Kängor

Gore-Tex: annat kärt tema

Jag hälsar ocksâ Zaijdan välkommen (ursákta att jag inte gjort det tidigare!), samt vänder mig nu till Anders:

det gläder mig att du hittat ett par kángor du trivs med; Scarpa ár ju en av Europas báttre tillverkare, och ytterligare ett bevis pà att det finns en várld bortom H. och M.

Skulle dock vilja komma med följande lilla kommentar, pà det att vi inte förvillar Zaijdan:

Skor med Gore-Tex tappar inte andningsförmàgan om man sköter dem som man ska. Dvs, den obligatoriska skötseln av ytterlädret bör inte ske med hiskeliga häst-fetter och dyl., dà dessa tápper till lädrets porer och pà sà vis obstruerar andningen.
Använder man istállet sko-krämer och sprayer som har förmàgan att smörja och impregnera ládret utan att táppa igen porerna, sà fortsátter áven "andningen" att funka. Mànga av dessa produkter har en etikett där det stâr att de rekomenderas för bruk av Gore-Tex skor.

MVH /Mats

Hiskeligheter!

malindo; sa:
Dvs, den obligatoriska skötseln av ytterlädret bör inte ske med hiskeliga häst-fetter och dyl., dà dessa tápper till lädrets porer och pà sà vis obstruerar andningen.

Skratt! joo....det kan nog erkännas att någon särskilt pedantisk skovårdare är jag inte. Har nog alldeles säkert smort på hiskeliga fetter från alla tänkbara djur.

Re: Hiskeligheter!

andersmossing; sa:
malindo; sa:
Dvs, den obligatoriska skötseln av ytterlädret bör inte ske med hiskeliga häst-fetter och dyl., dà dessa tápper till lädrets porer och pà sà vis obstruerar andningen.

Skratt! joo....det kan nog erkännas att någon särskilt pedantisk skovårdare är jag inte. Har nog alldeles säkert smort på hiskeliga fetter från alla tänkbara djur.

Tjenix igen Anders: Bra att du tar det frân den komiska sidan och att ditt ego inte verkar ta stryk!
Du var just ett bra exempel för Zaijdan bàde pà hur man bör föra en forum-debatt samt samtidigt ett typ-exempel pà den vanligaste tabben som folk som sedan klagar pà Gore-Tex andnings-förmâga brukar begâ (fel typ av sko-vàrd).

MVH /Mats

En läderkille...

...kanske man inte kan kalla mig, men det känns riktigare på nåt sätt med ett par stabila läderpjuck! Kanske för att det är mindre lätt att misslyckas i skovården?

Har förresten en burk "Björn Jontes" (så kallar jag det iaf. Han som gjort smorningen har visst jagat björn) med tydlig doft av tjära! Brukar använda den smorningen på mina Lundhags Alaska (som jag för övrigt aldrig använder - för klumpiga).

Det är klart att man får ta diskussioner här på sidan med en klackspark. Trots allt handlar det om prylar och fritid, och inte så ofta om liv eller död.

Prestige bör bekämpas!

/Anders - nu klädd i kontorsskor

titta!!

Utan den hetska och ilskna debatten tidigare i den här tråden så hade tråden blivit precis som varenda j*vla skotråd här på utsidan de senaste 2 åren.. Tack vare lite bit och nafs så har det tillkommit en massa bra råd och tips långt utöver de vanliga:

öööh.... meindel e bäst!!

öööh... näää... lundhags e bäst!!

;)

Läderkillen

"LÁDERKÄNGOR":
Kom igen Anders: du verkar ju vara en hyvens kille: Ack! Varför ska du röra till begreppen nu igen!!!??

"Stabila läderpjuck" finns det ju i alla möjliga former och fasoner, och med all möjliga sorters och tjocklekar av ovanláder (spalt-láder, full-narv, nubuck...)

SAMT med all möjliga slags FODER (Cambrelle, thinsulate, membran typ Gore tex med konstfiber-foder, Gore-Tex membran med láder-foder, láderfoder med Thinsulate, láderfoder utan nàgot annat mm. mm.),

samt sâ finns det ofodrade láderkängor.

Alltsà: man bör skilja pà vad kángan har fór yttre material och vad de har för foder! Láderkánga bör vál rimligen vara alla kángor vars yttermaterial ár láder. En Láderkänga kan emellertid vara fodrad med t.ex GTX, resp. inte har nàgot foder alls!

Eller (jag kánner att jag bórjar bli rörig) : en stabil láderkánga ár inte detsamma som en kánga utan Gore-Tex.

FETT: med det fettet var det kasnke inte sà konstigt att kángan slutade att andas och dog!

KLACKSPARK: helt enig, sà lánge det inte sprids rena fakta-fel och vansinnigheter pà forumet!

hej svejs!

mats

[Ändrat av malindo 2002-09-25 kl 17:45]

Re: Läderkillen

malindo; sa:
"LÁDERKÄNGOR":
(spalt-láder, full-narv, nubuck...) SAMT med all möjliga slags FODER (Cambrelle, thinsulate, membran typ Gore tex med konstfiber-foder, Gore-Tex membran med láder-foder, láderfoder med Thinsulate, láderfoder utan nàgot annat mm. mm.), samt sâ finns det ofodrade láderkängor.

Jösses Mats! Och det är JAG som förvirrar begrepp! :)Men det kanske var lite väl generellt skrivet med läderpjuck...

Jag har nog lite annan urvalsprocess: klämmer lite grann, vrider och vänder, provar förståss, och kanske luktar lite. Och sen, viktigast av allt, funderar en stund över hur det KÄNNS. Är allt bra och om priset är rimligt, så....varför inte?

Måste nog snöra på mig kängorna snart ... Får ta en lite tur ute på Hornslandet till helgen.

Nu hägrar hemmet och middag.

Frid!

/Anders

Känslan!

Anders:

Din sko-provnings-filosofi ár helt rätt! Lita alltid pà "first impression!"

Till helgens áventyr (ensamt hotell mitt uppe bland Serra de Tramuntana med en mángd trekking, fru och dotter pà sláp samt yngste sonen i Haglöfs obekváma bär-rygga)tar jag med mig bàde mina kängor och mina hiking-skor: feelingen fâr bestämma vad det blir till slut

Nu dax att springa till tàget!

God tur/Mats

Plastpåse...

Jag har aldrig själv testat några Gore-Tex-kängor men däremot har jag gjort en liten observation. När jag varit ute och vandrat har jag lagt märke till att det nästan alltid sticker upp en plastpåse ur dylika kängor. Inte vet jag om alla dessa vandrare har plurrat i något blöthål eller om det är så att dessa kängor inte håller måttet i den Svenska fjällvärden utan är designad för upptrampade vandringsleder.

Själv har jag mest använt Lundhags Alaska (Tycker om höga skaft) men även dom har sina nackdelar, dom krymper i gummidelen med tiden och blir för trånga i tån. Dessutom vill det gärna så småningom bli ett veck som klämmer på tån. Mina nuvarande Alaska sjunger på sista versen :( och jag måste se till att skaffa och gå in ett par nya kängor innan nästa vandring (nästa höst hoppas jag).
Jag har börjat snegla på JÖRNKÄNGAN den ska tydligen inte ha problemet med vecket på tån eftersom den har "näbb"
Är det någon här på forumet (förutom de två i res.banken)som har några erfarenheter att dela med sig av???? Gör ett inlägg!!!

///Claes http://fjallen.get.to/ ;)

Ps.
JÖRNKÄNGAN
Badstugatan 2
930 55 JÖRN
Telefon: 0916-101 21
[Ändrat av cnygardh 2002-09-25 kl 21:38]

Re: Plastpåse...

cnygardh; sa:
Jag har aldrig själv testat några Gore-Tex-kängor men däremot har jag gjort en liten observation. När jag varit ute och vandrat har jag lagt märke till att det nästan alltid sticker upp en plastpåse ur dylika kängor. Inte vet jag om alla dessa vandrare har plurrat i något blöthål eller om det är så att dessa kängor inte håller måttet i den Svenska fjällvärden utan är designad för upptrampade vandringsleder.

Själv har jag mest använt Lundhags Alaska (Tycker om höga skaft) men även dom har sina nackdelar, dom krymper i gummidelen med tiden och blir för trånga i tån. Dessutom vill det gärna så småningom bli ett veck som klämmer på tån. (---)

Jag har börjat snegla på JÖRNKÄNGAN den ska tydligen inte ha problemet med vecket på tån eftersom den har "näbb"
Är det någon här på forumet (förutom de två i res.banken)som har några erfarenheter att dela med sig av???? Gör ett inlägg!!!

///Claes http://fjallen.get.to/ ;)

Sitter och sneglar pà detta märkliga inlägg, men kan för mitt liv inte begripa vad res.banken är? Och vilka tvà stackare det är som inte fâr yttra sig mer i forumet. Och att det sticker upp plastpàsar ur samtligas Gore-Tex kängor. Och att vissa menar att riktiga kángor ár till för att bada med. Och för att fâ fortsátta att fà bada med bootsen pà sà kan det vara värt att stà ut med att ha ett par kängor som krymper och ger skavsàr i târna!

.... OK, sà var vi tillbaka i de gamla vanliga hjulspâren, (Lundhags, Fjällen, Gore-Tex, blött, plastpàsar...) sà för att âterigen försöka komma tillbaka till frâgeställaren, vilken sà försynt inledde denna trâd:

Zaijdan: om du tror att du under ditt användande av de kángor du tänker köpa kommer att gà ned dig mycket i blöt-hâl, idka forsvadning med kángorna pà etc; och om du likasà konsekvent vágrar att under dessa strapatser använda damasker eller àndra metoder för att förhindra att det kommer in vatten genom skaftet: DÂ är det bást att du letar efter ett par kängor utan foder, stoppning och annat lull-lull, eftersom dessa detaljer torkar mycket làngsammare än kángor utan foder alternativt gummistövlar.

Men, jag tror att du under dina skogsvandringar inte kommer att vada över sà mànga forsar, eller?

Till Claes kan jag tipsa om att detta forums Utrustning/kläder-avdelning har en hel del trâdar som tar upp just Jörnkángan, varfór jag jag tror att det kunde vara intressant att ta sig en titt dár!

Hár ár bara en ur högen: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=11831

Hej svejs./Mats

[Ändrat av malindo 2002-09-25 kl 23:36]

annat viktigare

alla mina kängköp har varit impulsköp, och, med ett undantag,
utomlands. Jag har valt bland det som råkar finnas i den butik
jag besöker, i regel efter en fullbordad tur. Att försöka välja
ur det totala utbudet är bara stressande. Sen betyder skorna
inte riktigt SÅ mycket som många tror. Men jag vill ha åtminstone
ett par för snabba stegjärn och mitt nuvarande räcker nog ett
par somrar till. Det enda trista med dem, och det tycks vara regeln,
är att de är bortåt 5 hg tyngre än genomsnittet. jag tycker det
märks i svårare terräng. Framgent ska jag fundera på om inte
några av de lättare alternativen på marknaden duger lika bra
som pansarpjucken. Det finns många fördomar om utrustning
att besegra.

il C.

Konkretisera

Zaijdan: för att góra en första market-skimming utan att lámna hemmet kan du göra följande:

- Tryck pà länken till addnature.com ovan
- Gâ till avdelning "skor", sedan "trekking".
- Ställ in maxbelopp 2000 och uppdatera
- Hopp! Dár fick du ett gäng rekomenderbara kängor och skor av bra kvalitet fór under 2000 kr (Bestard och Boreal fràn Spanien, samt nâgra modeller frân Tyska Meindl, vilka är de tre varumárken som just Addnature.com för)

Liknande experiment kan göras med andra web-butiker som fór andra márken och modeller. Genom att lása beskrivningarna pà de respektive kängorna samt kolla fotona fâr du ett ganska bra hum om vad som finns, vad de kan användas till och vad de kostar och!

MVH /Mats

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kalle4806 Kängor Fjällvandring 4
Mange_S Impregnera kängor med Jason Markk Repel? Fjällvandring 0
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
eltuv Kängor Graninge 7052 Fjällvandring 2
sofie.granholm Rätt kängor? Fjällvandring 4
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
... Vibram fivefingers istället för kängor? Fjällvandring 6
shezze Kängor... Fjällvandring 7
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
Yrhättan Lättare kängor för kvinnor Fjällvandring 0
JoakimO Nya kängor och "trycksår" - tejpa? Fjällvandring 8
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Kängor att vandra i.... Fjällvandring 9
Totteman Stövlar, kängor och annat på fötterna Fjällvandring 36
sutcher Ofodrade contra fodrade kängor Fjällvandring 72
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Daddy Borttappade kängor - 500 kr hittelön Fjällvandring 0
A Lo Vandra med M59 kängor Fjällvandring 17
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
uraxflax Kängor eller stövlar Fjällvandring 67
tomu Skavande kängor Fjällvandring 1
sulan55 kängor? Fjällvandring 2
matek Kängor, passform och försäljare Fjällvandring 8
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
kragan Kängor Fjällvandring 1
Johan Li Vandrings kängor eller stövlar till barn? Fjällvandring 13
alle_nilsson Kängor/stövlar Fjällvandring 12
Sedis Inlägg i kängor? Fjällvandring 10
Roberth Kängor Fjällvandring 6
Roberth Kängor o läst/sulor Fjällvandring 8
plums kängor/stövlar Fjällvandring 5
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
s_werner Nån som har testat Garmont kängor? Fjällvandring 22
boran Opolstrade kängor? Fjällvandring 31
trstenborg Gaiters för låga kängor Fjällvandring 10
Sand Vad göra med nya kängor? Fjällvandring 31
sverastian Kängor till keb. Fjällvandring 6
Fredrik2 Nya kängor? Fjällvandring 3
Fredrik2 Kängor och skavsår? Fjällvandring 24
Peter Elmlund Typ av kängor Fjällvandring 12
Tovetjarn vikings kängor? Fjällvandring 2
carlstenson Är Haglöfs-kängor lika bra som konkurrenterna? Fjällvandring 6
lilonjo Lundhags-kängor Fjällvandring 3
hobbit Jörn-kängor Fjällvandring 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg