Kan man få en Lundhags vattentät med rätt behandling?

funderingar

Frågeställningen om vinter användning har varit uppe.
När jag var på Lundhags i Järpen för några veckor sedan så Frågade jag lite om sommar /vinter användning och fick till svar att de hade sommar sula på de flesta . men några hade vinter sula.
skillnaden är hårdheten = sommar, hård för längre hållbarhet men sämre grepp vid kyla.
På min Vandring i jämtland i oktober Då det både var regn och snö och kallt så
träffade jag på flera som hade lundhags och gummistövlar.
Deras kommentarer om Lundhags var, hala (tex spångarna) , hårda för fotdynorna (iläggssula med dämpning finns), proffs smorda annars blött (ta med dig smörja vid flerdags vandring). Ja och så lite positiva kommentarer oxå ;)

En snygg och skön känga jag provade i järpen var Lundhags M's Bielne Mid :)
passar även till dom som har lite bredare fötter!
Rätt säker på att det blir min nästa känga

Bielne går att få vattentät!

Efter endel velande mellan hög eller låg modell föll valet till sist på otippade Bielne Mid! Snyggast och skönast för min fot plus att den enligt tjejerna på Lundhags går att få lika vattentät som en Pro Mid men torkar såklart snabbare p.g.a bara ett lager narvaskinn.

Tack för alla toppentips! Mvh Micke

Jag kör med Bielne, dock den höga varianten. Toppennöjd och det har på mig inte läckt igenom. Visserligen aldrig vadat i vattendrag med kängorna men blöta myrar har dom fått utstå kan jag lova :)

Mvh // Johannes

kärleken övervinner allt ;)

Efter att skrivit mitt inlägg i fredags kväll så pirrade det i hela kroppen.
förälskelsen jag fick när jag såg och provade Lundhags M's Bielne Mid genomsyrade igen :)
kl 20.00 samma kväll la jag min beställning (2012-11-03 09:34 Elektronisk förhandsinformation har mottagits. 2012-11-06 10:46 Försändelsen har levererats till ett serviceställe) Snabbt!!!
Nu blir det iväg å hämta dem :)
God tur på er!

hur funkar storlekarna? jag har 42-42.5 och bör således ha en 42:a om det är optiläst (som ju ska motsvara en 43:a). men när jag testat den i butik känns den lite stor kring hälen. vad är er erfarenhet? är det något som ger med sig med tiden?

hur funkar storlekarna? jag har 42-42.5 och bör således ha en 42:a om det är optiläst (som ju ska motsvara en 43:a). men när jag testat den i butik känns den lite stor kring hälen. vad är er erfarenhet? är det något som ger med sig med tiden?

Nedre delen av kängan är i cellgummi som inte ger med sig med tiden om jag har fattat rätt. Min erfarenhet säger även att detta stämmer. Mina har mjuknat i lädret och är skönare nu än när de var nya men storleken upplever jag oförändrad.

Nedre delen av kängan är i cellgummi som inte ger med sig med tiden om jag har fattat rätt. Min erfarenhet säger även att detta stämmer. Mina har mjuknat i lädret och är skönare nu än när de var nya men storleken upplever jag oförändrad.

Hur många sockor använder du? Antar att två är ett minimum för att fylla ut den

En tunn ullsocka och en kraftig brukar vara receptet.
Jag kör en woolpowerliner och en hunter extra heavy cushion från smartwool. Det är jättebehagligt tycker jag. Har ett par pro high opti.

Jag har en 46 och har väl 45 annars ungefär. Jag hade problem med att kängan tryckte där plösen möter cellgummit ovanför tåna typ. 46 är kanske lite stor men jag tycker den är skön att ha på sig. Med stor menar jag gott om vick-på-tårnautrymme :)

Jag hade dem när jag gick jämtlandstriangeln i slutet av september och det var superbra. Jag blev inte den minsta blöt eller kall om fötterna. Inga skavsår heller vill jag tillägga.

Jag har en 46 och har väl 45 annars ungefär. Jag hade problem med att kängan tryckte där plösen möter cellgummit ovanför tåna typ. 46 är kanske lite stor men jag tycker den är skön att ha på sig. Med stor menar jag gott om vick-på-tårnautrymme :)

Intressant, jag har nog i genomsnitt stl 41 på skor men mina Lundhags Ranger high (också opti) har stl. 40. De passar mina fötter bra, dock märker jag att den yttre strumpan inte kan vara av de allra tjockaste modellerna utan snarare "mellantjock", annars blir det lite trångt där lädret och cellgummit möts i tårnas ovankant.

Alla fötter är olika så det är ett måste att prova den känga man skall köpa. Jag hade från början tänkt att köpa Scout men den passade inte alls på mina fötter.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ddala Var kan man få tag på Vinterbyxa m/58? Kläder 4
Mikkel.Orstedholm Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha? Kläder 28
jonash75 Kan man rädda skalkläder som helt tappat impregnering? Kläder 25
Leif_ivan Kan man inte laga en sula som släppt? Kläder 17
stenblock Hur länge kan man reklammera hikingsko? Kläder 8
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
Jetsor Friluftsbyxor för kort och kraftig man Kläder 15
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
Nimrodel Kan man vandra i vanliga kängor? Nybörjare Kläder 32
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
Mr. Red Saker man inte förstår funktionen på Kläder 21
seon Var får man tag på klassiska ylleknästrumpor? Kläder 14
emilone Hur klär man sig rätt egentligen? Kläder 21
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
Iggle Vart kan man köpa lovikavantar? Kläder 7
TomasF Hur förstör man en ulltröja? Kläder 9
drakera Vart kan man PROVA kängorna?!! Kläder 7
Manil Läderskor rengjorda med fettlösare... vad gör man år det? Kläder 3
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
Sensonic Behandla gortexjacka? kan man de? Kläder 2
Damberg Hur mäter man andasfunktion? g/m²/24 tim? Kläder 11
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
Lischke Byxor när man har en rejäl kagge. Kläder 6
cooper99 Var hittar man funktionskalsonger? Kläder 16
dr_ljungberg Dun - Begreppsförvirring, please Mr/Mrs Wise Man/Woman Kläder 6
eplstas Dunet har klumpat ihop sig, något man kan göra? Kläder 11
Mezzner Var hittar man "herrtights"? Kläder 23
marcusen sandaler som man kan springa i. Kläder 5
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
Richard Eriksson vad skall man välja? Kläder 4
iLL3rN Vilken jacka skall man köpa - Ygg eller Theta Kläder 5
hfm76 Var kan man köpa HH-fiberpäls? Kläder 2
Roypeter Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på? Kläder 21
Mathew Vart kan man köpa Värmetröja 90? Kläder 13
d-b Rena skidkläder man kan silvertape:a? Kläder 2
ska man behöva torrdräkt??? Kläder 20
npet Var hittar man Taiga i Sthlm? Kläder 2
simme Vart kan man köpa M90-kläder nuförtiden? Kläder 2
kal hur tvättar man en gore-tex plagg? Kläder 3
realout Vattentätt kvalitetstyg, kan man köpa det? Kläder 4
Nyman Var hittar man beg fjällräven byxor i Mälardalen? Kläder 2
pjurka Ska man behöva gå naken? Kläder 16
Var får man tag i ylleskjortor ? Kläder 19
Var kan man köpa Barbour oljerockar billigt Kläder 5
Var får man tag i M90 Värmejacka/byxor ? Kläder 5
Var kan man köpa m/90 kängor? Kläder 2
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
henkebmtb hej. vill få lite råd å tips Kläder 6
Hybarts Ska det verkligen vara så svårt att få tag i en jacka! Kläder 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg