Förra sommaren köpte jag ett par Haglöfs Grym Hi inför att jag skulle upp på Kilimanjaro. Underbara stabila kängor som jag använde ganska mycket, och som både höll mig varm och torr under älgjakten och tog mig upp på Kili utan minsta problem. Aldrig en antydan till skavsår eller problem med skorna. Med andra ord jättenöjd - tills nyss... Då sprack dom i skarven ner mot sulan, och samtidigt såg jag en spricka i materialet 2-3 cm över sulan. Troligen en torkspricka i "plastmaterialet" Fortfarande sköna kängor, men knappast vattentäta längre. ( Fick tillbaka pengarna från Haglöfs, så inget ont skall falla på deras reklamationshantering ) Skulle gärna köpa ett par nya, men tvekar lite för vill inte stå där igen med samma problem. Letade liknande kängor, och fastnade för ett par Meindl Dovre Extreme GTX, en liknande känga som lovordas av flera användare, men flera forum på nätet nämner problem med sulor som smulats sönder och varit fullständigt utslitna efter en säsong.
Vad har ni för erfarenheter av dessa 2 kängor, ni som gått några mil i dom och använt dom "lite mer än 2 tillfällen"? Känner ni igen er, eller hade jag och några andra otur? Liknande goretex-kängor med högt/halvhögt skaft att föreslå?
//Johan
Vad har ni för erfarenheter av dessa 2 kängor, ni som gått några mil i dom och använt dom "lite mer än 2 tillfällen"? Känner ni igen er, eller hade jag och några andra otur? Liknande goretex-kängor med högt/halvhögt skaft att föreslå?
//Johan