte har cirkulationsproblem) är det ju så att om kroppskärnan/bålen ligger på 37 grader eller högre, då är också fötterna och händerna varma. Klär man sig ordentligt krävs det inte mycket aktivitet alls för att hålla fötterna varma, trots att skalkänga med raggsockor inte har så mycket isolering. Dessutom är man aldrig fuktig om fötterna, förutsatt att man har sockdisciplin. Bra ord föresten =)

Det finns ju varmare skor naturligtvis, men mitt "käng- och sockekipage" täcker in 95% av aktiviteterna för mig.

Fantastiska svar!

Tack alla för att ha lagt ljus på denna fråga. Valet föll på Lundhags Pro Mid. Hoppas och antar att jag blir lika nöjd användare som ni är.

Ska man gå in dom fuktiga eller riktigt våta? Vilket fett är bäst för att få dem vattentåliga och smörjer man in både in och utsidan av kängan som någon skrev på en annan tråd?

Mvh Micke

Tack alla för att ha lagt ljus på denna fråga. Valet föll på Lundhags Pro Mid. Hoppas och antar att jag blir lika nöjd användare som ni är.

Ska man gå in dom fuktiga eller riktigt våta? Vilket fett är bäst för att få dem vattentåliga och smörjer man in både in och utsidan av kängan som någon skrev på en annan tråd?

Mvh Micke

Mina Pro High gick jag in som dom var ur lådan, inget blötläggande.
Tog ett par varv i motionsspåret med infettning mellan varven.
Under året så fettar jag in dom 1 - 2 gånger och vaxar dom däremellan beroende på slitaget.
Nu är dom bara 12-13 år så jag vet väl inte om jag gjort rätt, men hela o fina är dom och fötterna håller sig torra oftast. Dagslångt plaskande brukar få lite vatten att leta sig ner genom sömmarna vid plösen.
Jag fuktar alltid skinnet före fett eller vax och låter dom aldrig torka varmare än rumstemp.

Plastpåsar...

Mitt första råd är att börja andvända gummistölvlar, sen har vi ett jägartips: använd plastpåsar runt fötterna eller varför inte neoprenstrumpor...

Med troswe

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ddala Var kan man få tag på Vinterbyxa m/58? Kläder 4
Mikkel.Orstedholm Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha? Kläder 28
jonash75 Kan man rädda skalkläder som helt tappat impregnering? Kläder 25
Leif_ivan Kan man inte laga en sula som släppt? Kläder 17
stenblock Hur länge kan man reklammera hikingsko? Kläder 8
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
Jetsor Friluftsbyxor för kort och kraftig man Kläder 15
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
Nimrodel Kan man vandra i vanliga kängor? Nybörjare Kläder 32
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
Mr. Red Saker man inte förstår funktionen på Kläder 21
seon Var får man tag på klassiska ylleknästrumpor? Kläder 14
emilone Hur klär man sig rätt egentligen? Kläder 21
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
Iggle Vart kan man köpa lovikavantar? Kläder 7
TomasF Hur förstör man en ulltröja? Kläder 9
drakera Vart kan man PROVA kängorna?!! Kläder 7
Manil Läderskor rengjorda med fettlösare... vad gör man år det? Kläder 3
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
Sensonic Behandla gortexjacka? kan man de? Kläder 2
Damberg Hur mäter man andasfunktion? g/m²/24 tim? Kläder 11
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
Lischke Byxor när man har en rejäl kagge. Kläder 6
cooper99 Var hittar man funktionskalsonger? Kläder 16
dr_ljungberg Dun - Begreppsförvirring, please Mr/Mrs Wise Man/Woman Kläder 6
eplstas Dunet har klumpat ihop sig, något man kan göra? Kläder 11
Mezzner Var hittar man "herrtights"? Kläder 23
marcusen sandaler som man kan springa i. Kläder 5
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
Richard Eriksson vad skall man välja? Kläder 4
iLL3rN Vilken jacka skall man köpa - Ygg eller Theta Kläder 5
hfm76 Var kan man köpa HH-fiberpäls? Kläder 2
Roypeter Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på? Kläder 21
Mathew Vart kan man köpa Värmetröja 90? Kläder 13
d-b Rena skidkläder man kan silvertape:a? Kläder 2
ska man behöva torrdräkt??? Kläder 20
npet Var hittar man Taiga i Sthlm? Kläder 2
simme Vart kan man köpa M90-kläder nuförtiden? Kläder 2
kal hur tvättar man en gore-tex plagg? Kläder 3
realout Vattentätt kvalitetstyg, kan man köpa det? Kläder 4
Nyman Var hittar man beg fjällräven byxor i Mälardalen? Kläder 2
pjurka Ska man behöva gå naken? Kläder 16
Var får man tag i ylleskjortor ? Kläder 19
Var kan man köpa Barbour oljerockar billigt Kläder 5
Var får man tag i M90 Värmejacka/byxor ? Kläder 5
Var kan man köpa m/90 kängor? Kläder 2
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
henkebmtb hej. vill få lite råd å tips Kläder 6
Hybarts Ska det verkligen vara så svårt att få tag i en jacka! Kläder 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg