Jag fattar inte!!

Saker som tar mycket plats är överflödiga kläder samt sovsäcken.

Där håller jag med. Det går ju faktiskt att tvätta kläder (eller möjligen vara smutsig).
När jag slutade ta med mig tre ombyten och onödigt många värmeplagg uppstod ett stort hål i min packning. Just nu vet jag inte vad jag ska stoppa ned i det hålet. Tillsvidare får det bli luft. Så småningom skaffar jag helt enkelt mindre ryggsäck :)

/OJ
 
Där håller jag med. Det går ju faktiskt att tvätta kläder (eller möjligen vara smutsig).
När jag slutade ta med mig tre ombyten och onödigt många värmeplagg uppstod ett stort hål i min packning. Just nu vet jag inte vad jag ska stoppa ned i det hålet. Tillsvidare får det bli luft. Så småningom skaffar jag helt enkelt mindre ryggsäck :)

När det efter några dagars ätande blir tomt i ryggan är det bara att successivt låta sovsäcken kika fram ur sin packpåse, så sköter den den tomma platsen. Tycker oftast det fungerar bättre att fylla ut än att komprimera.
 
Jag håller med Tranan. Förra året hade jag en 90 liters Bask som var rätt full. Jag kunde kanske
släppt ut sidoremmarna lite till. Då hade jag yttertält med bågar, regnkläder samt liggunderlag utanpå säcken. Turen var en 13-dagars tur i Sarek, alltså utan proviantering. Hur gör folk? Nu har jag ändå en hyfsad vikt, är ju mer LK än UL så 20 kg är OK. Men jag är impad av folk som klarar sig med 50-liters ditto.

Mvh
Peter P.
 
När det efter några dagars ätande blir tomt i ryggan är det bara att successivt låta sovsäcken kika fram ur sin packpåse, så sköter den den tomma platsen. Tycker oftast det fungerar bättre att fylla ut än att komprimera.

Ja, och det är ju ett sätt att sprida ut luften :)
Fast senast räckte det inte att jag lät sovsäcken vara nästan helt okomprimerad (fyllde ut hela den vattentäta säcken den ligger i).
När sen maten började gå åt var det svårt att göra något mer.
Så, nu är det nog dags att köpa en mindre ryggsäck.

/OJ
 
Jag håller med Tranan. Förra året hade jag en 90 liters Bask som var rätt full. Jag kunde kanske
släppt ut sidoremmarna lite till. Då hade jag yttertält med bågar, regnkläder samt liggunderlag utanpå säcken. Turen var en 13-dagars tur i Sarek, alltså utan proviantering. Hur gör folk? Nu har jag ändå en hyfsad vikt, är ju mer LK än UL så 20 kg är OK. Men jag är impad av folk som klarar sig med 50-liters ditto.

Mvh
Peter P.

Packar man bara rätt och endast tar med sig det nödvändigaste så funkar det. Om jag går med vän så blir det ju dessutom ännu mindre prylar (dela på tält, kök mm), detta är vid solovandring (52 liter/2 veckor).

// Jocke
 
Jag håller med Tranan. Förra året hade jag en 90 liters Bask som var rätt full. Jag kunde kanske
släppt ut sidoremmarna lite till. Då hade jag yttertält med bågar, regnkläder samt liggunderlag utanpå säcken. Turen var en 13-dagars tur i Sarek, alltså utan proviantering. Hur gör folk? Nu har jag ändå en hyfsad vikt, är ju mer LK än UL så 20 kg är OK. Men jag är impad av folk som klarar sig med 50-liters ditto.

Mvh
Peter P.

Jag kom just på en till möjlig förklaring:
Har man platsen fyller man ut den, och omvänt, har man trångt ser man till att komprimera och gallra.

Här måste jag dock reservera mig för att jag aldrig har varit ute i två veckor, kanske kräver mycket mer plats.

/OJ
 
Läst på fjäderlätt om ryggsäckar:

Vad gör jag för fel?? Eller bättre kanske: vad gör ni annorlunda?
(Nu förutsätter jag att allt ska in i säcken - inget hänger utanpå...)

Det som gjort stor skillnad för mig i volym är följande grejer:
  • MSR Pocket rocket eller Bushbuddy kök istället för Trangia
  • Tunn Dunjacka (Klättermusen Liv) istället för fleece
  • Få ombyten. Har en extra underställströja eller microfleece plus extra strumpor. Det är allt. Jag kom också på att jag aldrig använt ombyteskläderna fast jag varit plaskvåt.
  • Dunsäck istället för min gamla svårkomprimerade syntet
Allt detta sammantaget gör faktiskt många liter.

Jag har inte varit på så många långturer, men jag gissar att många litrar kan gå åt med felpackad mat.

En annan sak jag märkt är att man blir mycket bättre på att utnyttja volymen när man är tvungen. Jag trodde aldrig att jag kunde gå ens en dagtur på fjället med mindre än ca 25l. Sedan jag köpte en liten säck på 16l har jag upptäckt att det fungerar alldeles utmärkt. Jag har heller inte ångrat att jag inte tog med mig något, trots dagar med ihållande blåst och regn som gjort mig genomvåt. Tilläggas bör att jag klassificerar mig själv som livsnjutare. Jag vill ha det hyfsat bekvämt och absolut inte frysa.

Du nämnde också att du går med hundar. Jag har sett att det ofta kan bli en hel del mer eller mindre nödvändiga prylar på grund av det (Vad som är vad kan jag inte bedöma, men det är iallafall känslan jag fått).
 
Att komprimera allt som går att komprimera ger en hel del. Många av mina kläder rullar jag väldigt hårt och sätter ett snöre med snörlås runt. Det gör att t.ex. en fleecetröja tar hälften så stor plats som om man försöker knöla ner den (men i gengäld så blir den svårare att forma efter utrymmet).

När jag hade mitt microfleece-ställ med mig (vinterhajk) så fick både tröja och byxor plats inuti de extra raggsockorna utan att jag behövde ta i för att få i dem.

Många tror att det går att komprimera kläder genom att knöla ner dem hårt i en packpåse men det blir inte alls lika kompakt som om man rullar dem. Dock behöver man ibland några orullade grejer för att fylla ut hålrum som bildas.
 
Här kommer packlistan!

Blir inte snyggt att göra om en excel till text bara...

Bo & bära--
Ryggsäck-GoLite M' pinnacle grease-750
Tält-Fjällräven Skule shape-2076
Liggunderlag-Exped downmat 8 cm-972
Sovsäck-Roberts-914
Packpåse sovsäck-Sea to summit ultralight 13 l-39
Kudde-ajungilak air pillow-140
handduk-MSR packtowl small-16
Liten plastpåse--4
summa bo&bära--4911
--
--
Kläder--
sov & ombyte--
Plastpåse--6
Underställ Byxa (sovplagg)-Ullfrotté-141
Underställ Tröja (sovplagg)-Ullfrotté-217
Strumpor (sovplagg)-Ullfrotté-56
Trosa nylon--30
nylonsockor 2 p--20
--
förstärkning--
Plastpåse--6
tröja rastplagg-Liv downsweater-290
handskar-Jula neopren-108
Sealskinz--83
tunna strumpor-Lundhags tunna-33
Nylonleggins 80 den--61
tunt underställ tröja-craft-134
Regnjacka-Itabs-286
Rgenbyxor-Itabs-234
--
På kroppen--
Vindjacka-Montane litespeed-152
Vindbyxor-Montane featherlite-120
T-shirt funktion-Stadium-116
shorts--87
BH fila--26
Trosa nylon--30
skor--592
Summa kläder--2828
--
Matlagning--
Gryta--128
Lock --6
Tamoj--18
Tändare--20
Visp--11
Pocket rocket--92
Gastub-1 liten-360
Sked--38
Kåsa--52
Diskmedel--34
Vattenflaska stor--50
vattenflaska liten--29
Blötläggsburk--55
Mjölkpulverburk--17
Summa matlagning--910
--
Diverse--
Morakniv--76
Kartor--135
Kompass--27
Plånbok--88
Toapapper--80
Mobiltelefon--150
Kartfodral--35
Klocka--50
Reservrem--34
Neccessär--358
1:a hjälpen--287
Solglasögon--22
dagbok/penna--100
Summa diverse--1442
--
--
summa bo&bära--4911
Summa kläder--2828
Summa matlagning--910
Summa diverse--1442
Summa totalt--10091
mat--6190
Summa inkl mat--16281


Mat: (per dag)
2 *2 dl musli + 0,5 dl torrmjölk (samma frukost & lunch)
mellanmål: 75 g torkad frukt & nötter
Kvällsmat: 1 dl snabbris/pasta/couscous, 0,5 dl linser eller ca 1 dl sojafärs eller torkad kött, ½ , en näver torkade grönsaker, påse färdigsoppa eller en påse Spagetteria
½ påse kräm
tepåsar, kryddor osv - ryms i grytan, dvs tar ingen plats.


En sak jag redan har lärt mig av all era svar: sovsäcken i en 13-l säck kan nog krympas mera. Har alltid trott att den inte mår så bra av det, men det är klart, den kan ju få större utrymme efterhand....Finns det vattentäta komprimeringspåsar som inte väger bly? Samma kan man nog säga om tältet....fast det är hyfsad komprimerad, men båda tillsammans kan möjligtvis ge en fyra fem liter till....?
 
Senast ändrad:
Några snabba före frukost :):

* Du har med dubbla omgångar förstärkningsplagg, den ena kallas sovplagg. Räcker det med en?

* Två vattenflaskor, om de förvaras inne i ryggan tar de plats. Förvara i sidofickorna (finns väl på Pinnacle, tror jag) eller ta en, eller ha en platypusflaska som backup (kan tryckas ihop, 1l = 29 g).

* Exped downmat inbillar jag mig tar plats, likaså kudden.

* Behövs blötläggningsburken? Inte vad jag kan se av matlistan, koka upp och låt stå i en grytmysare (tar mycket minddre plats) istället.

* Det som ligger i grytan "tar ingen plats" - jo det gör det, i min gryta ligger mitt PocketRocket, diskgrejer, kåsa etc, dvs de grejerna tar ingen plats nån annanstans. Undanträngningseffekt, så att säga.

* Tältet kanske kan packas annorlunda: bågar och pinnar för sig längs ryggsäckens ryggplatta eller på utsidan och då kan själva tältduken knölas ihop mer.

Det finns kanske mer....
 
Senast ändrad:
Spontant innan frukost.
Du har väldigt mycket dubbelt med förstärkningsplagg.

Sammanlagt för benen:
Vindbyxor
Regnbyxor
Ullfrotté
Nylonleggings.

Själv hade jag kört (sommartid) endast vind och regnbyxor.
Går i vindbyxor, fryser man sätter man på regnbyxorna också.
Sover i vindbyxor om det behövs.
Ullfrotté är jätteskönt, men tar plats och (för min del) tycker inte jag att det behövs sommartid.

Samma resonemang på överkroppen, där du dessutom har t-shirtar också.

Här kan du vinna volym.

När det gäller kudde så kan du använda din packpåse till kudde.
Stoppa i lite kläder i den så funkar det alldeles utmärkt.
För min del har jag sytt ett litet fleeceörngott så det blir skönt mot kinden men man kan lägga en t-shirt eller något liknande över också.

//Peter (som tar frukost nu. Återkommer säkert)
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg