Nej, inte produktutvecklare någonstans. Bemöter inlägg från personer här.
Blir mest juridik.
Camlun
Att Klättermusen skulle ha en dålig kundtjänst vet jag inget om men på deras hemsida så står det att man skall kontakta butiken där man köpt sin vara. Det är så som juridiken säger att det skall gå till. De har förmodligen ingen kundtjänst som skall hantera klagomål, gissar jag.
Du använder uttrycket garantitid, tycker att Klättermusen har en dålig sådan. Slå gärna ned på att jag märker ord men det är skillnad på garantitid och garanti. När man kollar upp det så finns det, bara vad jag kan hitta, en tillverkare förutom Klättermusen som anger tid. Alla andra anger garanti på ett mer diffust sätt. Finns förmodligen en god anledning till det på vattentäta plagg.
Garanti är frivilligt, enligt konsumentverket, och brukar gälla för viss tid alternativt viss egenskap hos varan.
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Garanti/
Får man varan utbytt vid reklamation så är det den ursprungliga garantitiden som gäller för den nya varan. Dvs. reklamerar man efter 1,5 år och får ny vara så har man ”bara” 0,5 år kvar på garantitiden, om den är på två år.
Gissar att detta är anledningen till att du inte får byta jacka på garanti en andra gång.
Märk då att när garantin gäller funktion så är det inte den nya varan som skall bedömmas utan det är återigen den första varan som man skall förhålla sig till! Här lönar det sig förmodligen att kontakta Gore-tex istället för butik eller tillverkare.
Reklamationsfristen följer däremot varan. Så vid utbyte av varan så startar tre nya år! Men då uppstår ju kravet på köparen att visa att det är fel på varan. Något som man inte behöver när det är frågan om garanti. Å andra sidan så är det inte svårt att visa att en jacka läcker genom att ta en dusch med den och ha lämpliga kläder under. Några foton med mobiltefefonen visar detta på ett bra sätt. Att ha skriftlig kommunikation som man sparar underlättar också.
Joask202
Man kan tänka som du gör eller så kan man tänka att de har lärt sig att moderna plagg inte håller hur länge som helst. Alternativt att de har anpassat sig till hur andra tillverkare gör.
Som jag skrivit tidigare så finns det inget lagstadgat tidskrav när det gäller garanti. Det är tidsfristen för reklamation du tänker på tror jag? Det blir lättare att förstå och komma överens när man använder rätt/samma uttryck.
Gro
Jag tycker också att Camlun svara bra.
Tycker det är konstigt att du säger att Norröna inte skulle vara hårdare med bedömningen efter två år, återkommer längre ned till det, och sedan hänvisar till Tierra. Det är inte samma märke!
Kopierar in texten som klart anger att det är frågan om att vara tuffare på så vis att de säger att plagget har förlorat i värde p.g.a. användning efter att det är användt i två år. Märk att det just handlar om Gore-tex guaranteed to keep you dry! Eller tycker du att jag förstår fel? Dsv du kan inte räkna med att få ett nytt plagg.
”vi vil beregne et “nyttevederlag” i de tilfellene hvor produktet er eldre enn 2 år og klagen ikke defineres som reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven, men faller inn under Norrønas garanti eller GORE-TEX®-garantien.”
När det gäller din syn på mina frågor så kanske du skall ta och läsa vad Camlun själv har skrivit så ser det att jag nog har sammanfattat det hela rätt. Om det är fånigt får stå för dig.
Att en jacka kan vara vattentät även om man har huvan nere tycker jag är självklart om jackan är vattentät. Men nu var det inte det det var frågan om. Att gå i regn utan huva kommer att resultera i att vatten letar sig ned innanför jackan så småningom. Det är inte ett fel på jackan!