Intelligent membran?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Plast, plast, plast...

Raskesven; sa:
Peifen; sa:
Raskesven; sa:
Gaion; sa:
oscar-ja; sa:

Guarannteed to keep you dry är ingen juridiskt bindande garanti.
Alldeles bortsett från att jag aldrig upplevt att jag blivit blöt av regn i min jacka i GT, begriper jag inte riktigt det här.

Det är rätt det du skriver om vattentäthet.
Det som Gore däremot lovar är att du skall hålla dej torr, både från insidan och utsidan.

Alla som jobbar lite hårdare i sina GT plagg så blir våt, av svett. Där sviktar den såkallade garantin. Man kan kanske säga att"garantin boksavligen rinner bort ;) .
Däremot säger jag inte att GT kläder är dåliga. GT är bland de bästa membranen på marknaden och har en fantastiskt bra marknadsföring.

Konsensus?

Pucko-tex är ett bra membran,men är just bara det.

Ventilationsmöjligheter är en mycket viktigare egenskap,eller 'gå tillbaka' till Ventile/Etaproof vad gäller jackor.Byxor med Tex får vara med och leka.

peter

Rungá; sa:
Rasken ... Gore har överlev i 20 år för att vi är så dumma att vi inte fattar att dessa plagg inte funkar. De släpper igenom vatten och vi fattar inte, vattenånga avdunstar inte och vi fattar inte, vinden blåser igenom och vi fattar inte. Vi bara plöjer ner pengar isf att gå på Ö&B eller sy själv.
.....
Gott, hellre dum, ovetande och lycklig än smart, vetande och olycklig (i det här fallet);-)

Raskesven

NUI; sa:
Jag kan inte låta bli att citera Ryan Jordan:

(---)

Item Number One. If you are going to participate in the Great Waterproof Breathable Debate, try to understand the difference between the garment not performing to its specifications and you not using the garment appropriately.

(---)

Item Number Two. Take responsibility for educating yourself.

(---)

Item Number Three. Never, ever, blame your gear – or the manufacturer’s marketing strategy – for your discomfort. Citation:

"The Great Waterproof-Breathable Debate," by Ryan Jordan. BackpackingLight.com

Kul när nâgon av alla dessa gurus har nât vettigt att säga i just denna debatt!

Funktionen torde vara att antalet svettkörtlar per ytenhet och deras svettproduktion på kroppsdelarna stämmer med laminatets genomsläpplighet. Där output överträffar genomsläpp får, bör man ta till ett plagg som balanserar svettutsläppet, som tur är gör vindskjortan, utan membram, det, i mitt fall.
Givetvis gör aldrig utrustningen fel, även om det blir fett fel. Men att lösa våt innifrån/våt utifrån problematiken är ännu inte färdigt, för alla och alla situationer, braskande reklamkampanjer till trots.

Go tur

johankse; sa:
Funktionen torde vara att antalet svettkörtlar per ytenhet och deras svettproduktion på kroppsdelarna stämmer med laminatets genomsläpplighet. Där output överträffar genomsläpp får, bör man ta till ett plagg som balanserar svettutsläppet, som tur är gör vindskjortan, utan membram, det, i mitt fall.
Givetvis gör aldrig utrustningen fel, även om det blir fett fel. Men att lösa våt innifrån/våt utifrån problematiken är ännu inte färdigt, för alla och alla situationer, braskande reklamkampanjer till trots.

Go tur

Att använda en produkt på rätt sätt är naturligtvis en viktig förutsättning. Samtidigt känns det inte direkt som om membranfabrikanterna trycker på detta i sin marknadsföring. Membranplaggen är utmärkta regnplagg. Att man sedan försöker bredda sin marknad genom att sälja dem som allroundplagg är naturligtvis good business sense. Men det får så klart konsekvenser.

Jörgen

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg