Raskesven; sa:Hej Malindo. Och, ja vad är din softshell, vad står det i jackan? T.ex min Fjällräven Island i G-1000 är 65 % polyester och 35 % bomull. Är softshellen nyimpregnerad från fabriken? Impregnerar du den med Nikwax och dylikt framöver?
Mvh Raskesven
Hejsan Sven!
Det stár:
Soft Shell constructed in IBQ Plytwo, a resistant, bielastic, Windstopper fabric which is highly breathable and lightweight as well as resistant to water. Totally anatomical cut, this is a really technical jacket designed for mountaineering activities, although it also stands out for its versatility: use it for skiing, snowboarding or even as casual sportswear. 3 zip pockets, neck and hem adjust, reflective piping at the front for increased visibility in poor conditions.
Som vi all vet vid det här laget finns det Soft Shells med membran (Gore Windstopper Softshell) och idem utan membran. De sistnämnda tillverkas av tätvävda konstfiber-blandningar, och här är vál det framför allt olika produkter frán schweitziska Shoeller Textile som vi kánner till. IBQ PlyTwo kommer frán ett katalanskt väveri, och ár alltsá det som jag idag med sádan framgáng anvánt under dagens regn- och hagel-session.
Behöver ej impregneras sá vitt jag kan förstá?
Apropos impregnering och G-1000 följande äventyr i bergslandet Andorra:
med min sprillans nya och fabriksimpregnerade Fjällräven-anorak i G-1000 kámpade jag mig fram genom ösregnet (frán mitt hotell och ánda fram till MacDonalds pá huvudgatan i Andorra la Vella). Väl framme vid expeditionens mál var anoraken totalt genomblöt, framför allt runt sjálva bröstfickan. Även den underliggande fleece-jackan ganska fuktig.
Expeditionens längd var ca 10 minuter.
Mvh / Mats