Käka lämmel?

Går lämmel att äta? Nån som provat? De är ju lättfångade och borde ge ett fint protein tillskott.

Var ska du jaga lämmel?

Frågan är väl ganska ointressant såvida du inte har jakträtt någonstans i fjällen eller har lämmel i din trädgård. I annat fall får du nämligen inte slå ihjäl lämlar hur som helst.

Dessutom är det ju en etisk fråga. Som naturvän bör man väl rimligen fråga sig om det finns någon verklig anledning till att slå ihjäl lämlar för att äta dem. Viltvård är en sak och man måste hålla efter beståndet av vissa arter, men att slå ihjäl någon enstaka lämmel för att leka stenåldersmänniska tycker jag personligen låter tämligen förkastligt. Käka rötter och lavar en vecka istället. Det borde stilla din hunger både fysiskt och psykiskt.

Re: Var ska du jaga lämmel?

markustaljedal; sa:
Frågan är väl ganska ointressant såvida du inte har jakträtt någonstans i fjällen eller har lämmel i din trädgård. I annat fall får du nämligen inte slå ihjäl lämlar hur som helst.

Den som har vandrat med hund vet att man inte behöver bedriva någon jakt för att få tag på lämmel. De apporteras vänligen vare sig man vill eller inte, och vare sig hunden är kopplad eller inte. Det är väl bra om de kommer till någon nytta då!

Lämmelgryta till hunden kanske?

Lagen om tillsyn av hund och katt

Tyvärr är det så att det är lika otillåtet om ens jycke apporterar lämlarna som om man själv skulle klubbat de små liven. Inser man eller bör man inse risken för att hunden apporterar lämmel är man skyldig att förhindra det. Genom munkorg eller på annat vis. Som hundägare har man strikt ansvar för vad hunden tar sig för. Strikt ansvar gäller väldigt få saker i Sverige. En av dem gäller hund, en annan gäller kärnkraftsanläggning... så det är ett väldigt långt gånget ansvar man ålägger hundägare.

Sen finns det förstås alldeles för många oansvariga hundägare men det förändrar givetvis inte betydelsen av lagstiftningen.

Förtydligande

Med "tyvärr" ovan menar jag givetvis inte att jag tycker att det är synd, tvärtom tycker jag att det är en bra lagstiftning. Menar helt enkelt "tyvärr" för den som tänkt sig låta hunden göra jobbet i lämmeljakten.

jakt

Om ens hund dödar vilt så räknas detta väl som olaga jakt om jag inte har helt fel för mig!? Har man inte bättre koll på sin hund så skall man nog lämna den hemma.. Vem säger att den inte ger sig på fågelungar eller annat känsligt vilt i våra fjäll.

Re: jakt

FJS90/91; sa:
Om ens hund dödar vilt så räknas detta väl som olaga jakt om jag inte har helt fel för mig!? Har man inte bättre koll på sin hund så skall man nog lämna den hemma.. Vem säger att den inte ger sig på fågelungar eller annat känsligt vilt i våra fjäll.

Det räknas mycket riktigt som jaktbrott enligt jaktlagen tillsammans med lag om tillsyn över hundar och katter. Att ta tillvara på döda lämlar som man vet att någon annan slagit ihjäl eller någon annans hund olovligen apporterat räknas som jakthäleri enligt jaktlagen.

Värt att notera i sammanhanget är också att det strikta ansvaret för hund inte enbart gäller hundens ägare utan även den som lånar eller passar en hund. lånar du grannens hund för en söndagspromenad är det stor sannolikhet att det är du som åker på smällen om hunden biter någon, eller för den delen apporterar lämmel.

Re: Re: jakt

[/QUOTE]

Värt att notera i sammanhanget är också att det strikta ansvaret för hund inte enbart gäller hundens ägare utan även den som lånar eller passar en hund. lånar du grannens hund för en söndagspromenad är det stor sannolikhet att det är du som åker på smällen om hunden biter någon, eller för den delen apporterar lämmel. [/QUOTE]

Intressant.. Du verkar att ha koll på det här, finns det något ställe man kan läsa mer om det "strikta ansvaret". Jaktlagen e inga problem, den har jag tillgång till.

Re: Re: Re: jakt

Värt att notera i sammanhanget är också att det strikta ansvaret för hund inte enbart gäller hundens ägare utan även den som lånar eller passar en hund. lånar du grannens hund för en söndagspromenad är det stor sannolikhet att det är du som åker på smällen om hunden biter någon, eller för den delen apporterar lämmel. [/QUOTE]

Intressant.. Du verkar att ha koll på det här, finns det något ställe man kan läsa mer om det "strikta ansvaret". Jaktlagen e inga problem, den har jag tillgång till. [/QUOTE]

Här hittar du Lag (1943:459) om tillsyn av hundar och katter: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19430459.HTM

Det strikta ansvaret hittar du i 6§.

Mvh, Markus

Re: Re: Re: Re: jakt

Intressant.. Du verkar att ha koll på det här, finns det något ställe man kan läsa mer om det "strikta ansvaret". Jaktlagen e inga problem, den har jag tillgång till.

Finns även bland annat ett rättsfall (minns inte på rak arm numret) som handlar om två småkillar som kastade sten på en hund som stod kopplad och med ägaren utom synhåll. Till slut slet sig hunden och bet killarna. Hundägaren fälldes rakt av. Så nog är ens ansvar som hundägare omfattande alltid.

Något som jag undrar om många hundägare vet om är att hundar skall vara kopplade från den första Mars till den 30 Augusti (om jag inte minns fel). Resten av året skall hunden vara i ägarens direkta närhet, typ gå fot, om man vill ha den okopplad när man vistas i naturen.

Mvh
mattias:)

norpan_; sa:
Något som jag undrar om många hundägare vet om är att hundar skall vara kopplade från den första Mars till den 30 Augusti (om jag inte minns fel). Resten av året skall hunden vara i ägarens direkta närhet, typ gå fot, om man vill ha den okopplad när man vistas i naturen.

Mvh
mattias:)

Jag hittade detta i Jaktlagen precis efter jag kollat Markus länk(tackar):

6 § Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Detta betyder att jag aldrig behöver ha min hund kopplad. Vi har en Bordie Collie som är helt viltren vilken vi har fullständig kontroll på, jag kan alltså ha denna lös under hela året så länge jag kan garantera att den inte driver. Nu är det så att vi naturligtvis kopplar vår hund i känsliga tider. Jag jagar själv och vet hur ilsk jag kan bli på andra hundägare som inte har koll på sina hundar i skog och mark.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg