Jacka med hår på bröstet

Raskesven; sa:
Hej Malindo. Och, ja vad är din softshell, vad står det i jackan? T.ex min Fjällräven Island i G-1000 är 65 % polyester och 35 % bomull. Är softshellen nyimpregnerad från fabriken? Impregnerar du den med Nikwax och dylikt framöver?

Mvh Raskesven

Hejsan Sven!

Det stár:

Soft Shell constructed in IBQ Plytwo, a resistant, bielastic, Windstopper fabric which is highly breathable and lightweight as well as resistant to water. Totally anatomical cut, this is a really technical jacket designed for mountaineering activities, although it also stands out for its versatility: use it for skiing, snowboarding or even as casual sportswear. 3 zip pockets, neck and hem adjust, reflective piping at the front for increased visibility in poor conditions.
C0202402_215.jpg.jpg

Som vi all vet vid det här laget finns det Soft Shells med membran (Gore Windstopper Softshell) och idem utan membran. De sistnämnda tillverkas av tätvävda konstfiber-blandningar, och här är vál det framför allt olika produkter frán schweitziska Shoeller Textile som vi kánner till. IBQ PlyTwo kommer frán ett katalanskt väveri, och ár alltsá det som jag idag med sádan framgáng anvánt under dagens regn- och hagel-session.

Behöver ej impregneras sá vitt jag kan förstá?

Apropos impregnering och G-1000 följande äventyr i bergslandet Andorra:

med min sprillans nya och fabriksimpregnerade Fjällräven-anorak i G-1000 kámpade jag mig fram genom ösregnet (frán mitt hotell och ánda fram till MacDonalds pá huvudgatan i Andorra la Vella). Väl framme vid expeditionens mál var anoraken totalt genomblöt, framför allt runt sjálva bröstfickan. Även den underliggande fleece-jackan ganska fuktig.
Expeditionens längd var ca 10 minuter.

Mvh / Mats

Re: Kallt: Vadmal-ano, Slask: Svart soppåse

Kirunafjällis; sa:
Mattssonskan i Vuollerim gör måttbeställd vadmal i alla de färger..Runa Mattson. Päls osv.. har väst grårött, jaktanorak i vitt.
Den sista är ljuvlig i -25..med början -10.
25 sekundmeter..skit samma, fläktar skönt under armarna..

Vadmal-ano och svart soppáse...hmm:

Jag tror att vi med stor sannolikhet här har har svaret pá FJS 90/91s ursprungsfrága, tillika själva kvintensen pä trádens namn.. Cirkeln är sluten.

Godnatt. / Mats

Med haarfager

Loden Frey har korta jaktrockar i samma konstruktion som vinderrockarna. Ull, luden, dubbel pŒ ryggen, ventilation i armhŒlorna. TŒl gnistor. Stora fickor och tyst!

Go tur

Johan K

malindo; sa:
Vad sa du nu dá? ;-)

Så först sa du att mjukskal får vara Fjällrävenjacka men då sa jag att det inte alls fick det, sen sa jag att mjukskal lika gärna kan vara Fjällrävenjacka men då sa DU att det fick det inte alls det.
Jag vet inte om någon av oss kan räknas till världens mest konsekventa... :)
Men vi för en diskussion - och det är ju viktigt, särskilt när det gäller luddiga marknadsförarbegrepp.

Jag kan nog skriva under på det mesta av dina kriterier, men kanske inte på isoleringsbiten. Mjukskal är vanligen värmeisolerade, men de behöver väl inte vara det? De är ju också vanligenmembranfria men behöver inte vara det? Slitstyrkan är det också sisådär med, eftersom det ju finns mjukskal som fokuserar mer på isolering och därför har fleece på utsidan.

Till syvende og sist kanske det helt enkelt är så krasst att det som marknadsfolket kallar mjukskal BLIR mjukskal.

Dur har naturligtvis rätt.. ibland undrar jag om det ska heta mjukskal eller hárd-fleece.

även jag har varit skeptiskt till varför det ska vara micro-fleece i fodret, men i sanningens namn har det aldrig stört.

Hur som helst sá ár di tvenne plagg som jag besitta och som di kalla Softshell ganska lyckade konstruktioner pá det hela taget, vad man än kallar dem. Gárdagens lyckade vatten-test var ytterligare en positiv överaskning

mvh / Mats

Re: Med haarfager

johankse; sa:
Loden Frey har korta jaktrockar i samma konstruktion som vinderrockarna. Ull, luden, dubbel pŒ ryggen, ventilation i armhŒlorna. TŒl gnistor. Stora fickor och tyst!

Go tur

Johan K

Finns det några bilder eller kanske en hemsida med jackan?
Vart köper man den?

malindo; sa:
Dur har naturligtvis rätt.. ibland undrar jag om det ska heta mjukskal eller hárd-fleece.

Kom igen nu Definitionsministern, en softshell är en softshell, varför göra det så förbaskat svårt? Och i ditt fall är detta särskilt intressant eftersom du (trots ständiga utfall mot detsamma) alltså redan äger en Windstopper-fleecejacka. Som du dessutom höjer till skyarna här på forumet. Kapitulera nu äntligen herr Lindholm! ;)

Själv har jag inte vacklat en millimeter från min ursprungshållning att en membranfleecejacka är ett ypperligt friluftsplagg. Däremot var jag i helgen ute på isarna och hårdtestade min nya stretchiga hardcore softshelljacka UTAN fleece (Alltså kan det ju inte heta hård-fleece, där finns nämligen ingen fleece!!!). Den funkar kanon, men jag tycker inte att den andas bättre, eller att prestandan i övrigt överträffar min gamla Tierra WS-stretch. Så det så.

Nu dricker vi den där skålen en gång till i den allmänna försoningens namn och utbrister ett hejdundrande hurra för softshelljackorna!!!

/ G

Skönt att nån vet

tigertamjaren; sa:
Kom igen nu Definitionsministern, en softshell är en softshell, varför göra det så förbaskat svårt?

Tryggt och skönt att i alla fall nån vet exakt hur mjukskal definieras när till och med de som tillverkar grejerna är osäkra... ;)

(Heter det inte ETT softshell förresten?)

Min brorsa har en otroligt snygg och skön Salomon-mjukskaljacka som jag är rätt avis över och gärna skulle vilja ha. Men som vardags- skid och hopp-och-lek-plagg, inte som friluftsjacka. Men jag är lite gammaldags.
[Ändrat av Nordesjo 2004-03-01 kl 12:44]

Re: Skönt att nån vet

Nordesjo; sa:
tigertamjaren; sa:
...en softshell är en softshell, varför göra det så förbaskat svårt?

(Heter det inte ETT softshell förresten?)

Jo det skulle man ju kunna få för sig... ;) Men i det aktuella fallet är uttrycket "en softshell" en förkortning av softshelljacka (reale alltså). Kan man inte skapa förbistring i softshelldefinitionsträsket så kan man ju alltid göra det i språkträsket. Men ska sanningen fram är jag osäker på språkreglerna i det här fallet. ;)

/ G

Re: Re: Skönt att nån vet

tigertamjaren; sa:
Men i det aktuella fallet är uttrycket "en softshell" en förkortning av softshelljacka (reale alltså). Men ska sanningen fram är jag osäker på språkreglerna i det här fallet. ;)

Jag med - det var därför jag frågade.
Eller nej, jag frågade bara för att retas.

(Fast jag köper ditt resonemang. Det är lite som att man säger "ETT fax" när man menar "ett telefaksimil[-dokument]" och "EN fax" när man menar "en telefaksimilapparat")

/Der spraakmester

Re: Re: Re: Skönt att nån vet

Nordesjo; sa:
tigertamjaren; sa:
...Men ska sanningen fram är jag osäker på språkreglerna i det här fallet. ;)

Jag med - det var därför jag frågade.
Eller nej, jag frågade bara för att retas.

(Fast jag köper ditt resonemang. Det är lite som att man säger "ETT fax" när man menar "ett telefaksimil[-dokument]" och "EN fax" när man menar "en telefaksimilapparat")

/Der spraakmester

Retsticka! ;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrbambocha Tarp på öppet fält. (Regn och blåst) Överlevnad 13
andersmossing Drev i sexton månader på Stilla havet Överlevnad 1
Grötintresserad Överleva på vilda växter Överlevnad 79
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
Ad0lf Ska ut i naturen på fiskeresa i en månad i sommar. Vad bör jag tänka på? Överlevnad 3
Hedin2 20 dagar på en öde ö Överlevnad 19
Tobias.Åsman kritik på vad jag tänkt ta med. Överlevnad 22
BadTaste Testa på livet på en öde ö... Överlevnad 10
sachsaren Ätbart på kalfjället? Överlevnad 5
Kalle G Överlevde 6 ökendygn på 4l H2O Överlevnad 1
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
marja Angårnde skavsår och comped (otrevlig bild på skavsår) Överlevnad 88
Hobbes73 Blodprovstagare och insulin på höjd/kyla? Överlevnad 2
kristofer_wallmark Survivorman - ny serie på Discovery Channel Överlevnad 17
mipert Ray Mears får en del skit här på utsidan, men min fyraåring säger: ”Jäj är duktig”... Överlevnad 23
Gabriel1985 Söker Överlevnads Serier & Filmer, tipsa på :) Överlevnad 33
sundstorm Vatten på "låglandet"? Överlevnad 7
blanck #Vilka psykiska påfrestningar har ni stött på?# Överlevnad 20
Schneeberger Vad tänder ni på? Överlevnad 65
CFFS Magsjuka på överlevnadsövning ! Överlevnad 14
sajberjohan Charcloth på svenska Överlevnad 4
-Patric- Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan Överlevnad 47
Rodluvan Leva på lite buljong + kolhydrat /dag Överlevnad 23
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Newlin Funderar på att skriva en bok ! Överlevnad 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg