Hej!
Känner igen precis det du skriver! Började min "fjällkarriär" i ett par Lundhags Proffessional, har funkat bra i flera år, på flera Sarekturer, jämtland, skogsterräng hemmavid osv.. Men ju längre tiden gick destå större blev intresset för klättring och högfjäll, och då pallade inte Lundhags mer, funkade inget vidare med stegjärn, taskigt vriststöd, och det blev slitsamt med ickestyv sula bland block och klippor.
Valet föll då på ett par Scarpa Mont Blanc, mest för den kommande alpresan till just Mont Blanc.
Funkade betydligt bättre med ett par styva stegjärnsfasta kängor för ändamålet, dock var dom ganska tunga och klumpiga till annat än Alperna och seriösare turer i Jotunheimen m.m.
Insåg efter nått år(trög som man är) att dom inte satt något vidare på mina fötter, och till i år så införskaffades det ett par La Sportiva Nepal Evo, som är tänkt att klara allt från Jotunheimen till Alperna och även Sarek om det skulle bli så.
Inte den lättaste kängan, och(för) varm är den vill jag lova! Men, har som sagt tänkt att ha den i Alperna med. Kan varmt rekommendera La Sportivas kängor, har kunnat ha mina på mig oavbrutet i upp till 30h utan att ens knyta om dom. Suverän komfort, fast man utsätter dom för värsta tänkbara slit mest hela tiden.
Men har du bara tänk att ha den i Norsk högalpin terräng så tycker jag du ska kika på La Sportiva Trango S Evo, som är klippt och skuren för detta! Mycket lättare och smidigare, och "lagom" varm!
Annars har Addnature bra priser på Scarpas storskor i alla segment just nu! Scarpa är dock betydligt bredare i lästen än La Sportiva, som har normal lä'st och passar de flesta. Och personligen tycker jag kvalitén är milsvidd bättre på La Sportiva.
Har själv kravlat runt på snart 50 toppar i Jotunheimen över 2000m och fler blir det, med styva skor =P
oj vad långt det blev =)