God sömn är viktigt för upplevelsen och välbefinnandet. Att komplettera en sovsäck med liners är ingen garranti för att det blir varmare. Det är meningen att kroppen skall värma upp luften inne i sovsäcken. Blir det för tight i sovsäcken kläms luften ut och den blir därmed kallare. Att dra på dubbla underställ kan oxå ha negativ verkan på sovsäcken då underställen isolerar kroppsvärmen och därmed så förhindras luften i sovsäcken att värmas upp.
Fundera på om din sovsäck är förstor? (för mkt luft att värma upp)
Är din sovsäck för liten? (för lite luft att värma upp)
Har du provat en "sovsäckskompis"? Dvs en Nagleneflaska på 1 lit. som du fyller med hetvatten, vrider på korken, kontrollera att den är tät och ta med dig den in i sovsäcken. Jag garranterar en varm upplevelse.Testa hemma i sängen under täcket får du se!
En del här har har redan tippsat dig om dubbla sovsäckar, vilket oxå kan vara ett bra alternativ. Att trä en STÖRRE sovsäck utan på den du redan har, är bättre än en liner anser jag. Det är viktigt att den är så stor att det inte blir för tight så att det blir för lite luft inne i sovsäcken.
Om man är en person som har lätt för att frysa och svårt att hålla värmen så kanske det är bättre att investera i en rejälare sovsäck även om det känns surt för plånboken. Men om du nu skulle göra det så kräv hjälp av butikspersonal och förklara ditt problem.
God tur och sov gott!
P.s. Jag har inte läst hela tråden så andra kanske redan har sagt samma sak som jag.
Ds.