Julprojektet

Efter en lång tids sökande, en himla massa blocketlirkande, månader av tålamod och oräkneliga vändor i second hand-butiker har jag funnit det jag söker; en fjällräven gyroram i okej skick i rätt prisklass (90:). Om jag ska vara ärlig är faktiskt ryggsäcken helt användbar som den är i nuläget. Men att bara använda den vore ju för lätt. Dessutom är jag inte förtjust i 1) funktionen och 2) utseendet.

Funktionen brister i följande:
* fickor. De utanpåliggande fickorna sitter inte bara på fel ställen, de har fel form och storlek. Locken är för små, de stängs med remmar (slejfar om man ska vara korrekt) och dessutom har de snökjolar som gör de jobbiga att använda i praktiken
*huvudsäckens storlek och form. Jag hatar att säcken inte går hela vägen ner till slutet på ramen. Jag skulle vilja ha en avlång avskalad säck, med en avdelare inuti som går att ta bort.
*midjeremmen och axelremmarna. De behöver en uppgradering.
*väven. Den är faktiskt undermålig.

Utseendet brister mest i att den ser fruktansvärt daterad ut. Och dessutom lite sliten.

Tanken är alltså att inom en rimlig budget och med material jag kan hitta i fysisk butik här i GBG sy en ny säck och nytt remställ. Dessutom under julledigheten.

Tankar: Topplocket måste vara stort, gärna liknande det som sitter på nu. Det är bra. Typ som på LK70, man kan utan problem få in ett ridgerest (favoriten sen 12 år tillbaka) under. Sidfickor, 2 till antalet. Med kanaler bakom och fästen för skidor. Meshfickor mot botten. Förstärkt botten. Vattenavstötande väv. Volym: ~80-90 liter. Tältkåtan ska gå ner i den. Formade axelremmar med bröstrem. Format höftbälte med läderbälte, som på 70LK, inget jäkla efterspännande här inte!

Farhågor: Vikten kommer väl förmodligen öka. Men det är nog oundvikligt i och med att volymen på säcken ökar och att jag kommer vilja ha en mer vattenavstötande väv. Kommer försöka hålla nere vikten, inom rimliga gränser. Detta blir mer en fullfriluftslivsrygga än lättviktsexperiment.

Tänkte uppdatera här lagom fortlöpande om intresse finnes. Input uppskattas självfallet.

Roligt! Har väl inga egentliga tips, men...

Hittade själv en passande ryggsäck på Myrornas vid Järntorget för några veckor sedan (inte en gyro, men en annan gammal Fjällräven) till mitt framtida projekt. Hade också letar på blocket och tradera, tittat på Fjällräven Gyro, Haglöfs Alaska, m.m. Då priserna har en tendens att springa iväg (särskilt på tradera) var 65 kr ganska svårslaget... Både säck och bärsystem kasserade jag direkt pga utseende, funktion och doft. Ramen passar dock perfekt för vad jag har i åtanke.

Går just nu och designar och förkastar idéer för mig själv. Kommer antagligen att göra den i ett vattentätt material (från shelby.fi) och ska väl egentligen bara slutgiltigt bestämma mig för form och funktion.

Jag har också tänkt göra någon slags dokumentation, men det får komma senare. Ska bli kul att få se ditt projekt.

Alla som varit ute i firn och stängt korrekt sina snölås brukar uppskatta dem mer när packningen inte är full med snö. Men bruken och erfarenheterna varierar.
Det skall bli intressant att se vad era projekt leder till.
go tur

Alla som varit ute i firn och stängt korrekt sina snölås brukar uppskatta dem mer när packningen inte är full med snö. Men bruken och erfarenheterna varierar.
Det skall bli intressant att se vad era projekt leder till.
go tur

Jag har spenderat tillräckligt många tältdygn i snö för att veta vilken typ av snölås jag behöver och vilka jag tycker är praktiska. Har man till exempelvis dragkedjor täckta av stolpar istället för slejfar för att stänga sina sidfickor blir behovet helt annorlunda. Få moderna ryggsäckar har snölås på utanpåliggande fickor.

säck

Roligt! Har väl inga egentliga tips, men...

Hittade själv en passande ryggsäck på Myrornas vid Järntorget för några veckor sedan (inte en gyro, men en annan gammal Fjällräven) till mitt framtida projekt. Hade också letar på blocket och tradera, tittat på Fjällräven Gyro, Haglöfs Alaska, m.m. Då priserna har en tendens att springa iväg (särskilt på tradera) var 65 kr ganska svårslaget... Både säck och bärsystem kasserade jag direkt pga utseende, funktion och doft. Ramen passar dock perfekt för vad jag har i åtanke.

Går just nu och designar och förkastar idéer för mig själv. Kommer antagligen att göra den i ett vattentätt material (från shelby.fi) och ska väl egentligen bara slutgiltigt bestämma mig för form och funktion.

Jag har också tänkt göra någon slags dokumentation, men det får komma senare. Ska bli kul att få se ditt projekt.

Jag som inte har tålamod att sy skulle använda flera vattentät påsar som jag spände på ramen.

Blixtlås och nyfrysen snö är en tämligen besvärlig kombination när temperaturen faller efter snöfallet.
YMMV

Det har jag aldrig haft problem med. Efter rätt många tältturer i svenska och norska fjällen samt ett par säsonger på svalbard anser jag det vara ett icke-problem.

Idag har jag köpt ett bälte till midjebältet samt vägt ryggan i nuvarande skick. 2,30 kg visade vågen.

Jag har en gammal Camp trails med rör ram.
Som jag funderat på att modda.

Var fick du tag på ditt midjebälte ?

Nu grumlade jag definitionerna något. Jag har köpt ett brett läderbälte som ska användas för att knäppa midjebältet på ryggan. Tänkte ha plast som förstyvning i bältet och 6 mm yogamatta innanför. Sen tyg utanpå såklart.

God jul

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg