Jägare skjuter ihjäl kor och hästar som de tror är vildsvin

En jägare i Småland var övertygad om att han sköt ett vildsvin men det visades sig vara en mjölkko. Jägaren friades helt från straff. Är detta inte åtminstone framkallande av fara för annan?

1000018518.jpg

1000018517.jpg


En jägare i Emmaboda skjöt ihjäl två shetlandsponnyer som denne också trodde var vildsvin. Straffet blev 7600 kronor i böter.

Ska man inte enligt jaktlagen identifiera vilken art man skjuter på innan? Hur kan domstolar vara så otroligt slappa med denna brottslighet?

SVT Sköt en ko under vildsvinsjakt
SVT Sköt två hästar under vildsvinsjakten – nu får jägaren böta
Barometern Vildsvinsjägaren sköt ponnyhästar – får böta 7 600 kronor
SVT Jägare sköt ihjäl två kor – frias på alla punkter
SVT Kor och hästar skjuts under vildsvinsjakt – ”En tydlig ökning”
 
Senast ändrad:
För många år sedan när jag cyklade mountainbike i skogen så såg jag på avstånd i vegetationen att en jägare reste sej upp och siktade på mej. Jag hojtade till och blev skiträdd att han skulle skjuta mej.
Jag vet än idag inte varför han siktade på mej men det var en ruskig upplevelse.

Om det var för att se mej bättre genom kikarsiktet så går det att ta av kikarsiktet och använda det som kikare....
 
För många år sedan när jag cyklade mountainbike i skogen så såg jag på avstånd i vegetationen att en jägare reste sej upp och siktade på mej. Jag hojtade till och blev skiträdd att han skulle skjuta mej.
Jag vet än idag inte varför han siktade på mej men det var en ruskig upplevelse.

Om det var för att se mej bättre genom kikarsiktet så går det att ta av kikarsiktet och använda det som kikare....
Att montera av siktet för att använda som kikare kan väl göra att skottställningen (dvs inställningen att man träffar där man siktar) rubbas och därmed blir det osäkrare var skottet efter det återmonterade siktet träffar. Jag som icke-jägare skulle avråda från det men inte heller ska man sikta med vapnet för att använda siktet som kikare om man inte har ett lovligt byte framför pipan och inget annat i skottfältet.

/Patrik, utan jägarexamen
 
Så är det nog. Men kan man inte skilja på ett vildsvin och en kossa så är man kanske inte lämplig att gå omrking med ett laddat vapen. Nästa gång kan det vara en människa som rör sig i buskarna.

Det skjuts betydligt fler människor i våra städer... där vågar knappt jag gå längre... 🙄
Sant. Men även om oskyldiga ibland faller ofter så är de flesta som skjuts i stan såna som själva gett sig in i leken, så att säga. Eller är, som nu med gängkriget, på något sätt släkt till de inblandade.

Och det spelar väl egentligen ingen roll. Det är frågan om brott och olagliga vapen. Att någon som uppenbärligen är olämplig, om det beror på dålig syn, dåligt omdöme eller dåliga nerver kan kvitta, ska få gå omkring och skjuta helt lagligt tycker jag är vansinne. Man förlorar körkortet om man visar tillräckligt dåligt omdöme och beter sig trafikfarligt. Borde inte samma tänk gälla vapenlicens?
 
Borde inte samma tänk gälla vapenlicens?

Det gör det om brottet är grovt. För vapeninnehavare kan det räcka med en fortkörning för att bli av med vapenlicenserna. Om man saknar vapenlicens så blir straffet böter eller att man blir av med körkortet medans vapeninnehavare straffas ännu mer bara för att dom har licens på vapen... är det rimligt?

Legala vapenägare är bland dom mest laglydiga i vårt avlånga land men misstag begår alla förr eller senare.
 
Den här typen av misstag sker i princip bara under jakt efter vildsvin nattetid. Det är sedan ett par år tillåtet med ljusförstärkande och värmekänsliga sikten. Det går därmed att jaga när det är beckmörkt.

Det är inte alltid lätt att avgöra vad du tittar på när det är mörkt. För att hitta vildsvinen har jag en separat värmekikare med upplösning på 320x240 pixel. Du ser då ett vildsvin på upp mot en kilometers håll. Det är inte helt lätt att se skillnad på hare, vildsvin, ko eller häst med den bild som jag får. Innan jag kommit in på skjutavstånd så brukar rörelsemönstret göra det rätt självklart kring vad det är för djur framför mig.

När det kommer till själva skottet så är de sikten jag använder betydligt mer avancerade. Full HD (1920x1080) och avståndsmätare gör det betydligt lättare att undvika misstag.

I de fall när fel djur skjuts så rör det sig ofta om jägare som inte har lokalkännedom. Tyvärr ofta med undermålig mörkerutrustning. De tror då tydligen att den pixliga bilden visar ett vildsvin. Det är ett problem, som kommer från brist på erfarenhet, dålig lokalkännedom och dålig utrustning. Jag önskar det fanns ett enkelt sätt att lösa det.

Steget från att skjuta fel djur på natten till att skjuta en människa är långt. De ser helt annorlunda ut.

Den jakt jag bedriver på natten är i princip bara skyddsjakt. Först när åkrarna är nysådda. Speciellt ärtor är attraktiva för vildsvinen. Sedan behöver grödorna också skyddas när det närmar sig skörd. Då blir de attraktiva igen.

Utan skyddsjakt finns det arealer där skörden hade mer än halverats. Det borde göra det uppenbart för de flesta att skyddsjakten behövs. Att hänga in alla åkrar i Sverige med elstängsel på det sätt som t.ex. golfbanor brukar använda som skydd mot vildsvin är inte ekonomiskt genomförbart.
 
En jägare i Småland var övertygad om att han sköt ett vildsvin men det visades sig vara en mjölkko. Jägaren friades helt från straff. Är detta inte åtminstone framkallande av fara för annan?

Visa bilaga 44859
Visa bilaga 44860

En jägare i Emmaboda skjöt ihjäl två shetlandsponnyer som denne också trodde var vildsvin. Straffet blev 7600 kronor i böter.

Ska man inte enligt jaktlagen identifiera vilken art man skjuter på innan? Hur kan domstolar vara så otroligt slappa med denna brottslighet?

SVT Sköt en ko under vildsvinsjakt
SVT Sköt två hästar under vildsvinsjakten – nu får jägaren böta
Barometern Vildsvinsjägaren sköt ponnyhästar – får böta 7 600 kronor
SVT Jägare sköt ihjäl två kor – frias på alla punkter
SVT Kor och hästar skjuts under vildsvinsjakt – ”En tydlig ökning”
De händelser du hänvisar till skedde under 2020 och 2021 och det har så vitt jag vet inte inträffat sedan dess. I en annan tråd hänvisade du till en händelse 2015, det är nio år sedan.

Du blev medlem här på Utsidan för två dygn sedan och har på denna tid väckt upp flera gamla trådar och startat ett par nya. I princip samtliga dina inlägg har på något vis försökt att förmedla en negativ syn på jakt och jägare, i flera fall genom att hänvisa till händelser som skedde för flera år sedan.

Med detta i åtanke så känns det som att du försöker driva en egen agenda och ställa den svenska jägarkåren i dålig dager.

Frågan jag har till dig är hur tror du att Sverige skulle sett ut om vi inte hade den viltförvaltning vi har?
Självklart finns det saker som bör kritiseras och kan förbättras men om man vill diskutera dessa frågor så ska det göras med relevanta, aktuella och konkreta fakta.
 
Att förringa och vilja glömma bort sin brottslighet tyder på att vissa jägare inte är ångerfulla och skulle göra samma sak igen. Det är viktigt att inte anta att ett kriminellt gäng blivit laglydiga bara för att de inte åkt fast på ett år. Att hålla jägare ansvariga för sina handlingar oavsett när de begicks och att komma ihåg historien är avgörande för att upprätthålla rättvisa.

Sociopater och psykopater kan ha en tendens att ha ett vi och dom tänkande, där de ser andra antingen som med dem eller mot dem. De kan attackera eller angripa de som ifrågasätter deras verksamhet på grund av deras brist på empati och deras manipulativa beteende. Det är viktigt att vara medveten om sådana mönster och agera med försiktighet runt personer med dessa personlighetsdrag, speciellt om de har tillgång till vapen.
 
Att förringa och vilja glömma bort sin brottslighet tyder på att vissa djurrättsaktivister inte är ångerfulla och skulle göra samma sak igen. Det är viktigt att inte anta att ett kriminellt gäng blivit laglydiga bara för att de inte åkt fast på ett tag. Att hålla aktivisterna ansvariga för sina handlingar oavsett när de begicks och att komma ihåg historien är avgörande för att upprätthålla rättvisa.

Sociopater och psykopater kan ha en tendens att ha ett vi och dom tänkande, där de ser andra antingen som med dem eller mot dem. De kan attackera eller angripa de som ifrågasätter deras verksamhet på grund av deras brist på empati och deras manipulativa beteende. Det är viktigt att vara medveten om sådana mönster och agera med försiktighet runt djurrättsaktivister med dessa personlighetsdrag, speciellt om de har tillgång till tillhyggen.
 

Liknande trådar