??
Luffarn; sa:
Vad har du för raser? Hur anser du att man ska träna inkallning med sin hund för att få den till absolut lydnad?
mvh Per som har två huskies
Jag vet inte vem du frågar men så här har jag tränat inkallning med min hund Loco som är en Aus. Kelpie och på inget vis kan jämföras med en huskie.
Jag har redan från valpstadiet skapat en god kontakt med min hund, han har lärt sig att hos mig finns tryggheten, lekarna och ibland till och med godis
För att lära upp Loco att nära husse är det alltid bäst att vara. Så fort Loco stack iväg lite för långt i från mig och inte var uppmärksam på vart jag var så gömde jag mig för honom. Direkt han upptäckte att husse är borta, så blev han ängslig och börja söka efter mig, när han hittade mig så var han så glad och självklart belönade jag han med godis eller lek.
Man ska se till att hunden inte alltid hittar husse, för annars kan hunden bli lite för självsäker för då spelar det ingen roll om jag sticker för jag hittar alltid husse igen kan hunden tänka.
Efter ett tag så har man en hund som alltid håller koll på vart husse är för man vill ju inte bli lämnad ensam när man är en lite valp.
Jag gömmer mig fortfarande ibland på promenaderna även om Loco är 15 månader nu. För all träning blir bättre av ständig repetition.
Sen en annan sak som har fungerat bra det är att belöna spontankontakt som hunden gör. Tex. när du är ute och gå med din hund, när hunden tittar upp på dig belöna den med både rösten och gärna med lite godis i mellan åt.
Det viktigaste är att hunden känner att hos Husse eller matte finns tryggheten och att nära husse är det alltid bäst att vara.
Ett tips är att läsa boken kontaktkontraktet av Eva Bodfälth där hittar du allt om hur du får en hund att vara följsam och alltid komma på inkallning.
Micke & Loco
[Ändrat av MikeMike 2003-01-29 kl 17:31]