Känna sig säker i skogen?

Under den mörka delen av året är jag ute rätt ofta och astrofotar, oftast helt själv på rätt ensliga platser. Ibland sover jag över. Jag är inte överdrivet orolig av mig och rationellt vet jag att det inte finns några direkta objektiva faror men några gånger har jag blivit rejält uppskrämd. I november för några år sen var jag vid Raktenjávrre i Ultevis (efter vägen mot Sitoälvsbron). Det var en fantastiskt stjärnklar natt och det finns knappt några ljusföroreningar på platsen. När jag sitter på huk i mörkret och håller på med mina astroprylar så hör jag dock att "något" närmar sig ganska nära bakom mig. Jag hann nästan göra i brallan innan jag tände pannlampan och såg att det bara var några nyfikna renar. Förra hösten var min sambo med en gång. Medan jag höll på med mina prylar tog hon en promenad i mörkret längs en enslig grusväg. Helt plötsligt hör jag henne ropa i mörkret, jag vet inte vad som händer och ser mig om efter min yxa, springer till bilen och åker efter vägen. Det visade sig vara en räv som var lite väl närgången och hade sprungit runt hennes ben i mörkret. I september förra året var jag med om en annan sak som just då kändes lite kymig; jag var ute på en plats nära Piertinjaure några mil väster om Jokkmokk. Helt plötsligt upptäcker jag något märkligt på himlen som just då kändes mycket närmare än det var och jag fick sen reda på att det var en rysk raketuppskjutning från Cosmodrome Plesetsk som jag också filmade. Men ensam ute i skogen fick jag nästan föreställningar om att jag snart kommer bli upphämtad av "något".
När jag är ute i mörkret själv så hör jag nästan alltid ljud runt omkring mig. Fantasier kan ju lätt dra iväg, men rationellt vet jag att det förmodligen bara är ren, älg eller andra djur som nog är mer funderande på vad jag är för filur.
Under den ljusa delen av året känner jag mig säker även om jag då och då gör väsen av mig för att inte råka gå på och överraska björn eller älg. Jag rör mig ofta i björntäta trakter men det är många år sen jag sett någon, men det känns onödigt att överraska någon när jag går i skogen eller är ute och cyklar.
 
Problemet är inte vilda djur, problemet är att människor tydligen inte kan sålla i vad som är verkliga faror och vad som är hjärnspöken.

Hur många här känner någon som blivit allvarligt skadad eller dödad av vilda djur i skogen där man inte själv har jagat dom ?

Rent krasst är det väl snarare typ trafik, fet mat, socker, alkohol, nikotin och utanförskapsområden man ska undvika om man är rädd om hälsan.
Sällskapshundar kan man ha ett vakande öga på med.
 
Anna har fått många bra kommentarer men kom ihåg att hon upplever en rädsla för att vara i naturen. Då spelar det ingen roll att det finns andra saker som troligen är något man ska vara räddare för (vilket jag såklart håller med om). En hundrädd blir inte mindre rädd för att ägaren säger att den stora lösa hunden inte är farlig när den kommer springande och skällande.

Är jag rädd för stora djur i naturen. Inte det minsta. Är jag rädd för den extrema ökningen av fästingar som skett där jag bor? Ja som f*n. Och då spelar det ingen roll om det är större risk att jag dör i trafiken än att jag får TBE. Jag går väldigt ogärna i halvhög vegetaion. Undviker det så länge jag kan.
 
Anna har fått många bra kommentarer men kom ihåg att hon upplever en rädsla för att vara i naturen. Då spelar det ingen roll att det finns andra saker som troligen är något man ska vara räddare för (vilket jag såklart håller med om). En hundrädd blir inte mindre rädd för att ägaren säger att den stora lösa hunden inte är farlig när den kommer springande och skällande.

Är jag rädd för stora djur i naturen. Inte det minsta. Är jag rädd för den extrema ökningen av fästingar som skett där jag bor? Ja som f*n. Och då spelar det ingen roll om det är större risk att jag dör i trafiken än att jag får TBE. Jag går väldigt ogärna i halvhög vegetaion. Undviker det så länge jag kan.

Ja, rädslor är väldigt ofta irrationella och då hjälper det föga att säga att rädslan är obefogad.

En bra psykolog kan hjälpa till med det där, KBT är svineffektivt mot fobier och sådant. Annars är mitt tips att skaffa hund, sällskap gör stor skillnad (och det är välgörande att vara den som måste lugna en valp, för de blir rädda för och upphetsade av lite allt möjligt).
 
Ja, rädslor är väldigt ofta irrationella och då hjälper det föga att säga att rädslan är obefogad.

En bra psykolog kan hjälpa till med det där, KBT är svineffektivt mot fobier och sådant. Annars är mitt tips att skaffa hund, sällskap gör stor skillnad (och det är välgörande att vara den som måste lugna en valp, för de blir rädda för och upphetsade av lite allt möjligt).

Jag är inte hundrädd. Inte det minsta lilla. Min sambo är tja jag ser på henne när en lös hund kommer hur hon förändras. Jag är mer orolig för små hundar än stora. Jag tillhör de där som kan ta vilken hund som helst.

Skicka mig på vilken KBT-terapi som helst. Jag kan aldrig förlika mig med fästingar. Har en kusin (som bor längre söderur) som fick problem pga en liten fästing.

Och nu är jag lite elak med dig. Oavsett vad alla på Utsidan säger så är vildsvin farliga djur MEN risken att du ska utsättas för dem är riktigt riktig liten.

Så ut i naturen och njut. Och om det är vildsvinen du är rädd för så kom upp i norr
 
Jag är inte hundrädd. Inte det minsta lilla. Min sambo är tja jag ser på henne när en lös hund kommer hur hon förändras. Jag är mer orolig för små hundar än stora. Jag tillhör de där som kan ta vilken hund som helst.

Skicka mig på vilken KBT-terapi som helst. Jag kan aldrig förlika mig med fästingar. Har en kusin (som bor längre söderur) som fick problem pga en liten fästing.

Och nu är jag lite elak med dig. Oavsett vad alla på Utsidan säger så är vildsvin farliga djur MEN risken att du ska utsättas för dem är riktigt riktig liten.

Så ut i naturen och njut. Och om det är vildsvinen du är rädd för så kom upp i norr
 

Bilagor

  • B8F13C0E-9DAA-490A-AF13-1CA3DC206F59.gif
    B8F13C0E-9DAA-490A-AF13-1CA3DC206F59.gif
    37.5 KB · Visningar: 117
Och nu är jag lite elak med dig. Oavsett vad alla på Utsidan säger så är vildsvin farliga djur MEN risken att du ska utsättas för dem är riktigt riktig liten.

Nja, farliga vet jag inte om man bör kalla dom.
Inte under de förhållanden vi har i Sverige i alla fall.

Dom kan försvara sig med kraft om dom är skadade eller blir trängda, men dom är knappast att anse som farliga för människor om man lämnar dom i fred.

Statistiken för Vildsvinsskadade ickejägare i Sverige per år är ju rätt talande.
 
Börja jaga…

Då kommer du att märka att vilda djur allra helst håller sig långt ifrån dig. Det gäller även vildsvin. Det är oftast inte så lätt att komma nära.

Det finns ingen objektiv anledningen att vara rädd för vilda djur i Sverige. Sannolikheten för att få problem med älg, björn, vildsvin eller varg är extrem låg. Bilresan ut till marken är farligare.

Men när är egentligen vildsvin vakna? Är det mest på natten?
 
Hej friluftsbruden!
Är det just vildsvin som du oroar dig för? I så fall skulle jag lära mig så mycket som möjligt om dem! Om man lär sig vilken miljö som djuret gillar kan man undvika det. Vet man vilken tid som djuret är aktiv så kan man välja annan tidpunkt osv. Där jag bor finns det mycket spår av vildsvin, ser uppbökad mark varje gång jag är ute i skogen. Men aldrig några djur för att jag är ute vid annan tidpunkt än dem… När jag var yngre genade jag ofta genom en lövskog vid skymning och gryning. Det hände faktiskt vid ett tillfälle att jag blev jagad av en sugga när jag hamnade mellan henne och hennes kultingar. Men det var en ljus sommarskymning när de bökade vid sin favoritplats under träden efter något gott att äta…

Finns det någon skog du känner dig trygg i? Skulle det kännas bättre i skogsbrynet? Mitt på dagen i starkt solljus? Du kanske kan börja där du känner dig säker och ta dig längre in?

Ja det är vildsvin jag är rädd för.. är väldigt uppbökad mark i den skogen jag har gått i. Vid vilken tid på dygnet är dom inte aktiva?
 

Liknande trådar