Jacka med hår på bröstet

tigertamjaren; sa:
Kom igen nu Definitionsministern, en softshell är en softshell, varför göra det så förbaskat svårt? Och i ditt fall är detta särskilt intressant eftersom du (trots ständiga utfall mot detsamma) alltså redan äger en Windstopper-fleecejacka.

---

Däremot var jag i helgen ute på isarna och hårdtestade min nya stretchiga hardcore softshelljacka UTAN fleece (Alltså kan det ju inte heta hård-fleece, där finns nämligen ingen fleece!!!). Den funkar kanon, men jag tycker inte att den andas bättre, eller att prestandan i övrigt överträffar min gamla Tierra WS-stretch. Så det så.

/ G

Hallá där herr Knasboll! Detta är ju oerhört! Att man ska behövas höra tockna ting frán en man med tajta stretch-braxer och oranga kina-skor!

Här försöker man leda skocken in i den rätta fállan, pá det att di icke skola göra bort sig inför allmánheten medelst konstiga defintioner pá softshell och andra stolligheter, och sá kommer du och kacklar om att jag har en WS-jacka??!! Vad i hela fridens namn kommer detta ifrán?

Definitionsminister, jo jag tackar jag: helt klart är att en sádana behövs bland dessa bedrövliga lögnhalsar, miserabla ryktesspridare och tokiga galningar i allmänhet!

Dessutom: om din jacka inte har lite gosig micro-fleece pá insidan sá är det inge softshell! HA! Du har blivit lurad.. eller ska vi sága förblindad av marknadskrafterna och det dár fula lilla äckliga spindel-djuret och knasnamnet Asteryx.

Syrligen / "Definitions-ministern"

Knas-ministern:
cykelmartenvidostunakyrka.jpg

[Ändrat av malindo 2004-03-01 kl 16:04]

malindo; sa:
Hallá där herr Knasboll! Detta är ju oerhört! Att man ska behövas höra tockna ting frán en man med tajta stretch-braxer och oranga kina-skor!

Här försöker man leda skocken in i den rätta fállan, pá det att di icke skola göra bort sig inför allmánheten medelst konstiga defintioner pá softshell och andra stolligheter, och sá kommer du och kacklar om att jag har en WS-jacka??!! Vad i hela fridens namn kommer detta ifrán?

Nämen gode Masse, vänta lite nu. Du saxade ju själv från tillverkarens text "Soft Shell constructed in IBQ Plytwo, a resistant, bielastic, Windstopper fabric which is highly breathable and lightweight as well as resistant to water".

Möjligen kan en misstolkning från min sida bestå i att med "Windstopper fabric" inte avses Gores varumärke, tillika membranet Windstopper (notera att Windstopper i den saxade texten är skrivet med inledande versal vilket indikerar ett namn såsom vid varumärkesnamn) utan bara ett vindtätt tyg??? Annars bör det ju vara en jacka med fleece och Windstopper (eller Windstopperliknande) material det är frågan om, vilket sålunda överensstämmer med den tolkning jag levererade i mitt föregående inlägg, bäste frände och förtrogne!

malindo; sa:
Definitionsminister, jo jag tackar jag: helt klart är att en sádana behövs bland dessa bedrövliga lögnhalsar, miserabla ryktesspridare och tokiga galningar i allmänhet!

Snälle gode Mats, inte hetsa upp sig nu, ta en bit mörk choklad och svälj ned den med en djup klunk Sherry eller möjligen Port. Int vill jag annat än leda i bevis att den ståndpunkt som du och andra lösdrivare här på Utsidan har haft i frågan om membranfleece i längden är ohållbar. Men jag böjer mig tillfälligt också denna gång för att (om det nu inte redan är uppenbart för allom att min och Raskesvens ståndpunkt är den enda rätta) återkomma senare och då slutgiltigt riva ner det sista lilla motstånd som skulle kunna finnas kvar. ;)

malindo; sa:
Dessutom: om din jacka inte har lite gosig micro-fleece pá insidan sá är det inge softshell! HA! Du har blivit lurad.. eller ska vi sága förblindad av marknadskrafterna och det dár fula lilla äckliga spindel-djuret och knasnamnet Asteryx.

Syrligen / "Definitions-ministern"

Knas-ministern:
cykelmartenvidostunakyrka.jpg

Handen på hjärtat Masse lille, är det inte lika galet med fleece i ett skalplagg som Windstopper i ett fleeceplagg?

/ G (som menar att tajta, stretchiga plagg med skalfunktion inte bara är ypperliga i sin funktion, utan även framhäver de manliga behagen på ett förtjänstfullt sätt...)
[Ändrat av tigertamjaren 2004-03-01 kl 17:16]

Kära lilla söta Tigertämjare, detta blir ju bara várre och värre! (Snabbt, nágon, hit med lite mörk choklad innan jag kvävs!)

En sak ár väl att en knasig och finnig praktikant pá Barrabes översátter "cortavientos" med "windstopper" (och i upphetsningen dessutom drämmer till med en versal i Wet), men att Du, svensk välutbildad fallskármsjägare, cyklist, tigertämjare OCH pryltok, inte kan skilja pá IBQ Plytwo och Gore Windstopper, där gár faktiskt gránsen!

Plötsligt förstár jag hur det egentligen ligger till, och varifrán alla dessa crazy antydningar om olika obskyra varumärken, flash-kángor, italienska blajblajare etc etc kommer:

Okunnighet, helt enkelt. Noll-koll.

men OK, Herr Ministerrr, Ni kanske sjálv har en jacka i Gore Windstopper IBQ Plytwo.. eller ár det möjligtvis skorna pá bilden som heta sá, eller kanske di tajta byxorna?

Inväntar giltig satisfaktion inom den i normala fall gállande tidsfristen.

M

Jacka med hår på bröstet?
Min Everest Fleece med blåshinder är vansinnigt hårig överallt.
All päls lillhunden släpper sitter på jackan nu.
Om du är spekulant så ska du få köpa den till ett bra pris.

klart det är flamsäkert, lite iallafall :)
Om man inte utsätter det för eld o sånt otyg så.

Jag tror att du får prioritera, vill du ha hårig jacka eller brandsäker?

Du kanske skulle dra specen på den där jackan du behövde Patric, det var ett tag sen vi lämnade den bakom oss...

Eller lösningen kom kanske där på sida 5-6 nånstans, innan softshelldefinitionsdiskussionen åter (som vanligt) blossade upp?

/Håkan

Jag tror nog att jag hittade en lämplig jacka på sida 5-6 som du påpekade.. Jag tycker nog oxå att våra musketörer har snöat in lite väl hårt på 2 ämnen, är det inte softshellwindstopperhightech-nånting så är det tresnuskgubbarienkåta-tjofräsanet.. men, men..

(Sorry Gunnar, jag vill ha BÅDE hårigt och flamsäkert. :) )

malindo; sa:
Kära lilla söta Tigertämjare, detta blir ju bara várre och värre! (Snabbt, nágon, hit med lite mörk choklad innan jag kvävs!)

En sak ár väl att en knasig och finnig praktikant pá Barrabes översátter "cortavientos" med "windstopper" (och i upphetsningen dessutom drämmer till med en versal i Wet), men att Du, svensk välutbildad fallskármsjägare, cyklist, tigertämjare OCH pryltok, inte kan skilja pá IBQ Plytwo och Gore Windstopper, där gár faktiskt gránsen!

Plötsligt förstár jag hur det egentligen ligger till, och varifrán alla dessa crazy antydningar om olika obskyra varumärken, flash-kángor, italienska blajblajare etc etc kommer:

Okunnighet, helt enkelt. Noll-koll.

men OK, Herr Ministerrr, Ni kanske sjálv har en jacka i Gore Windstopper IBQ Plytwo.. eller ár det möjligtvis skorna pá bilden som heta sá, eller kanske di tajta byxorna?

Inväntar giltig satisfaktion inom den i normala fall gállande tidsfristen.

M

Masse lille, jag bad dig ju att icke hetsa upp dig så i denna grad! Vart tog chokladen och sherryn vägen? Inte ner i strupen vad det verkar i alla fall för här komma ytterligare ett fasligt utbrott på det att jag ånyo må hasta till svar.

Förvisso är varken Grifone eller deras IBQ Plytwo inte särskilt spridd inom Svitjods gränser, varför min kunskap i det aktuella fallet är ytterst begränsad. Emmellertid, utifrån de skärvor av information du har erbjudit allmogen här på Utsidan (vilken jag tillhör) är det inte särskilt långsökt att dra just de slutsatser jag gjorde om jackan det här gäller. Men (... PUST!!!) vis av tidigare diskussioner i ämnet erbjuder jag mig att stilla låta saken vara. For now that is.

Å andra sidan skulle jag kunna tänka mig, knasig och finnig praktikant eller inte, att de såta herrana på W.L. Gore möjligen menar att Barrabes har noll koll när de redogör för materialet i Grifones Rak-jacka som "IBQ Plytwo, a resistant, bielastic, Windstopper fabric". Möjligen blir de så vreda över denna vilseledande information att det hos Barrabes dimper ner ett kuvert som kallar till överläggnigar angående varumärkesintrång. Men det är ju deras ensak.

Vi summerar ståndpunkterna och omständigheterna: Jag och Malindo har som alla forumdeltagare med hyffsad ledsyn har kunnat konstatera intagit vitt skilda ståndpunkter vad gäller vind- och vattenavstötande membran i fleeceplagg. I grunden en skitsak. Jag är ytterst nöjd med konceptet, liksom stora delar av friluftsvärlden eftersom plaggen säljer som smör i solsken (vilket ju Masse själv har intygat). Finns det något mer "hypat" i friluftsvärlden än softshell-kläder just nu? Och softshellkläder består inte sällan av kombinationen fleece OCH mebran (ofta från W.L. Gores Windstoppersortiment). Sålunda ger vi fan i denna diskussion för nu efersom jag inte pallar mera för tillfället och för at jag inta har tid att skriva långa svar dagarna i ända!

Ja jäklar vad jorden är rund.

;)

/ G

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrbambocha Tarp på öppet fält. (Regn och blåst) Överlevnad 13
andersmossing Drev i sexton månader på Stilla havet Överlevnad 1
Grötintresserad Överleva på vilda växter Överlevnad 79
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
Ad0lf Ska ut i naturen på fiskeresa i en månad i sommar. Vad bör jag tänka på? Överlevnad 3
Hedin2 20 dagar på en öde ö Överlevnad 19
Tobias.Åsman kritik på vad jag tänkt ta med. Överlevnad 22
BadTaste Testa på livet på en öde ö... Överlevnad 10
sachsaren Ätbart på kalfjället? Överlevnad 5
Kalle G Överlevde 6 ökendygn på 4l H2O Överlevnad 1
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
marja Angårnde skavsår och comped (otrevlig bild på skavsår) Överlevnad 88
Hobbes73 Blodprovstagare och insulin på höjd/kyla? Överlevnad 2
kristofer_wallmark Survivorman - ny serie på Discovery Channel Överlevnad 17
mipert Ray Mears får en del skit här på utsidan, men min fyraåring säger: ”Jäj är duktig”... Överlevnad 23
Gabriel1985 Söker Överlevnads Serier & Filmer, tipsa på :) Överlevnad 33
sundstorm Vatten på "låglandet"? Överlevnad 7
blanck #Vilka psykiska påfrestningar har ni stött på?# Överlevnad 20
Schneeberger Vad tänder ni på? Överlevnad 65
CFFS Magsjuka på överlevnadsövning ! Överlevnad 14
sajberjohan Charcloth på svenska Överlevnad 4
-Patric- Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan Överlevnad 47
Rodluvan Leva på lite buljong + kolhydrat /dag Överlevnad 23
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Newlin Funderar på att skriva en bok ! Överlevnad 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg