God ekologisk intelligens är att leva i och av naturen? Allt jag äter kommer från naturen, jag bor nära en storstad med rådjur runt husknuten men åker iväg till sommarstugan eller fjällen när jag får tid., och anser mig vara ekologiskt påläst men jag ser enbart naturen som en platts för rekreation.
Det är detta som många gånger blir krocken mellan oss som bor ute på landsbygden och ni som bor i storstan. Ni vill ha det så som ni vill så att ni kan få uppleva den "riktiga" naturen när ni är i er stuga eller är uppe och fjällvandrar.
Om det då försvårar för de som bor i området så slår ni er på bröstet och anser att dessa personer inte förstår vad som är bäst för området och dess utveckling utan att det är ni som läser om området och besöker nån gång per år som vet det. Detta betyder att det blir skoterförbudsområden och annat som hindrar lokalbefolkningen att leva det liv de själva vill leva för att ni ska få er "ostörda" natur.
Jag är, som ni säkert förstått vid det här laget, otroligt less på all den centrala styrningen av de natur resurser som finns just nu och som påverkar alla oss som lever i naturen betydligt mycket mer markant än de som besöker naturen då och då. Tyvärr så är allt för många av besluten negativa för lokalbefolkningen.