Man kan ju sula om Lundhagsskorna, kanske det går att välja mjukare sula nästa gång? Är de nya, finns det hopp om att de blir bättre med tiden. Både mina 20 år gamla polska kängor och Lundhags än mer uråldriga Jämtkängor (med Skywalk-sula) är nu omsulade i ett par omgångar, och nya sulor har alltid känts hala(re) i början. Jag fick tipset att rugga upp ytan med stålborste och inbillar mig att det hjälpte, fast antagligen har jag bara påskyndat den process, som kommer med användningen.
Vad jag fattar handlar det fr a om hårdhetsgraden hos gummiblandningen, där man får kompromissa mellan slitstyrka och vidhäftning. Vibram m fl gör sulor som hamnar i olika ändar av denna skala beroende på ändamålet, och det finns t o m en normerad gradering, men det verkar omöjligt att få reda på detta på deras hemsida, än mindre när man köper kängor. Den Vibram-auktoriserade polska firma, som för länge sen gjort mina alpinkängor lät mig dock både få reda på graderingen och välja - det blev dock inga Vibramsulor, utan två generationer av polsk noname, som trots relativ mjukhet hållit i 11 resp. 9 års flitiga året runt-användning. Den senaste tvärdog i höstas, och nu har jag valt ännu mjukare - rör mig också mest i stenig terräng och får prioritera vidhäftning.