Kajaksits

Jag funderar på att bygga en sits till en glasfiberkajak som saknar sin ursprungssits i glasfiber (som var fastsatt i sittbrunnssargen).

Nu undrar jag så klart om det är någon som har en bra idé om material och metod och hur man kan sätta fast den i kajaken utan att göra altför stora ingrepp i skrovet.

Vad sägs om glasfiber?

Gör en låda lagom stor för bakdelen din, fyll med baksand/formsand, sätt dig med kraft, lägg sedan fiberduken i lådan på med resin och vänta.

När väl din formgjutna sits har torkat måttar du för att fixa fästena till sargen.

En enkel lösning är att limma ihop 2-3 lager liggunderlagsmaterial och forma till med morakniv. Jag har en sådan sits, köpte ett kompakt liggunderlag och limmade ihop med kontaktlim, har sedan gröpt ur något med en vinkelslip för sittknölarna. Jag fäste den provisoriskt med dubbelhäftande tejp i botten på kajaken och kunde då enkelt finjustera. Svårt att fota:

Bilagor

• P6050519.jpg
    P6050519.jpg
    37 KB · Visningar: 3,139
Jag sydde en kudde som jag fyllde med styrolitkulor, finns på möbelaffärer används i "sittsäckar"
fäste den i botten på kajaken med brett kardborreband. Kudden formar sig efter baken när man sätter sig. Jag har paddlat i sex timmar utan att få träsmak i baken med denna sitts. Provade först att göra sitts i liggunderlag och i styrolit. blev blöt i bakan vid längre paddling. detta händer inte med "kudden"

Jag sydde en kudde som jag fyllde med styrolitkulor, finns på möbelaffärer används i "sittsäckar"
fäste den i botten på kajaken med brett kardborreband. Kudden formar sig efter baken när man sätter sig. Jag har paddlat i sex timmar utan att få träsmak i baken med denna sitts. Provade först att göra sitts i liggunderlag och i styrolit. blev blöt i bakan vid längre paddling. detta händer inte med "kudden"

Riktigt listigt!

Hur mycket kulor och vad kostade det?

Mvh Daniel

Bra idé, vilken sorts tyg använde du?

/Mattias

En tanke

Om man syr kudden av belagt tyg så den blir tät borde sitsen "stanna" kvar i sin form.

Någon som förstår? Skulle det vara en bra eller dålig idé?

Jag köpte en säck på ca 30-50 liter och använde en spillbit av ett möbeltyg. fördelen med ett mjukt tyg och kulorna är att det formar sig efter baken och man slipper tryckskador och svett.
Priset mins jag inte för det är 7-8 år sedan jag köpte kulorna. Efter flitig användning kan det behövas lite mer kulor i kudden. Kulorna deformeras så småningom.

Blir den inte väldigt svårtorkad? Skulle det inte fungera om man fyllde styrolitkulorna i en vattentät packpåse Har sådana med vikförslutning och avluftningsventil.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rune E Kajaksits Bygga egen kajak 13

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg