Kängor

Mats...

jag ber så hemskt mycket om ursäkt för min otydlighet som tydligen irriterade dig. :(

malindo; sa:
Sitter och sneglar pà detta märkliga inlägg, men kan för mitt liv inte begripa vad res.banken är? Och vilka tvà stackare det är som inte fâr yttra sig mer i forumet.

Jag ska förklara mig:
Först, (res.banken) skulle naturligtvis varit (rec.banken) eftersom jag syftade på utsidans fina Recensionsbank. Sedan var det naturligtvis inte min avsikt att utestänga några stackars medlemmar från att göra inlägg. Kanske var min koppling till meningen innan lite vag men avsikten (som nog de flesta förstod) var att dessa personer ju redan hade givit sin syn på Jörnkängan och inte behövde göra det en gång till (om dom inte ville förståss)
Nog förklarat för idag..

Jag har i stort sett varit mycket nöjd med alla mina Ludhagskängor, det är efter rätt många år som problemen jag nämnde dyker upp. Men omväxling förnöjer, så det är därför jag har börjat kolla in alternativ.

Tack för länken föresten, den hjälpte.

///Claes

[Ändrat av cnygardh 2002-09-26 kl 10:23]

Re: Gore-Tex: annat kärt tema

malindo; sa:
Skor med Gore-Tex tappar inte andningsförmàgan om man sköter dem som man ska. Dvs, den obligatoriska skötseln av ytterlädret bör inte ske med hiskeliga häst-fetter och dyl., dà dessa tápper till lädrets porer och pà sà vis obstruerar andningen.
Använder man istállet sko-krämer och sprayer som har förmàgan att smörja och impregnera ládret utan att táppa igen porerna, sà fortsátter áven "andningen" att funka. Mànga av dessa produkter har en etikett där det stâr att de rekomenderas för bruk av Gore-Tex skor.

MVH /Mats

Skötseln blir också krångligare när tillverkarna (tex vissa spanska tillverkare) envisas med att använda nubuckläder i de flesta modeller. Jag har aldrig förstått varför man skall slipa lädret ?

Hej,

Du har redan fått många råd och saker att tänka på. Jag har några fler saker som kan vara värt att tänka på. Personligen tycker jag om kängor i läder, "full-läder" eller vad man ska kalla det. Jag brukar kolla på sömmarna på kängan. Ju färre sömmar desto mindre risk för att vatten tränger in. Sömmar kan även ge upphov till skavsår och sömmarna i sig kan gå sönder.
Kolla även hur plösen är formad och sydd så att den inte skaver, hamnar på sniskaan eller läcker in vatten.

Jag hade ett par Scarpa (kommer ej ihåg modell) som var suveräna. Höll tätt i ur och skur var stabila men ändå såpass lätta att man kunde gå på stan med dom. När dom blev för utslitna hittade jag inte samma igen. Nu har jag ett par Meindel Island (kostar dock inte under 2000). Jag är nöjd med dom fast dom har Gore-tex vilket inte gett mig några större problem. Dom andas lite sämre så jag blir lite fuktig och måste byta strumpor lite oftare. Skulle jag köpa nya kängar idag skulle jag nog välja utan gore-tex.

Lycka till,
Kristian

Hej Claes; Hej Klager

Hejsan Claes!

Kolla även som sagt alla andra trâdar i ämnet Jörnkängan:
- gâ till "sök" ovan
- i rutan "Sök i alla forum" (el. ngt. likn.)skriver du "Jörnkängan",
- och vips har du en hel radda med trâdar i ämnet!

Lycka till! ;-)
Fridens!

Hejsan Klager:

Nobuck har följande egenskaper jämfört mot full-narv-láder (som jag förmodar ár det du jämför med):

Nobuck är som du ju sà riktigt pàpekar full-narv-läder dár man slipat epidermis (den blanka ytan)lätt.

Uppborstningen ("blästringen") av narven, och som ger den matta "persiko-liknande" ytan, öppnar samtidigt upp porerna, vilket gör att ládret báttre tar ât sig den impregnering som láder-fabrikanterna genomför.
En annan fördel är kängan blir mindre känslig utseendemässigt i och med att man i jámförelse med full-narv inte lágger márke till alla de rispor och repor etc. som skorna utsátts fór under anvándning, och att skovârden dárför snarare underláttas än försvâras, och att skon följdaktligen bibehâller en fráshare look under lángre tid án vad som ár fallet med repig full-narv.

I övrigt har nubuck samma egenskaper som full-narv-láder, förutom att man som sagt slipat bort nâgon tiondels millimeter av epidermis. Samma slags skovàrds-produkter anvánds till bägge typer.

En nackdel är att man med nobuck inte kan putsa upp den spegel-liknande glans som exempelvis vaktparadens soldater eftersträvar.

Vad nackdelarna med Nubuck i övrigt skulle vara, eller pà vilket sátt Nubuck skulle vara svârare eller kràngligare att vàrda, dár gâr jag emellertid bet, och emotser faktiskt med spànning ytterligare information.

I vissa länder med med klassiskt tycke och smak, typ England, men även till viss grad Sverige, Tyskland mm. är det populärt med oljat full-narvs-läder. Jag hâller med om att det är elegant och snyggt i affáren och i katalogen etc., men nackdelarna är fr.a tvâ: dels blir det som sagt snabbt repigt, och dels obstruerar oljan kángans transpiration (det sista fr.a allt en nackdel om man har GTX eller dyl. foder; har man inget membran och ándà oljar och fettar för att fórsöka góra ládret vattentátt kan det ju vara detsamma).

Med vänliga hálsningar

Mats

Myrstack

Marcus,

att be om åsikter om kängor rakt ut rymden så där är lite som att ställa sig nånstans i Gaza och fråga folk lite slumpmässigt om dom tycker att palestinier eller israeler är bäst... ok, kanske inte, men nästan. Alla gillar sin sort, helt enkelt. Om man får generalisera hemskt så kan man dela upp kängfolket i huvudsakligen två läger: "traditionella svenska" ofodrade kängor, med Lundhags och Jörnkängan som främsta härförare, och "lite mer kontinentala" fodrade dojjor, där Meindl är stora, men det finns en uppsjö av andra tillverkare i alla prisklasser. Båda sorterna har sina tillskyndare, och argument finns det hur många som helst.

Själv tillhör jag den första sorten, och vågar mig därför på ett konkret råd:

Lundhags Luffar, kostar 1995 spänn, funkar i skogen o på fjället, håller ett decennium minst, en superdojja.

Men prova själv!

Häpp!

S.

Re: titta!!

FJS90/91; sa:
Utan den hetska och ilskna debatten tidigare i den här tråden så hade tråden blivit precis som varenda j*vla skotråd här på utsidan de senaste 2 åren.. Tack vare lite bit och nafs så har det tillkommit en massa bra råd och tips långt utöver de vanliga:

öööh.... meindel e bäst!!

öööh... näää... lundhags e bäst!!

;)

Så rätt!!

För att en diskussion ska vara meningsfull måste det ju finnas olika åsikter. Lite bit och
nafs framfört på ett vettigt sett för diskussionen frammåt och berikar den! Visst kan det bli lite väl mkt av den varan ibland, men så länge det har anknytning till frågan så tycker jag att det
är bra.

Mer bit, nafs och diskussion i forumen!

Fast en del här har ju väldigt konstiga åsikter :) :) :)

/Niklas

Tack för alla tips om olika kängor. Eftersom jag inte har så stor erfarenhet av kängor, så är det kul att få reda på vilka valmöjligheter som verkligen finns. (tycker personer att en sak är bra så låt dem rekommendera dem. Tyvärr blir personer påhoppade för att de berättar vilka kängor de tycker är bra)

Zaijdan; sa:
Tack för alla tips om olika kängor. Eftersom jag inte har så stor erfarenhet av kängor, så är det kul att få reda på vilka valmöjligheter som verkligen finns. (tycker personer att en sak är bra så låt dem rekommendera dem. Tyvärr blir personer påhoppade för att de berättar vilka kängor de tycker är bra)

44 inlägg på 4 sidor, men vi kanske skall köra en runda till? Om du är intresserad av råd om något annat tex ryggsäckar tält eller kläder så läs gärna sådan inlägg. I nästan alla trådar så motiverar man varför man rekommenderar något (egenskaper) och man talar om vad man rekommenderar (modell, märke). Men det fungerar av någon andelning inte när det gäller kängor.

Re: Plastpåse...

cnygardh; sa:
Jag har börjat snegla på JÖRNKÄNGAN den ska tydligen inte ha problemet med vecket på tån eftersom den har "näbb"
Är det någon här på forumet (förutom de två i res.banken)som har några erfarenheter att dela med sig av???? Gör ett inlägg!!!
Min första vandrig var med ett par Haglövskängor men det räckte för mig. Sedan tog jag mina Jörnkängor med näbb som jag använt till skidor med tåögla. När jag slet ut dom tog jag ett par Scarpa som visade sig vara för små för att vandra med. Då beställde jag nya Jörnkängor modell för vandring, med näbb, halvhöga skaft och snörning. Välinsmorda med Nikevax och håller vätan ute. Sömmarna kan vara lite otäta men när lädret blivit fuktigt så tätnar de till ordentligt. Har använt dom sedan 1997 och bara fått skavsår en vandring och det var när jag gick med blöta strumpor i två dagar. Ring och beställ NU! Jag skriver en recension nästa vecka :-D// Roland

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kalle4806 Kängor Fjällvandring 4
Mange_S Impregnera kängor med Jason Markk Repel? Fjällvandring 0
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
eltuv Kängor Graninge 7052 Fjällvandring 2
sofie.granholm Rätt kängor? Fjällvandring 4
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
... Vibram fivefingers istället för kängor? Fjällvandring 6
shezze Kängor... Fjällvandring 7
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
Yrhättan Lättare kängor för kvinnor Fjällvandring 0
JoakimO Nya kängor och "trycksår" - tejpa? Fjällvandring 8
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Kängor att vandra i.... Fjällvandring 9
Totteman Stövlar, kängor och annat på fötterna Fjällvandring 36
sutcher Ofodrade contra fodrade kängor Fjällvandring 72
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Daddy Borttappade kängor - 500 kr hittelön Fjällvandring 0
A Lo Vandra med M59 kängor Fjällvandring 17
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
uraxflax Kängor eller stövlar Fjällvandring 67
tomu Skavande kängor Fjällvandring 1
sulan55 kängor? Fjällvandring 2
matek Kängor, passform och försäljare Fjällvandring 8
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
kragan Kängor Fjällvandring 1
Johan Li Vandrings kängor eller stövlar till barn? Fjällvandring 13
alle_nilsson Kängor/stövlar Fjällvandring 12
Sedis Inlägg i kängor? Fjällvandring 10
Roberth Kängor Fjällvandring 6
Roberth Kängor o läst/sulor Fjällvandring 8
plums kängor/stövlar Fjällvandring 5
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
s_werner Nån som har testat Garmont kängor? Fjällvandring 22
boran Opolstrade kängor? Fjällvandring 31
trstenborg Gaiters för låga kängor Fjällvandring 10
Sand Vad göra med nya kängor? Fjällvandring 31
sverastian Kängor till keb. Fjällvandring 6
Fredrik2 Nya kängor? Fjällvandring 3
Fredrik2 Kängor och skavsår? Fjällvandring 24
Peter Elmlund Typ av kängor Fjällvandring 12
Tovetjarn vikings kängor? Fjällvandring 2
carlstenson Är Haglöfs-kängor lika bra som konkurrenterna? Fjällvandring 6
lilonjo Lundhags-kängor Fjällvandring 3
hobbit Jörn-kängor Fjällvandring 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg