Ok, så du tror att man i våtdräkt kan simma ikapp paddel och kajak.
Det tror jag inte, jag vet det. Jag är även medveten om att det finns situationer där det inte är möjligt. Jag vet även att även erfarna paddlare kan välta och misslyckas med rollen trots att det inte är busväder, och jag vet att torrdräkt (även flytväst) bromsar upp en simmare. Tror du inte så rekommenderar jag att du testar så vet även du. Själv var jag totalförbluffad över hur länge det tog att simma bara 20 meter i torrdräkt och flytväst. (Jag simmar samma sträcka bra mycket fortare i bara simbyxor trots nollgradigt vatten.)
Du menar dessutom att vid samma tidpunkt råder det förhållanden där man antingen dör av kyla om man trillar i utan torris, eller dör av värmeslag med torris om man inte trillar i. Vi pratar alltså om kallt vatten, och varm luft vid samma tid,
Ja precis. På våren är det inte helt sällsynt med 1,5 gradigt vatten och 15 grader i luften (mätt i skuggan). Inte heller sällsynt att man då vill ut och paddla i soligt och nästan vindstilla väder efter en lång mörk kall vinter. Klär man sig i torris och enligt vattentemp (så att man klarar sig tills sjöräddningen når en) blir isoleringslagret så varmt att man hellre simmar än svimmar. Isoleringslagret fungerar som det ska bara så länge det är torrt. Ingen omöjlighet att man svimmar av värme och drunknar, eller att man trots allt fryser ihjäl då det tunna isoleringslagret är otillräckligt efter att ha blivit genomdränkt av svett. Jag är ytterst medveten om att paddlingsklädseln i ovannämnda förhållanden är ytterst problematisk och att man i praktiken blir tvungen att göra nån sorts kompromiss med eller utan torris. Jag kompromissar medvetet med mellanlagren under torrisen, och då vattentempen närmar sig 10 grader använder jag torris bara i undantagsfall.
men vi pratar också om att du har en obalanserad syn på torris utan andra belägg än dina påståenden (åtminstone så här längt, du kanske har fakta i nästa inlägg).
Jag anser inte att min syn på torris är obalanserad. Jag poängterar bara andra sidan av slanten, något som torrisfundamentalister inte gör. Torrisen löser inte alla problemen.
Att man blir lite varmare i en torris än utan var vi inte oense om, frågan var om det var mycket nog för att ha någon betydelse. Att du blandar in dunjackor i tanken är fortfarande inget som ger något belägg för folk som får värmeslag i torrdräkt och inte lyckas dricka mycket nog trots att de har en hel kajak att transportera vatten i.
Klarar du inte av att hantera liknelser och tänka tanken ut självständigt är det ditt problem och inte mitt.
Ska jag ut bara tre dagar eller en vecka så har jag inte en hel kajak att transportera vatten i, och även om jag skulle klara mig helt utan annan utrustning sjunker kajaken om jag fyller den med vatten.
Folk som går lättare klädda än fleece+torris tenderar få värmeslag och svimma i sommarvärmen, varför riskera samma öde i kajak? Folk förstår inte heller att dricka tillräckligt i tid trots att vatten finns tillgängligt.
När du gör den här sortsens påståenden måste du väl ha någonting att bidra med i form av antingen undersökningar som visar hur mycket det gör, eller exempel på när det går illa, snarare bara än svepande tankar från dig själv? Dina svepande tankar är ju inte sanningar eftersom det du säger inte kan göras praktiseras utan problem av folk.
För mig räcker det långt med egna erfarenheter, och gällande salthalter och temperaturer så är det enkel fysik och matematik det är frågan om, och kanske lite cellbiologi om man vill in på detaljer.
När det gäller om bästa säkerheten är kamraträddning eller något annat så har du precis som med torris en syn som det finns många andra åsikter kring, trots att du för fram det som om det bara finns en enda sanning.
Jag är ytterst medveten om att världen inte är svartvit men vill närmast framföra en motvikt till den glorifiering av torrdräkt som ofta råder. Torrisen gör ofta säkerligen mer nytta än skada, men ibland gör man smart i att inte lita på den alltför mycket och ännu smartare i att välja bort den. Personligen har jag blivit kraftigt illamående och utmattad av värmen i en torrdräkt och då har torrisen utgjort största risken till att en olycka öht händer, och samtidigt har min förmåga att hjälpa mig själv och andra blivit nedsatt.
Sanningen är att då det verkligen gäller är kunskap, omdöme och inövad skicklighet viktigare än teknologiska lösningar. Skulle det finnas teknologiska lösningar utan betydande nackdelar och brister skulle de vara perfekta tillägg, men så länge som nackdelar och brister existerar måste man med kunskap och omdöme välja när man tar stöd av teknologin.
då skall man inte ge sig ut i ett väder som är värre än att man själv klarar att bli kamraträddad i
Man ska se till att inte heller ge sig ut i ett väder som är värre än att man själv klarar att assistera i kamraträddning. Bäst är ju om individerna i gruppen är på samma nivå, eller så går man på den svagastes villkor, och då ska den som har tvivel ha mod att säga ifrån. (Och inte typ: "Hej, vi har alla torrisar, då kör vi!") Misstag sker ju trots allt, och då kör jag på säkra sidan och håller mig från busväder om temperaturerna förutsätter torris, istf att ge mig ut i kallt vatten med torris i motsvarande busväder som jag njuter av sommartid.