precis... bara för att det är livsviktigt eller inte avgör sällan saker i detta moderna samhälle.
Tydligen ska det göra det för oss som inte bor i storstäderna.
precis... bara för att det är livsviktigt eller inte avgör sällan saker i detta moderna samhälle.
Okej, 99% var taget ur luften för att illustrera storleksförhållandet men säg 90% då. Ändrar det på något?Kan du visa oss var i landet vi kan köra skoter eller hålla på med andra motorintressen i 99% av vår omgivning.
Försök att köra med skoter från Åre upp till Hemavan och vidare till Abisko. Det är snudd på omöjligt med de förbudsområden som finns i svenska fjällvärlden just nu. Skotrar har en otroligt liten påverkan på den natur man rör sig över eftersom den rör sig över snön så att ha förbudsområden på grund av naturpåverkan är i mina ögon bara dåliga ursäkter, särskilt med de nya skotrarna med fyrtaktsmotorer.
Man kan inte ta skotern från Åre till Abisko säger du. Är det ett stort problem?
Jag kan förstå att det kan vara kul att ta skotern men det går ju annars med bilen.
Ahh, det kanske var i er jaktstuga Berglin fick inspiration?.....
När vi i glesbygden tar makten så kommer vi att bestämma att alla städer ska se ut så, sen ska vi sitta där på nåt mysigt cafe och smutta på cafe latte och njuta av stadslivet som det är ämnat att vara. I duvornas och råttornas och alla andra djurens stad. Ni som bor där är helt enkelt bara en blindtarm på jordens yta.
Ni lever alltså inte i, med eller av naturen varken mer eller mindre än stadsbor. Ni har bara kortare väg att åka till en del saker.
Ni BOR i det som är kvar av den ursprungliga naturen sedan vi tagit bort de besvärligaste delarna och de delar som vi tyckte var värdelösa. Men ni upplever naturen som så långtråkig att ni fyller tristessen med diverse motorsporter och andra aktiviteter. Inget fel i det, men ni vägrar acceptera att vissa delar av naturen kommer tillbaka och inkräktar på er livsstil och ni gnäller för att ni bara får hållas med motorsporter i 99% av er omgivning. Ingen gillar att bli av med något som man sett som självklart men det är uppenbarligen inte naturen ni vill ha.
Det är därför som man sparar de sista resterna av sådan bebyggelse i alla städer där den finns kvar. Lite som att skapa nationalparker och spara de få tysta, ostörda områden som fortfarande finns kvar.
Ni är långt mera stadsbor än du tror.
Det kan väl inte ha ungått dig att i brist på storstadens utbud av förströelser så är det största fritidsintressena i glesbygd jakt, fiske och motorsport. Det kan vara bilar, motorcyklar eller skoter.Motorsport?
Jag skrev att vi måste ha bil för att kunna åka till affären. Är det den Du menar eller är det kanske motorsågen Du menar, eller vedskotern som jag drar hem veden med.
-Visst är det jobbigt ibland men jag har aldrig sett det som en sport.
Visst är det så och det är därför jag reagerar mot att du vill ha hela lekparken för dig själv.Det är nog helt enkelt så att Du tror att Du ska kunna ha det Du kallar för naturen som en lekpark dit Du ska kunna komma på Jack London romantiserande utflykter när Du har fått nog av storstadslivets puls.
Jag tror att det är huvudet på spiken. Glesbygden är inte längre en oändlig vildmark där de som bor där kan göra med allt som de själva vill. Naturen tillhör oss alla och dess olika värden måste vägas mot varandra. Med ett allt större intresse för natur och friluftsliv bland folk så är inte glesbygdsbor längre de "vildmarkingar" som de gärna ser sig som och ännu tydligare blir det när det största motståndet mot naturen kommer härifrån.vildmarken är borta.
alla som bor på landsbygden - invalvade, försupna mördare som bor hos mamma eftersom deras syster inte ville gifta sig med dom..
alla som bor i stan - sexuellt förvirrade frisörer som inte har en jävla susning om naturen och borde hålla sig kring stureplan med sina asterixjackor..
så är det.. nu kan vi gå vidare i debatten..
Det kan väl inte ha ungått dig att i brist på storstadens utbud av förströelser så är det största fritidsintressena i glesbygd jakt, fiske och motorsport. Det kan vara bilar, motorcyklar eller skoter.
Det är möjligt att du mest använder skotern som arbetsredskap men den mesta skoterkörningen är ändå av nöjeskaraktär.
Jag bor en bit utanför stan. Vill jag handla måste jag ta bilen. Jag arbetar i skogen. Det mesta kött jag äter har jag skjutit själv. Min övriga fritid ägnar jag till stor del åt friluftsliv.
Är det det du menar med att leva i, med och av naturen?
I så fall så passar det in på väldigt många stadsbor!
Jag tror att det är huvudet på spiken. Glesbygden är inte längre en oändlig vildmark där de som bor där kan göra med allt som de själva vill. Naturen tillhör oss alla och dess olika värden måste vägas mot varandra. Med ett allt större intresse för natur och friluftsliv bland folk så är inte glesbygdsbor längre de "vildmarkingar" som de gärna ser sig som och ännu tydligare blir det när det största motståndet mot naturen kommer härifrån.
Du vill bo i skogen, jaga och fiska men slippa vilda djur och att inte kunna åka vart du vill när du vill.
Jag tror att det är du som har Jack London drömmar.
Det kan det visst vara men menar du att det är så oftare än inte?Vad är det som säger att det är brist på storstadens nöjen som gör att vi ägnar oss åt andra intressen? Kan det inte vara så att vi faktiskt har dessa intressen och därför valt att bo kvar eller flytta tillbaks till landsbygden eftersom vi inte fann nåt av intresse i storstadens nöjesutbud?
Det jag menar är att det finns många människor som lever så och de flesta bor nog i mer tätbefolkade områden och en del till och med inne i storstäderna. Man blir inte automatiskt avskiljd från naturen för att man bor söder om dalälven.På vilket sätt då? Hur många stadsbor saknar lokaltrafik? Hur många stadsbor jagar sitt eget kött och bor med skogen runt knuten?
Absolut skall ni det men inte nödvändigtvis precis överallt. När du nu nämner region så finns det lokala, regionala och nationella frågor. I lokala och regionala får man ofta bestämma mycket själv men i nationella frågor så finns det andra som har uppgiften att göra avvägningar och bestämma.Ja, det mesta av den skoterkörning som sker är nöjeskörning men det är ett av de intressen många av oss här uppe har och en av orsakerna till varför vi bor kvar. Varför ska vi inte kunna ägna oss åt våra intressen här i vår egen region?
Jo, naturen tillhör oss alla, även de som kommer utifrån då och då.Naturen tillhör inte oss alla i och med att vi inte har friheten att nyttja den så som vi själva vill utan vi ska visa hänsyn till de som kommer utifrån då och då
Vad är det som säger att det är brist på storstadens nöjen som gör att vi ägnar oss åt andra intressen? Kan det inte vara så att vi faktiskt har dessa intressen och därför valt att bo kvar eller flytta tillbaks till landsbygden eftersom vi inte fann nåt av intresse i storstadens nöjesutbud?
Ja, det mesta av den skoterkörning som sker är nöjeskörning men det är ett av de intressen många av oss här uppe har och en av orsakerna till varför vi bor kvar. Varför ska vi inte kunna ägna oss åt våra intressen här i vår egen region?
http://www.bd.lst.se/publishedObjects/10000909/13-2007terrangkorn_i_fjallen_korrslutv_070918.pdf
"citat" Antalet snöskotrar uppgick i mitten av 1970-talet till ca 10 000 fordon i landet
för att år 2007 uppgå till 260 000 fordon. Snöskotern är idag till största delen ett
fritidsfordon men används också som nyttofordon för de areella näringarna och för
myndigheter och företag av olika slag.
Terrängtrafiken har skapat debatt genom de konsekvenser och effekter på naturmiljön
samt skador på egendom som trafiken medför inom vissa områden. Det är
framför allt snöskotertrafiken som skapat motsättningar mellan olika fritidsutövare
men också fordonets användning i samband med illegal jakt har starkt fördömts.
Snöskoterkörning på jordbruksmark har inneburit "slut citat"
Det är därför som skotertrrafiken är reglerad för att människor inte är så smarta, om det var tillåtet at köra motorcross i tex Nackareservatet här i stockholm så skulle folk göra det.
http://www.arcticportal.org/en/icr/ealat/ealt-news/ealt-news/-rennringen-hotas-av-utslagning
Tack vara växthusgaser, själv cycklar jag till jobbet och åker kommunalt, handlar ekologisk och vegetarisk mat som har en nästintill betydelselös inverkan på växthuseffekten. Men samer som har hand om rennäringen använder tex helikopter för att driva in sina renar vilket är det värsta tänkbara sättet att färdas på ur miljösynpunkt, och dom kör även snöskoter och fyrhjuling. Förr i tiden så var dom nomader och flyttade med renarna men nu så har man ANPASSAT naturen och sitt levnadssätt så man slipper sådana olägenheter, bor i en villa som säkerliken värms upp med olja och/eller vedpannor själv bor jag i ett tätt hus där det inte förekommer något energispill.
http://www.energikunskap.se/web/oth...A479383C1256FA4004F0D48?OpenDocument&count=-1
Ett dokument om hur din köttkonsumtion påverkar den planet du lånar av dina barn för jag förmodar att du inte enbart äter kött du jagat själv?
Ytterligare lite fakta även om du nog inte kommer läsa den:
http://www.ecoprofile.se/3100_152_Vad_ska_vi_ata_idag.htm
Naturvårdsverket har i en studie kommit fram till vad som vi i Sverige behöver göra för att få en rättvis och ekologiskt hållbar livsmedelsförsörjning. Denna rapport visar att konsumtionen av kött måste minskas med 75 %. Även konsumtionen av mejeriprodukter bör minskas och då med 25 % (Naturvårdsverket 1997).
På vilket sätt då? Hur många stadsbor saknar lokaltrafik? Hur många stadsbor jagar sitt eget kött och bor med skogen runt knuten?
Det enda stadsbor kan jaga är rådjur och vildsvin men det är inte tillåtet att jaga i storstaden så frågan är korkad. Det vi kan göra är att handla ekologiska matvaror och leva energisnålt
Hur många "skogsmänniskor bor med skogen runt knuten?
En mycket stor andel av Sveriges befolkning har knappast någon gång i sitt liv vandrat i en naturskog, än mindre i en urskog. Det finns nämligen inte mer än ca 9 000 km² naturskog kvar i Sverige, vilket är drygt 3 % av den totala skogsarealen
Urskog är skog som aldrig har utsatts för mänsklig verksamhet som jordbruk och skogsbruk. Urskogen i Sverige är mindre än 0,5% av all skog. Motsatsen är kulturskog. Ett mellanting är naturskog, skog som inte har utsatts för mänsklig verksamhet på 100 år. I Skandinavien finns mindre partier urskog, främst i fjällområden. Det rör sig oftast om fjällbjörkskog och fjällnära barrskog.
Naturen tillhör inte oss alla i och med att vi inte har friheten att nyttja den så som vi själva vill utan vi ska visa hänsyn till de som kommer utifrån då och då.