Juniturer

började månaden med en tur till finland igen. hade bytt bort lite jobb så jag va ledig en vecka.
visste inte var jag skulle paddla så det fick ge sej efterhand.

jag träffade jim danielsson med fru som va bilgranne på bildäck på färjan. dom var åxå på väg till finland för att paddla. jim gav mej ett ex av sin bok där det stog en del om finland. tusen tack!!! det va kul att läsa i den.

nåväl.... efter en tur lite öster om helsingfors i skärgården, så drog jag iväg österut mot ryska gränsen. körde ut till gränsvakterna utanför virolahti. jag hade tänkt att man kanske kunde runda en rysk gränsboj i alla fall. men dom rekommenderade inte det. typiskt. på första bilden kan man se att ryssland i bakgrunden inte ser ett dugg roligare ut än finland.

det var milslånga köer med långtradare längs vägen mot ryska gränsen, som synes på bild 2. jag åkte in på lite småvägar nära gränsen men vände när jag kom fram till ryska gränssonen med gula varningsskyltar. ja ja.. jag hade ju alla fall sett ryssland å ryskt vatten utanför virolahti.

drog vidare norrut till sjöarna syd och ost om savonlinna. pihlajavesi och puruvesi. grått å regnigt. mycket öar men jag tyckte det kändes instängt. typ mälarkänsla. som synes på bild 3

drog söderut mot saimaa. ganska kul väg. lite berg-och-dalbanekänsla : ) bild 4. grusvägarna va enormt backiga. ett inte helt perfekt nöje med helkass spindelled och i övrigt klonkig framvagn : )

saimaa va lite bättre med lite mer berg på öarna. bild 5
men jag kände trots det inte att det här va rätt för mej. jag gillar inte brunt vatten och öar som ser ut som buskar så jag drog söderut igen.

sista bilden är i skärgården mellan virolahti och hamina. ngt bättre men ändå inte rätt för mej. fortfarande brunt bajsvatten att paddla i : (
gnällig? ja kanske det?

det kändes som finland består av gräsligt mycket gräs, otroligt mycket träd och en himla massa brunt vatten. den där så kallade insjökänslan är inte min favoritkänsla. hela tiden kändes det fel och instängt. det kanske verkar jävligt gnälligt att tycka så. men jag saknade att se horisonten. det fanns bara träd långt bort på vissa ställen och alldeles för nära på andra ställen. men nästan ingen horisont.

så det var verkligen skönt att ta sej en liten tur hemma idag på em. i ganska klart vatten och med horisonten i sikte.

horisontsnobb??? ja kanske det : )

gillar man insjökänsla med öar som ser ut som buskar, och att paddla i skogen, å insekter och gräs. då ska man åka till finland. men för min del kände jag mest att jag höll på att kvävas av horisontbrist.

äntligen hemma igen!!
hälsningar "horisontsnobben"

Bilagor

• P1080090.jpg
    P1080090.jpg
    66.4 KB · Visningar: 899
  • P1080095.jpg
    P1080095.jpg
    40 KB · Visningar: 822
  • P1080100.jpg
    P1080100.jpg
    18.3 KB · Visningar: 830
  • P1080121.jpg
    P1080121.jpg
    45.3 KB · Visningar: 876
  • P1080164.jpg
    P1080164.jpg
    26.9 KB · Visningar: 816
  • P1080186.jpg
    P1080186.jpg
    40.3 KB · Visningar: 887
Nämen du har bara varit till på tok fel ställen i Finland och/eller för tidigt på året!
Åland - Hangö efter midsommar är nåt helt annat. Eller Kvarken. Klart vatten hittar man också i de stora sjöarna i öster (men stränderna kommer man ju inte ifrån).

de stora sjöarna i öster va bruna. det var ju där jag var. men det kanske blir bättre senare på säsongen?

hade planer på att dra västerut åt hangöhållet åxå men tiden räckte inte till.

åland vet jag är annorlunda och det passar säkert mej bättre.

vaasa, där jag va för några veckor sen det va ju helt annorlunda mot detta.

men det va kul i alla fall att se nåt annat än man är van vid.

Blixtvisit till Vattungarna

Startade 21.00 från Räfsnäs(nu kostar det att parkera där, 50kr/dygn) styrde kajaken mot Vattungarna i bitvis regnigt väder. Kom fram till Vattungarna vid 00.00 i totalt mörker, tackaja Silva XCL 9Ah!

Fick i mig lite käk, och sedan ut igen för de obligatoriska fotografierna. Somnade sen snabbt vid 02.00. Uppe med tuppen igen för att paddla tillbaka. Paddalde relativt skyddat nästan hela vägen hem, men fick chansen till lite kul teknisk paddling vid överfarten tillbaka till Räfsnäs. Det är kul med surf!

http://www.youtube.com/watch?v=_SX5-3qX9QA

Senast ändrad:
Precis hemkommen fr en 4-dagarstar kring Kallskär - Stora Nassa - Björkskär.

Fint väder, förutom natten till och fram till lunch på lördag, då det var regn och rejäl sjö. Fortfarande mycket tomt i skärgården, gissar att invasionen kommer efter midsommar.

En kille på Stora Nassa som packade in sina barn i båten för hemfärd kommenterade min passage med orden "Det där ser ut som riktig livskvalitet!" :)

/Mats

Bilagor

• image-upload-4-742398.jpg
    image-upload-4-742398.jpg
    27.7 KB · Visningar: 836
Blev lite mera paddling, hade strålande sol under fredagen. Har hunnit blivit endel paddlingar nu i området kring Räfsnäs, behöver nästan inte titta på GPSen längre. Det dukades upp med finkorv från Taylors & Jones med potatissallad, till detta havskyld cola! Sen fick det bli bakning på gasköket, smakade riktigt gott. Var första turen med det nya tältet, och är riktigt nöjd. Längtar tills det kan bli lite längre turer. En övernattning kan endast stilla mitt behov för stunden.

Senast ändrad:
Stor i orden

Ibland känner man sig bara lite mindre än vanligt. Inget chicken-race direkt när man möter Galaxy på några meters avstånd. Varför åka till Wales för att få lite tiderace, när det finns finlandsbåtar?

/Måns

Bilagor

• DSCN0228.jpg
    DSCN0228.jpg
    52.2 KB · Visningar: 531
Allt regnade har gjort att det börjat gå att paddla igen.

Bilagor

• mrcool.jpg
    mrcool.jpg
    66.2 KB · Visningar: 481
  • trang22.jpg
    trang22.jpg
    79.3 KB · Visningar: 487

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg