Nordesjo; sa:
malindo; sa:
Nordesjo; sa:
*en Fjällrävenjacka är väl också mjukskal?
Det tyckte jag ocksâ en gâng i tiden i en trâd för länge sedan... men som kom herr Nordesjö med pekpinnen och klippte snabbt: Softshell ska ha STRETCH! OK, kunde hâlla med, ity sâ säljs ju faktiskt konceptet av de flesta fabrikanter..
Näää... eller skrev jag så? Inskränkt av mig i så fall.
I tråden "Softshell" avslutade jag min fundering över begreppet med slutklämmen
"För mig är nog till och med ett par gamla träningsoverallsbrallor eller Fjällrävenjacka mjukskal."
För mig är det viktigt att ha rätt. Därför är jag inte dummare än att jag kan byta åsikt för att FÅ rätt
[Ändrat av Nordesjo 2004-02-26 kl 12:49]
VAD TUSAN ÄR SOFTSHELL?
Bäste Herre:
vi hava idag ytterligare kunnat konstatera att Herrn inte alltid hava rätt, eller rättare sagt, han má ytterligare en gáng omdefiniera sig för att fá sá, eller, som vi bruka säga: This Forum ain't big enough for the both of us Wesserbissers:
Till saken:
som vi redan vet tyckte den wesserbisser som nedan underskriva denna post, och en gáng för länge sedan, att man var cool i sin softshell bomullsanorak lángt tillbaks i förra seklet, lángt innan ordet Softshell ens var uppfunnet... Dock, en annan wsiierbasser var av annan ásikt, vilket han i vanlig ordning ej var sen att pápeka.
Náväl, i grund och botten hade han väl för en gáng skull rätt, pá det att konceptet Softshell ju som man sedermera lärt sig innefattar en rad parametrer, varav förvisso STRETCH är en av dem.
Idag förklara vi ännu en viktig skillnad mellan herrns gamla träningsoverallsbyxor och konceptet Softshell, nämligen "WATER REPELLENCY".
Eftersom frun passat pá att resa iväg till Tyskland under ett par dagar, och äldsta dottern passat pá att bli sjuk, blev det denna helg enbart tid för lite low-intencity light-outdoor-activity. Sagt och gjort, pá med Softshellen och ut i kylan till närmsta skog med den látt motvillige tre-áringen.
I denna glesa skog överraskas vi plötsligen av häftiga regn- och hagelskurar, vilka, med enbart nágra korta uppeháll, varar ca. en timme.
Som den erfarne äventyrare man ju trots allt är, begav man sig självklart inte till stadsparkskogen utan sitt Gore-Tex-kit i ryggsäcken (och dito boots pá fossingarna).. kort efter hagelstormens början ákte därför GTX-överdragsbrallorna pá, men .... eftersom Softshellarn ej ännu verkligen hárdtestats, vann Malindo "Utforskaren" över Malindo "Rädd-att-bli-lite-blöt", och GTX-jackan fick f¨ljdaktligen ligga kvar i ryggsäcken.
Som sagt, vi traskade runt i regn,rusk och hagel i ca en timme. och:
Ta mig tusan om inte Softshellarn höll tätt!
Visserligen var den mäkta blöt pá utsidan, men det hade otroligt nog inte gátt igenom...
Under liknande oväder dár jag burit exempelvis G-1000-jackor eller Pertex-dito, vilka ju är trevliga och vindtáta alternativ i mánga lägen, sá har det ofta inte dröjt mer än 5-10 minuter innan fukten gátt igenom till jackans insida.
Man kan alltsá tycka vad man vill om sjálva Soft-shell-konceptet som sádant, men vad gäller själva definitionen sá repeterear vi att det innefattar plagg som är/har:
+ Vindtäta (om ej 100%)
+ Ánggenomsläppliga! (herrns egna ord, om jag icke minns fel)
+ Viss termoisolering/microfleece (varför áven här Fjällräven /anoraks- / träningsoveralls-teorin faller)
+ Stretch (idem)
+ Hög resistans mot abrasion
+ Lág vikt
och, som vi sett idag:
+ Väldans bra skydd mot väta (om ej, naturligtvis, 100% vattentáta)
Vad sa du nu dá? ;-)
Mvh / Mats