Jämställdhet i friluftslivet?

Det är en så otroligt billig livförsäkring (+att ha flytväst så klart...och cykelhjälm...)

Ja statistiken talar sitt tydliga språk. Skrämmande hög andel av de som drunknar saknar godkänd cykelhjälm vid tillbudet. ;)

Sedan är det det här med prylarna. Känner få tjejer som skryter med att de har den ballaste, det senaste i prylväg. Killar (inte alla, så klart) har en tendens att vilja visa det som de har köpt.

Är det verkligen så? Ta lite tid och surfa runt på olika modebloggar och se vilket av könen som har störst behov av att "skryta" om sina senaste inköp eller planerade sådana. Du finner nog att prylnörderi är lika utbrett hos bägge könen...
 
De lappländska fjällkarlarnas klubb självdog, det kommer detta med att göra, det tar bara lite tid.

http://sv.wikipedia.org/wiki/De_Lappländska_Fjällkarlarnas_klubb

Naturligtvis kommer den gå under eftersom den har följande krav:
Wikipedia sa:
Bland annat skulle man bestiga en tidigare ej bestigen fjälltopp på minst 1200 meter

När de obestigna topparna är slut är det också slut på nya medlemmar... ;)

Jag tycker Karolina Ps inlägg var väldigt bra. Fine att du talar om för Hassan att han är ett svin... Sedan då? Du har fortfarande inte gjort ett skit för att Zoreh ska komma ut i samhället, få ett eget kontaktnät, en egen inkomst, och andra saker som du som människa måste ha för att klara av att hävda dina rättigheter. Nä, låt Zoreh vara en del i samhället, iförd burka om så krävs :).
 
Jag tycker Karolina Ps inlägg var väldigt bra. Fine att du talar om för Hassan att han är ett svin... Sedan då? Du har fortfarande inte gjort ett skit för att Zoreh ska komma ut i samhället, få ett eget kontaktnät, en egen inkomst, och andra saker som du som människa måste ha för att klara av att hävda dina rättigheter. Nä, låt Zoreh vara en del i samhället, iförd burka om så krävs :).

Va? nu fattar jag noll? var säger jag att nån är ett svin? ta och skärp dig lite nu va? Och du har ingen aning om vad jag gjort eller inte. Sluta med beskyllningar.

Jag tycker dock att en massa grupper med konstiga avgränsingar är sjukt. Det befrämjar ju inte direkt den integhration du syftar på.
 
Va? nu fattar jag noll? var säger jag att nån är ett svin? ta och skärp dig lite nu va? Och du har ingen aning om vad jag gjort eller inte. Sluta med beskyllningar.

Jag tycker dock att en massa grupper med konstiga avgränsingar är sjukt. Det befrämjar ju inte direkt den integhration du syftar på.

Det var nog mig hon menar.

...

Jag tycker Karolina Ps inlägg var väldigt bra. Fine att du talar om för Hassan att han är ett svin... Sedan då? Du har fortfarande inte gjort ett skit för att Zoreh ska komma ut i samhället, få ett eget kontaktnät, en egen inkomst, och andra saker som du som människa måste ha för att klara av att hävda dina rättigheter. Nä, låt Zoreh vara en del i samhället, iförd burka om så krävs :).

Jag menar inte att man nödvändigtvis ska tala om det bokstavligen. Men det går att få Hassan att tänka om i nya banor, precis som vi också kan ändra attityder i samhället. Vi är ju lika intelligenta. Men detta är ett sidospår.

Klart man får fjällvandra i burkah om man vill det. Går säkert att göra en i g-tex med myggnät för ögonen. Eller utgå från en regnpocho. Frågan var behövs det könsåtskilda friluftsmiljöer?
 
jämställdhet?

Oj ibland tycker jag att vissa personer blir lite enkelspåriga.
eftersom vi skall bli jämställda måste man 'förbjuda' enkelkönade klubbar, på samma sätt som att rasism inte är bra så skall vi 'förbjuda' klubbar och föreningar som står för sin egen kultur.

Idag kan man ju bli kallad rasist för man har en svensk flagga på väggen, i Sverige tar man nästan bort svenska flaggan på nationaldag för att man kan ju stöta sig med någon och bli kallad rasist;-)

Nej jag tror fortfarande att tjejklubbarna behövs och varför skall de inte få finnas, jag gillar mångfald och i det ingår det Ice Girlz, svenska fjällkarars klubb och andra konstiga föreningar. Några för att träffas och ha roligt under avslappnade och kanske mindre kravlösa former, andra för att få bli förbannade/ förundrade/ inspirerade av.

Och varför kan det inte finnas en tjejklassikern, om 20 år finns det nog inte en sådan längre, se den som en övergång och inkörsport med lite mindre prestige än tex halvklassikern. Jag känner många tjejer som började där, sa det var inte så svårt, men nästa gång blir det riktiga klassikern.

som scoutledare är jag van att köra en aktivitet som är könsblandad, i nästan alla sporter är den ju uppdelad i män och kvinnor, är det alltid en fördel?

nej i bland kan det vara skönt för tjejerna att vara för sig själv, att slippa grabbarna. de tvingas de fram och måste göra grabbiga saker, inta en ledarposition. Könstillhörighet påverkar tyvärr mycket mer än man tror, och ibland är vi ledare dåliga förebilder. Jag tror att man inte tänker på detta om man inte har jobbat mycket aktivt med mångfald i en förening, finns det kvinnliga och manliga ledare, vad brukar de instruera och på vilket sätt...

Nej mångfald och jämlikhet är inte lätt, men att säga att enkönade föreningar skall bort eftersom det inte är jämlikt tycker jag är löjligt...
 
I Tyskland är man nu skakade av en undersökning som visar att ca 3500 flickor och unga kvinnor, samt några fåtal pojkar, tvångsgifts varje år.
Så det är absolut viktigt att inte tillåta denna sorts syn på könen fortsätta i vårat samhälle. Vi ska stå upp för vad som är rätt och riktigt.

Lärare skall till exempel inte acceptera att flickor inte deltar i simundervisning. Fanns en organisation bestående av invandrare som åkte runt i landets skolor och sade detta för nått år sedan... De var upprörda över svenska lärares feghet när det handlar om att stå upp för vad som är rätt.
Ingen flicka ska kläs i lakan och nekas rätten till eget liv. Inte i Sverige i alla fall.
 
Svensk skola idag:

Teaterföreställning där flickor sitter på kuddar och serveras godsaker under föreställningen, medan pojkar sitter på obekväma stolar och pekas ut som roten till allt ont.
Låter det overkligt?

Det är sant.

SCUM, eller "The Society to Cut Up Men" är en rörelse/ett manifest skrivet av en galen kvinna som sköt Andy Warhol. Detta manifest sätts upp som en skolteater av Turteatern. Man tycker "det är lite kul".
Om galningen:

Solanas shot the artist Andy Warhol in a fit of crazed anger on June 3, 1968. A radical feminist and sometime acquaintance of Warhol, Solanas had previously written the S.C.U.M. Manifesto, an outlandish tract which begins "Life in this society being, at best, an utter bore and no aspect of society being at all relevant to women, there remains to civic-minded, responsible, thrill-seeking females only to overthrow the government, eliminate the money system, institute complete automation and destroy the male sex." Warhol recovered and Solanas was sentenced to three years in jail for assault. She later spent time in various mental hospitals. Solanas was the subject of the 1996 film I Shot Andy Warhol.



Om manifestet:
Enligt SCUM manifest är män ofullständiga kvinnor, och y-kromosomen en ofullständig x-kromosom. Mannen framställs som "en biologisk" olycka som styrs av sina drifter och vars intellekt bara är ett redskap för dessa drifter. Transsexuella kvinnor framställs som män som kommit till insikt om den manliga underlägsenheten och öppet erkänner den strävan som alla män innerst inne anses ha att vilja bli kvinnor. Transsexuella män ses som könssvikare. Mannen anses dock skilja sig från djuren i avseendet att han är medveten om sin egen existens och roll. Mannen framställs som helt och hållet fysiska, behärskade av sina drifter. I motsats till detta menar hon att sex är överflödigt för kvinnor, och argumenterar därför för total asexualitet, en ståndpunkt som Solana dock senare reviderat.
Solanas menar att mannen mentalt är fångad i "skymningslandet mellan apa och människa" och endast har förmågan till negativa känslor. Hon menar att medan kvinnan drivs av kärlek, medmänsklighet, oberoende och självförverkligande så drivs mannen av ett undflyende från sina känslor av hat, svartsjuka, förakt, äckel, skuld, skam och tvivel. Hon menar att mannen i sitt undflyende av dessa försöker framställa sig själv som osårbar och märkvärdig genom "Stor Konst" och "Djupa Grejer". Även den manliga sexualiteten anser hon vara en aspekt av detta, "Stora Män" med "Stora Kukar" som gör en "Stor Grej". Männens främsta metod för att bekräfta sig själva anser hon dock vara att "skjuta av sin Stora Pistol", vilket hon använder som en omskrivning för alla de krig och våldsdåd hon håller männen som grupp ansvariga för.

Faderskapet, som hon menar baseras på injagandet av fruktan, pekas ut som grunden till all sinnessjukdom. Hon menar att det är förhållandet till fadern som är grunden till det kvinnliga självförtrycket och kallar därför de kvinnor som låter sig hunsas för "Daddy's girls" och patriarkatet självt för "Big Daddy".



Detta är alltså, kära föräldrar, något som era barn kan få i kulturväg när de besöker skolan en helt vanlig dag.
 
Helt rätt!!!

I Tyskland är man nu skakade av en undersökning som visar att ca 3500 flickor och unga kvinnor, samt några fåtal pojkar, tvångsgifts varje år.
Så det är absolut viktigt att inte tillåta denna sorts syn på könen fortsätta i vårat samhälle. Vi ska stå upp för vad som är rätt och riktigt.

Lärare skall till exempel inte acceptera att flickor inte deltar i simundervisning. Fanns en organisation bestående av invandrare som åkte runt i landets skolor och sade detta för nått år sedan... De var upprörda över svenska lärares feghet när det handlar om att stå upp för vad som är rätt.
Ingen flicka ska kläs i lakan och nekas rätten till eget liv. Inte i Sverige i alla fall.

I sverige är vi så jävla flata, vi ska vara stolta över vårat samhälle och låta fler bli som oss, hyfsat jämställda alltså ( vi kan bli bättre). Nä svenskarna borde försöka lära de som förtrycker att det inte är ok. I alla fall inte här i Sverige.
Prankster
 
Är det verkligen så? Ta lite tid och surfa runt på olika modebloggar och se vilket av könen som har störst behov av att "skryta" om sina senaste inköp eller planerade sådana. Du finner nog att prylnörderi är lika utbrett hos bägge könen...

Jag menade inom friluftslivet. Annars är det nog flest tjejer, det har du rätt i. Men eftersom jag varken läser modebloggar eller hänger på Stureplan utan i skogen (där det är flest killar som visar upp sina prylar) så var det den erfarenheten som jag tänkte på...
 
Jag menar inte att man nödvändigtvis ska tala om det bokstavligen. Men det går att få Hassan att tänka om i nya banor, precis som vi också kan ändra attityder i samhället. Vi är ju lika intelligenta. Men detta är ett sidospår.

Det vore ju jättebra om det gick men ibland är det svårt och tar lång tid. Om man då kan "bearbeta" Hassan både utifrån (samhället) och inifrån (familjen) så är det väl bättre. Är uppvuxen utanför Södertälje och har alltför många exempel på när det inte fungar med enbart extern påverkan. Och ja, det blev ett sidospår...
 
Jag sympatiserar helt med Anders V på ett principiellt plan, men livet är inte alltid så enkelt. I den bästa av världar skulle ingen komma på tanken, än mindre känna behovet av, tilltag som "Girls Get Higher", separata badtider etc.
Men vi är inte (ännu?) där och måste ta icke-perfekta beslut i den skitiga verkligheten. I (det reella) valet mellan att en del muslimska tjejer i det kustrika Sverige inte får lära sig simma, och att de får det genom att vi kompromissar med principen om gemensamma badtider, väljer pragmatikern i mig simkunnigheten.
Integration och (förhoppningsvis ömsesidig) kulturdiffusion är långsiktiga och komplexa processer. Att försöka tvinga fram dem genom ett abstrakt principrytteri blir oftast kontraproduktivt.
Därmed inte sagt att det inte finns bättre och sämre sätt att främja integration och/eller hävda invandrartjejers rättigheter, men då är vi inne på en lååång diskussion som går utöver vad denna tråd handlar om.

Vad gäller "Girls Get Higher" och annat "Kvinnor kan..." - tänkande blir jag på det personliga planet snarast förbannad, exakt av de skäl Anders beskriver. Men då minns jag Maciej Zarembas ord om att det inte är samma sak att sparka neråt som att spotta uppåt, och inser att den gamla herrklubben och "Girls Get Higher" inte riktigt går att jämställa. I alla fall inte än. Uppenbarligen finns det tjejer, som (fortfarande) känner behovet av "separata ingångar". Jag råkar känna mig fri från det, men vem är jag att ifrågasätta deras?
I den bästa av världar hoppas jag som sagt på deras icke-existens.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg