Just det.. En
viss skillnad finns mellan byggare och lyftare och visst ger olika typer av träning olika ändresultat men att för den saken skull tro att byggare är svaga är en löjlig myt.. Dessutom så är ofta byggarna just gamla lyftare, varför? Joo, stora vikter ger stora muskler..Svårare än så är det inte!![/QUOTE
Har jag påstått något annat? Jag vet självklart att byggare inte är svaga människor men även att t ex Jörgen Ljungbergs ben skulle göra många byggare avundsjuka.. Men det är ju skillnaden mellan volym med ett syfte att bli stark och volym för volymen skull som alltså bör avgöra träningen i många idrotter och så även inför en tjänst som jägare. Det går under de första åren att göra stora framsteg i styrkan utan att nämvärt öka i volym om man inte har lust med det.
Missförstå mig inte, styrketräning borde vara en naturlig del av all idrott, det finns ingen idrott var man inte gagnas av styrketräning, titta på var gympassen gjort för Fru Sörenstam.. MEN.. Det är inte gymmpassen som kommer att avgöra ens förmåga att lyckas som jägarsoldat utan just inget annat än hederlig vilja och uthållighet..
Om du då tjänar t ex 2% vad gäller uthålligheten genom att styrketräna, är det inte den skillnaden som kan avgöra det hela?
Att förebygga stressfraktur i fötterna genom vettig styrketräning?
Att kanske ha några procents mer styrka runt knät som gör att det som i annat fall skulle bli en skada som skulle få dig att avbryta gör att du pallar med en stund till?
Självklart är det uthållighet, kondition (Jag gör en skillnad mellan dessa i det här fallet.) samt främst viljan som avgör men jag inser inte varför man inte kan använda sig av varje metod som finns som hjälpa en att förbereda sig för det hela.