Kängor

Hallå där ute!

Någon eller några som kan ge tips om kängor som är någorlunda halkria på blöta stenar?
Har idag Lundhags syncro, är tyvärr snorhala på blött hårt underlag.
Då jag mest vandrar omkring i fjälltrakterna och råkar på det underlaget rätt så ofta vore det gott att hitta något bättre,

Lösningen för min del är sedan 1989 att använda stavar. De spar knän i utförslut, tillför lite armstyrka brant uppför och säkrar fotfästet i hal, grusig och instabil terräng. Den enda gång jag verkligen skadat mig på en vandring var när jag halkade på en spång på Bergslagsleden och fick en radiusfraktur - armen råkade vara bakom ryggen. På låglandsturer har jag hittills inte använt stavar, det blir nog nästa gång.

Annars är det väl bara att granska skourvalet i närmsta friluftsbutik. Men varför kängor? När jag söker på Lundhags Syncro hittar jag en mid-modell som väger mer än 1700 gram paret - det är mer än mina stegjärnsfasta. Är det sådana du använt?

Numera planerar jag bort snösvårigheter (genom att följa utvecklingen på internet) och har lämnat de stegjärnsfasta hemma sen 2007. I flera år har jag använt kängor i 1-1,1-kg-klassen, nu har jag gått över till låga skor av märket Salomon med relativt tjock och styv sula. De väger 900 gram och är väldigt sköna att gå i.

Jag köpte dem i Schweiz för knappt tusenlappen förra året. Butikerna har numera ett rikt urval av sådana, och ännu lättare, skor. Vriststöd? Sitter i sulan. Jag är 67 år, har svaga vrister och tämligen dålig balans.

Jag har Syncro själv och känner inte igen mig, vandrar/jagar/fiskar i fjällen och har haft mina kängor sedan 2008. Använder dem väldigt mycket på den vanliga fritiden också (även vintertid). Blöta stenar till och med med ev. påväxt är ju hala. När jag flugfiskar så har jag filtklädda sulor för supergrepp på botten men de skulle inte hålla så länge på vandring och dessutom vara kassa på andra underlag. Om inte någon skriver att Vibram-sulor är kassa på blöta stenar *och* har testat något annat som funkar strålande så är jag skeptisk till att det finns. Jörn-kängan har en väldigt mycket mjukare sula som kanske kan ha annat beteende - få se om det dyker upp någon med Jörn. Å andra sidan så är de väldigt mjuka och påverkar nog grepp på skrå - något som jag uppskattar med just Syncro.

Man kan ju sula om Lundhagsskorna, kanske det går att välja mjukare sula nästa gång? Är de nya, finns det hopp om att de blir bättre med tiden. Både mina 20 år gamla polska kängor och Lundhags än mer uråldriga Jämtkängor (med Skywalk-sula) är nu omsulade i ett par omgångar, och nya sulor har alltid känts hala(re) i början. Jag fick tipset att rugga upp ytan med stålborste och inbillar mig att det hjälpte, fast antagligen har jag bara påskyndat den process, som kommer med användningen.

Vad jag fattar handlar det fr a om hårdhetsgraden hos gummiblandningen, där man får kompromissa mellan slitstyrka och vidhäftning. Vibram m fl gör sulor som hamnar i olika ändar av denna skala beroende på ändamålet, och det finns t o m en normerad gradering, men det verkar omöjligt att få reda på detta på deras hemsida, än mindre när man köper kängor. Den Vibram-auktoriserade polska firma, som för länge sen gjort mina alpinkängor lät mig dock både få reda på graderingen och välja - det blev dock inga Vibramsulor, utan två generationer av polsk noname, som trots relativ mjukhet hållit i 11 resp. 9 års flitiga året runt-användning. Den senaste tvärdog i höstas, och nu har jag valt ännu mjukare - rör mig också mest i stenig terräng och får prioritera vidhäftning.

Senast ändrad:
Min erfarenhet av Lundhags Ranger är också att de är ganska hala... Iaf om man jämför med skor med bra grepp....
Orienteringskor är ju bra för orientering, men kanske inte vandring? Blir dessutom ett jävla oljud om man har ståldobbar på stenigt underlag.
Tror dock ändå på Lundhags, skalkängor är bra om det blir blött. Stavar är ett bra förslag. Om du går i riktig blockterräng föreslår jag att du spanar in en annan färdväg.... :eek:)

Meindl Island Pro tycker jag är hyfsat bra på hala stenar. Rätt mjukt gummi i dom för att vara vandringskängor.

Även om vägen blir längre brukar det löna sig att gå runt blockterräng.
Har haft Lundhags sen 60-talet, mina är inte halare än andra märken. Vad har du för sula på dina?
Stavar är ett bra funktionellt tips.
go tur

Även om vägen blir längre brukar det löna sig att gå runt blockterräng.
Har haft Lundhags sen 60-talet, mina är inte halare än andra märken. Vad har du för sula på dina?
Stavar är ett bra funktionellt tips.
go tur

Klart det är en fördel att gå runt stenarna..:) Tänkte mer att gummi hårdnar efter en tid. Mina är från 2001 men fortfarnde mjuka. Trodde jag inte de skulle va. Fan 60 talet är de inte som ishockeypuckar då? :)

Senast ändrad:
Hmm lite smått och gott.

Har fått lite tips att gå vidare med.

Lutar åt kängor, snabbtorkande med lite mjukare sulor än de vibramsulor jag har nu.
Har även andra skodon med sådan sula och upplever även dessa tämligen hala annars så är dom ju gymt slittåliga och har bra fäste på andra underlag.

Trodde också att sulorna skulle bli bättre med tiden men än så länge har jag inte upplevt att så är fallet.

Har inga problem med blockterräng så länge man har någorlunda fäste, möjligen då stavarna som har en tendens att fastna ibland.

Nu undviker väl även jag den sortens terräng om jag kan, men rör man sig utanför allfartsvägar och vill ta sig upp på en och annan fjälltopp så kan det vara svårt att undvika.

Ett tips kanske

Mina Rocky kängor som är bra på alla sätt utom att de är snorhala på is och hårt packad snö .
Jag sprayade kontaktlim på sulorna och strödde på blästersand , det gjorde susen , alltid nysandat under fötterna
Det får göras om då o då för att behålla greppet men på hela taget var det värt det , men varning kan kanske vara på plats kolla att sulan tål limmet
Mikael

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
doffy_74 Fullnarvsläder eller nubuck i kängor? Kläder 13
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 26
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
RE86 Kängor safari/allround Kläder 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg