• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Intresse av friluftsförening?

Hej, Martin heter jag, är 25 år och bor i Östersund, jag har intresse av att starta upp en friluftslivsförening. Främst för att jag har ett stort intresse, men också för jag inte har hittat någon förening som inte är så nischad, man ska kunna hitta på lite vad som helst så länge man inte sitter inne och trycker. Den ska bedrivas ute och via en hemsida, med bilder, disskussionsforum och tur/aktivitetsförslag, tanken är att alla ska kunna vara med och påverka. Den ska vara anpassad för alla med varierande intresse inom friluftsliv i mellannorrland. I sådant fall Jämtland, härjedalen, medelpad, ångermanland och hälsingland, allt för att avstånden inte ska bli längre än 30-40 mil att åka. Vad man gör ska egentligen inte behöva vara begränsat, men det ska gå att utföra i den mellannorrländska naturen. Alltså har du intresse av t.ex.
- Turskidåkning
- Långfärdsskridskor
- Alpint
- Klättring
- Kanot & kajakpaddling
- Vandring
- Fotografering
- Fiske
- Mountainbike
- Flora & fauna
- Matlagning
m.m.
Finns intresset?, så kan vi disskutera vidare.

m.v.h./martin

jao iofs

Ja det är ingen dum ide, att dela upp sidan i regioner. Avstånden i detta långa land begränsar möjligheterna en aning, Jag är mer av intresse av att träffa likasinnade i min egen region än 120 mil söderut, just på grund av avstånden. Så jag tycker jag skrev ett alldeles lysande inlägg.

Ja det är ingen dum ide, att dela upp sidan i regioner. Avstånden i detta långa land begränsar möjligheterna en aning, Jag är mer av intresse av att träffa likasinnade i min egen region än 120 mil söderut, just på grund av avstånden. Så jag tycker jag skrev ett alldeles lysande inlägg.

Skulle vara en dålig ide att dela upp forumet mer men att starta fler lokala grupper skulle var en bra lösning. Vill du ha en lokal grupp får du starta den själv. Kontakta Utsidan och skriv att du vill ha en lokal avdelning och jag tror du kommer att få det. Det viktiga med lokala avdelningar är att det finns folk där som vill göra något. Att dela upp Sverige i 10-tal avdelningar och sedan har aktiva personer i fem av dem känns meningslöst. Bättre att låta folk starta egna avdelning där det finns intresse.

/Stellan

Bra idé Martin!

Själv är jag med i Svenska Fjällklubben Jämtland, men tycker också att det vore kul med en friluftsförening med "fler grenar". Det blir ju billigare om man till exempel kan gå ihop och samåka till Norska fjället eller vart man nu vill fara. Alternativt en mailinglista som man skickar ut förslag till att exempelvis fara ut på en helgtur, mer eller mindre improviserad.

Tror att det är bra om det är så enkelt som möjligt. Och förhållandevis kravlöst. Kan vara svårt att organisera en sådan förening. Om folk anmäler sig till en tur och sedan hoppar av i sista sekunden etc. Men jag är gärna med på ett försök!
Count me in!

PS. Hjälper gärna till med design av eventuell hemsida (kostnadsfritt).

friluftsfrämjandet?

Hej, Martin heter jag, är 25 år och bor i Östersund, jag har intresse av att starta upp en friluftslivsförening. Främst för att jag har ett stort intresse, men också för jag inte har hittat någon förening som inte är så nischad, man ska kunna hitta på lite vad som helst så länge man inte sitter inne och trycker. Den ska bedrivas ute och via en hemsida, med bilder, disskussionsforum och tur/aktivitetsförslag, tanken är att alla ska kunna vara med och påverka. Den ska vara anpassad för alla med varierande intresse inom friluftsliv i mellannorrland. I sådant fall Jämtland, härjedalen, medelpad, ångermanland och hälsingland, allt för att avstånden inte ska bli längre än 30-40 mil att åka. Vad man gör ska egentligen inte behöva vara begränsat, men det ska gå att utföra i den mellannorrländska naturen. Alltså har du intresse av t.ex.
- Turskidåkning
- Långfärdsskridskor
- Alpint
- Klättring
- Kanot & kajakpaddling
- Vandring
- Fotografering
- Fiske
- Mountainbike
- Flora & fauna
- Matlagning
m.m.
Finns intresset?, så kan vi disskutera vidare.

m.v.h./martin

Håller int friluftsfrämjandet på med det mesta av ovanstående? Foto och fiske är väl det jag inte direkt känner igen men resten är väl främjaraktiviteter...

www.frilufts.se

/Patrik, som åker skridsko och paddlar med ff

Håller int friluftsfrämjandet på med det mesta av ovanstående? Foto och fiske är väl det jag inte direkt känner igen men resten är väl främjaraktiviteter...

www.frilufts.se

/Patrik, som åker skridsko och paddlar med ff

http://www.frilufts.se/jamtland-harjedalen/ mer precist.

Om de inte sysslar med det du önskar så är jag säker på att du är välkommen att sätta lite fart på verksamheten. Det verkar lite jobbig att börja från början om det inte behövs.

Per

Det var en ännu bättre ide, Maria.

- enkelt
- improviserat
- inom rimliga avstånd
- På helgerna då folk oftast har tid
- Mailinglist kan nog vara något

Att behöva köpa på sig kopiösa mängder utrustning ska inte vara nödvändigt, det kan man lösa genom att hyra eller kanske låna av någon. Så länge man har bra och bekväma kläder, tillämpar flerskiktsprincipen och är med av egen fri vilja så är man välkommen!.

hemsidan bör vara i all enkelhet, alltså en presentation, intresseanmälan, turförslag och eventuellt bilder, tycker jag

/Martin

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonsomvet Vänner med jakt intresse sökes i Stockholm Träffar 2
wille.l Kompis med samma brinnande intresse sökes! Träffar 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg