Malindo; sa:
tigertamjaren; sa:
själv vägde jag 71 när jag ryckte in och 81 när jag muckade.
Jag minns ocksà att maten var riklig och god.. även jag gick upp ett antal kilo under lumpen. Men 10 kg Tigern?: det är mycket ärtor med fläsk det!
L-O; sa:
Bo i tält ett år i ett grustag också.....
Innan den där killen tältade i det där grustaget gjorde han lumpen med mig på ett förband i krokarna av K3. Måhända blir man inte riktigt riktig efter en sån erfarenhet (se på mig och Putte bara!). Men tyngre blev man.
De flesta på mitt förband gick upp runt 8-10 kilo under G.U. och man tror sig veta att det berodde på V.A.-käket (som ju som alla vet intas i stora mängder på jägarförband). I mögeldoftande, hemligstämplade papp-mappar längst in i Arméstabens murkna källararkiv på Lidingövägen i Stockholm finns verkligt sprängstoff som förtäljer historien om hur den lede Ivan i mitten av 80-talet medelst infiltration av de svenska V.A-försörjningslinjerna (Sempers fabrik i Mjölby) utförde försök med "viktökningspulver" på svenska jägarsoldater.
Bakgrunden var den att Ryssen höll på att förlora det Kalla Kriget, Välståndsklyftan till väst blev allt tydligare för varje dag som gick, men hökarna i den kommunistiska partiledningen insåg att man kunde vända det hopplösa läget till sin egen fördel: "позвольте им есть себя до смерти!", låt dem äta ihjäl sig, utropade man, och "Сначала мы берем шведов, тогда мы берем Манхэттан!", först tar vi svenskjävlarna sen Manhattan!
Resten är som man säger historia. Försöken på de svenska jägarsoldaterna blev ju sorgligt nog ytterst framgångsrika, vilket gav hökarna i Kreml grönt ljus för fas två: en fullskalig infiltration av McDonalds m.fl. underleverantörer i USA och resten av den kapitalistiska västvärlden. Inom några månader stod kärnreaktordrivna Akula-ubåtar på rad i hamnanläggningen i Murmansk för att där fyllas till bredden med högberikat viktökningspulver som i smyg skeppades över Atlanten och till hamnar i Västeuropa. Väl på plats i fabrikerna formligen proppades pulvret in i pommes-frites, hamburgare, hamburgerbröd och allehanda sliskiga såser.
Resultatet vet vi. Framgång är ett klent ord i sammanhanget. På bio spelar nu Super Size Me för fulla salonger. på TV går program om smalmat, toppform och Tjockholmen. Äppelcidervinäger säljer som aldrig förr, och utlägg för (viktminskande) motion kan numer dras av på skatten.
Ivan förlorade förvisso det Kalla Kriget, men de vann slaget om fetman.
Anm: Vi stackars intet ont anande försökskaniner som föråt oss på manipulerad frystorkad pulvermat under militärtjänsten får nu ägna resten av våra dar åt patetiskt utsiktslösa ansträngningar att försöka mildra tillväxten av våra ständigt jäsande magar (om ni inte tror mig, spana in mig och Putte). Den personliga vikten ligger idag en bra bit över muckar-vikten.
/ Fat-Mo alias G