Jag håller med om att ingen ska behöva ha besvär av min hund om de inte velat det själva, men vad som menas med "besvär" kan ju tolkas lite i överkänsligaste laget.
Det är inte din uppgift att tolka vem som är hundrädd.. Det är den hundrädde som avgör hur situationen upplevs, inte du och din hund.. Du har ingen rätt att tala om ifall någon är överkänslig.. Hur kan du veta det?
Exempel från min verklighet: Jag och min associala och okopplade hund promenerar en vardagkväll på ett cykelpromenadstråk i stans utkanter. Hunden nosar på något och kommer tio km på efterkälken och travar sedan efter mig längs kanten. Vi möter en joggande man i medelåldern som kräver att jag ska koppla hunden för att han är hundrädd. Hunden bryr sig över huvudtaget inte om honom och är 5m ifrån, och jag har full koll på min hund.
Här kommer det igen.. Du har fortfarande ingen rätt att åt löparen bedömma hur han skall uppfatta dig och din lösa hund, det e bara å koppla hunden till löparen sprungit förbi och är bortom synhåll.. Efter det så kan du koppla loss din hund igen, förstör detta din promenad.. sorry!!
Jag kan inte låta bli att tycka att hänsyn faktiskt går åt två håll. Det finns 800 000 hundar i Sverige som har en otrolig social och friskvårdsfrämjande betydelse för många. Lika väl som att 800 000 hundar med familjer ska ta hänsyn till ett fåtal hundrädda, så kanske de hundrädda skulle ta och försöka bearbeta sin rädsla.
Hundar är trots allt och tack och lov en del av det svenska samhället. Någon skrev att för att undvika konflikter med sin hund ska man ha dem kopplade, den sorgliga sanningen är att många som har sina hundar kopplade slutar samtidigt att kommunicera med sina hundar, eller inskränker kommunikationen till koppleryck. Att kunna ha sin hund lös är utvecklande för både hundägare och hund, och det behöver inte alls "besvära" omgivningen om man inte letar efter saker att besväras av.
Kvalificerat skitsnack.. Det inskränker inget överhuvudtaget på kommunikationen mellan dig och hunden om du ibland måste koppla din hund för att det finns hundrädda människor som du SKALL ta hänsyn till..