Kängor

Re: men

FJS90/91; sa:
Är det inte så att råden kastas ut lite lättvindigt och utan tanke på att hjälpa frågeställaren.. Att tala om för någon att det finns ett par känger som heter Meindel eller Lundhag.... Det kan man få reda på i vilken affär som helst, försök att använda er erfarenhet och var lite konstruktiva innan man ropar.. öööhh... köp meindel!! dom e skitbra!!

Vad jag vet har ingen sagt "köpt meindel" eller
"köp lundhags". Rekomendationerna var att kolla på dessa märken, vilket jag inte tycker det är fel att göra.

Jag hade själv en liknande fråga här för nån månad sedan när jag funderade påen ny ryggsäck. Jag
fick då en massa tips på säckar som jag aldrig
hade hört talas om. Jag tillbringade ganska mycket tid med att hitta återförsäljare och kolla på och testa en del säckar som folk tyckte var bra. Självklart var det en del som inte passade mig, men om jag bara hade gått till de få affärer som finns i stan hade jag nog inte kunnat testa hälften av säckarna. Meindel och lundhags är iofs ganska självklara märken att testa eftersom det är många som marknadsför dem, men jag
tycker ändå inte att det är fel att tipsa
någon att titta på och testa ett visst märke/modell.

/Niklas

visst

Man väljer ju själv hur var man vill lägga sig.. Jag tycker att folk ofta gör det lite enkelt för sig och bara slänger ur sig nått märke och kanske till och med en modell utan att ha tagit reda på något om förutsättningarna för den som skall ha produkten.

Jag tycker oftast inte att folk behöver direkt produkthjälp utan mer hjälp med att tänka i rätt rikting för att lättare kunna välja och ta beslut baserat på sin egen och andras erfarenheter.

Jo!

Visst har du rätt i det du säger! Självklart kan man ge det jättekonstruktiva rådet "köp en känga som passar din fot och dina behov" :)

Som den här frågan var ställd verkade han inte ha en aning om vad han skulle ha för känga och kanske inte vilket utbud som fanns. Jag tror att om man inte har så mycket erfarenhet är risken stor att man går til en sportaffär och köper det man blir rekomenderad där.
Det behöver ju inte i alla fall vara dåligt men det kan ju vara bra att veta vilka andra alternativ som finns.

/Niklas

Märkesskeptiker

Själv förhåller jag mig alltid en smula skeptisk till "märkesprylar" eftersom det alltid är 25-50% av priset som sitter i själva märket och inte i vad man får. Nonameprylar i absoluta bottenskiktet håller naturligtvis vanligen undermålig kvalitet så dessa tittar jag inte på. Men strax under top of the line-prylarna finns alltid kvalitetsmässigt bra alternativ till en väsentligt rimligare penning. Dess letar jag alltid efter för att slippa betala för märkesluften.

När jag gav mig ut i kängdjungeln senast kikade jag naturligtvis på vad Meindl och andra hade att erbjuda. Noterade materialval, passform, vikt etc. Sedan scannade jag marknaden och hittade en förträfflig Meindlkopia från Everest på The Stadium. Istället för 2000-2200 kr gav jag 1100 för ett par likvärdiga kängor. Med Vibramsula men inte med trademarkat GoreTex utan plagiatet DryTex osv.

Ingen kan övertyga mig om en objektiv skillnad värd mellanskillnaden i pris mellan de kängor jag valde och de kängor jag lät stå kvar på Meindlhyllan. Däremot har jag naturligtvis förståelse för att somliga gillar märken i sig och har självfallet inga problem med detta. Tvärtom är det bra eftersom det tvingar fram en utveckling av bra grejer och som i sin tur ger bra plagiat :) Men för er som liksom mig inte är särskilt imponerad av små tyglappar med en viss logga på rekar jag alltså att ni kollar upp t.ex. Everestkängorna på Stadium. Jag har varit extremt vårdslös med dem och utsatt dem för grov misshandel i olika miljöer, från Skåne till Sarek, och aldrig fått skavsår och aldrig blivit minsta blöt om fötterna. En dröm att gå i!

Re: Re: Jo!

FJS90/91; sa:
f_nic; sa:
Självklart kan man ge det jättekonstruktiva rådet "köp en känga som passar din fot och dina behov" :)
/Niklas

Vem skrev det?

Ursäkta! Det var absolut inte menat som ett påhopp.

Självklart har ni båda rätt i att om man ska välja känga bör man testa många olika och tänka på vad man ska ha den till. Tycker bara att den här diskussionen har spårat ur lite.....

Jag tyckte bara att det verkade lite konstigt att börja kritisera några som svarar på en direkt fråga, speciellt när frågeställaren verkar nöjd med
svaret. Är det frågan som kritiseras?? Verkar
ju inte så sunt i ett forum!

/Niklas

Mjuka goa näbbar

Sedan jag slet ut mina näbbar har jag använt Salomons kängor eftersom de är smala i lästen och passar mina höga vrister. Detta har gällt mina barn också, vi är helt sålda på Salomons följsamma läst och fina grepp i blockteräng. Meindel är som gjutjärnsklumpar kring fötterna.

Go tur!
Torkel

Re: Re: Re: Jo!

f_nic; sa:
Jag tyckte bara att det verkade lite konstigt att börja kritisera några som svarar på en direkt fråga, speciellt när frågeställaren verkar nöjd med
svaret. Är det frågan som kritiseras?? Verkar
ju inte så sunt i ett forum!

/Niklas

Frågeställaren kanske inte är medveten om att tex meindl har åtminstonde ett 100-tal modeller. Det är inget fel att näma märken, men det är ju egenskaperna som är viktiga och som sall betonas (Meindls drygt 100 modeller har inte alla samma egenskaper).

Kanske herrarna borde öppna en egen trâd för att därstädes debattera hur man bäst ger ger râd, och ägna denna trâd lite mer tid till att prata om dess egentliga ämne: kängor?

Tycker för övrigt att forumet generellt mer börjar likna ett slagfält än ett forum för râd och tips. Inte sà kul, kanske..

MVH /Mats
[Ändrat av malindo 2002-09-25 kl 14:48]

kolla här

Här kan du läsa en massa recensioner om känger och dojjer..

[ http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?kategori=6 ]

Den ursprungliga frågeställaren var jäkligt ospecifik i sin fråga. Skall kängan kosta under 2000:- så kan vi vara överens om att både lundhag och Meindel går bort. Detta gör inget för det finns hur många modeller och tillverkare som helst i prisklassen 1000-2000:-

Så om frågeställaren specifiserar ändamålet lite bättre än "skogspromenader" eller "kanske fjället" så kan vi återgå till lite mer konstruktiv hjälp.

Eftersom fràgeställaren inte verkar vara helt pà det klara med exakt under vilka fórhâllanden han ska använda kángan, men dock vet att det ska vara láttare outdoor aktiviteter samt eventuellt nâgon vandring, samt att prisnivân är satt till max. 2000, sà tycker âtminstonde jag jag att man kan börja ge lite tips pà konkreta skor. Eftersom jag dock inte bor i Sverige och inte har 100% koll pâ vad som finns i affárerna där, sà finns det emellertid personer i detta forum som ár mer lámpliga án jag att ge tips pà konkreta modeller.

Vad gáller TYP av känga, sà skulle jag personligen rekomendera en halvhög känga i antingen nobuck- eller full-narv-láder (om den ska ut pà fjället, skogs-promenader "off-pist") eller möjligtvis láttare spalt-läder och Cordura (om den enbart ska anvándas pà skogs-stigar o.dyl.), en medelstyv bindsula, en lagom mönstrad och medelstyv gummisula med PU-mellansula. Foder: Gore-Tex eller liknande. Vikt: ca 1,5 kg /par.

Vad gäller varumärke, passform etc. sà ár det som mânga sagt bara att prova sig fram. Personligen skulle jag rekomendera nâgot av de etablerade varumárkena framför en billigare no-name-sko. Tvärtemot vad en del hävdar sà är det ganska stor skillnad pà livslängd, passform, material, funtionalitet etc. pà skor frân erkánda kvalitetsmárken och pà massproducerade skor tillverkade i fr.a Kina

För själva sko-prövningen, kanske fóljande tips kan vara av nytta:

GENERAL HINTS BEFORE STARTING TRYING THE BOOT ON

Don’t forget to bring the socks you would normally wear nor the orthopaedic or custom footbed you might use. The better the sock, the better the comfort and fit from the boots. Many manufacturers of technical socks make different models for different activities and climates.
Trim your toe nails.
As the foot can swell as much as a size during the day, and of course will swell also during your outdoor activity, it’s more convenient to try the boots on during the afternoon/evening than in the morning.
Don’t be hung up on your size. Depending on manufacturer, last, insole etc. there might be many variations in the same size.
If you are unsure between two similar, but slightly differently fitting models, trust your first impression!

LENGTH OF THE BOOT

The length of the boot is a very important factor. The boot should not be too long, as your foot will move inside, causing blisters. Nor should it be too short, as this will jam your toes when descending deep slopes. The inside of the boot should be around 13-15 mm longer than your foot.
To check the length, you should be able to slip one finger (not more and not less!) between your heel and boot when you are standing up with the boot unlaced and your toes pressed towards and touching the front. Once the boot has been laced up, your feet will move back of the boot and the vital 13-15 mm gap will be available at the toes.

UPPER FIT

The fit across the top of your arch is together with the Length the single most important factor. If the lacing system here doesn't hold your foot in place, the boot will not be stable on your foot will move while you walk.
You can test this by lacing the boot to your foot and placing the palm of your hand over the upper to feel the fit of the upper against your foot. If a boot fits correctly the upper should be a firm fit across the foot without being tight nor baggy. If the boot is too wide or too long the lace eyelets will also be touching another. If the boot is too short or too narrow, your foot will feel restricted and the lacing will appear to be stretched to the limit.

HEEL

Your heel must fit snugly in the back part of the boot, the heel cup: it should not move from side to side at all, and not more than 5 mm up from the footbed. Movement of the heel will inevitably cause blisters.
You can test this by putting the shoe on properly, stubbing the toe of the boot against the ground to move your foot forward inside the boot. Once the toes are touching the front, stand up on your toes and check how much you heel moves inside the boot. In some shops you will find specially designed "bridges" for testing boots. Stand on it, and in order to force your toes forward, stand up on your toes and heck heel movement.

TOE ROOM

There should always be room for the toes, both enough space on the sides as between the toes and end of boot (13-15mm). Not enough space will jam your toes when descending steep slopes.
You can test this by putting on the shoes with the laces tied, kick the toes against the ground or jump up and down couple of times facing down the sloop of a testing "bridge" to feel if the toes are hitting the end of the boot. There should still be toe-wiggling space, even when your foot has moved forward in the boot.

PERFECTIONING THE FIT

To get the perfect fit, you might also try different thickness of socks, different footbeds or volume adjusters or combinations of both. As most people have one foot bigger than the other, you may find that different combination of socks, footbeds and/or volume adjusters is needed inside each boot.

MVH /Mats
[Ändrat av malindo 2002-09-25 kl 15:32]

Till frågeställaren, Zaijdan

Välkommen till utsidans förträffliga diskussionsforum!

Eftersom du är ny här vill jag bara säga att en fråga inte alltid leder till en hätsk diskussion om hur man ska fråga eller svara. Här finns oerhörd erfarenhet samlad och sållar man lite finns guldkorn att hämta.

Så till mitt lilla bidrag. Jag upplever att kängor med ventilerande väv efter några år tappar sin ventilerande funktion. Jag har därför valt att köpa rena skinnkängor utan goretex eller liknande. Nu knallar jag leende runt i mina fina ljusbruna Scarpa!

Allt gott!

/Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kalle4806 Kängor Fjällvandring 4
Mange_S Impregnera kängor med Jason Markk Repel? Fjällvandring 0
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
eltuv Kängor Graninge 7052 Fjällvandring 2
sofie.granholm Rätt kängor? Fjällvandring 4
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
... Vibram fivefingers istället för kängor? Fjällvandring 6
shezze Kängor... Fjällvandring 7
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
Yrhättan Lättare kängor för kvinnor Fjällvandring 0
JoakimO Nya kängor och "trycksår" - tejpa? Fjällvandring 8
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Kängor att vandra i.... Fjällvandring 9
Totteman Stövlar, kängor och annat på fötterna Fjällvandring 36
sutcher Ofodrade contra fodrade kängor Fjällvandring 72
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Daddy Borttappade kängor - 500 kr hittelön Fjällvandring 0
A Lo Vandra med M59 kängor Fjällvandring 17
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
uraxflax Kängor eller stövlar Fjällvandring 67
tomu Skavande kängor Fjällvandring 1
sulan55 kängor? Fjällvandring 2
matek Kängor, passform och försäljare Fjällvandring 8
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
kragan Kängor Fjällvandring 1
Johan Li Vandrings kängor eller stövlar till barn? Fjällvandring 13
alle_nilsson Kängor/stövlar Fjällvandring 12
Sedis Inlägg i kängor? Fjällvandring 10
Roberth Kängor Fjällvandring 6
Roberth Kängor o läst/sulor Fjällvandring 8
plums kängor/stövlar Fjällvandring 5
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
s_werner Nån som har testat Garmont kängor? Fjällvandring 22
boran Opolstrade kängor? Fjällvandring 31
trstenborg Gaiters för låga kängor Fjällvandring 10
Sand Vad göra med nya kängor? Fjällvandring 31
sverastian Kängor till keb. Fjällvandring 6
Fredrik2 Nya kängor? Fjällvandring 3
Fredrik2 Kängor och skavsår? Fjällvandring 24
Peter Elmlund Typ av kängor Fjällvandring 12
Tovetjarn vikings kängor? Fjällvandring 2
carlstenson Är Haglöfs-kängor lika bra som konkurrenterna? Fjällvandring 6
lilonjo Lundhags-kängor Fjällvandring 3
hobbit Jörn-kängor Fjällvandring 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg