Intelligent membran?

Re: Plast, plast, plast...

Gaion; sa:
softshell/windstopper-jacka eller liknande som ventilerar utmärkt.

Utmärkt?
Inte om man får tro Gores egna siffror. Windstopper ventilerar lika icke-utmärkt som andra membran. Det finns till och mer Gore-Tex-varianter (tex Paclite) som ventilerar bättre än Windstopperfleece.

Om man vill ha fleece eller mjukskal som ventilerar bör man nog undvika membran helt.

Den här fantastiska funktionen som X-tex plagg skall besitta fungerar i mitt fall bara vid rast i blåsigt väder. Eftersom X-tex väger ca dubbelt mot PU så ligger det inte speciellt gärna i min ryggsäck vad avser jacka. Byxor däremot fungerar väl vid cykling. Vid vandring är PU lårings både lättare och mera ventilerande samt täta. Så efter drygt 20 års mycket kostsamma, försök och besvikelser återgår jag till 1960-tals lösningen, vindtätt ytterst. Vindgore är en fantastisk lätt och smidig cykeljacka som fungerar även i regn, givetvis under förutsättning att man cyklar på. Jokkmockskavaj duger länge i skogen både som ytterplagg och förstärkningströja, funkar även vid dugg och lättare regn. Vindskjorta i nylon är en ständig följeslagare.
Plast och ull skall hållas nära kroppen, plast duger väl till skal men ull värmer även vått! Bomull/plast i rätt blandning orkar man torka med kroppsvärmen, men så även ull.
Men som sagt jag förväntar mig snart nyheter om de nya självgående skorna! Då får vi sända ut dem på en tur...

Re: Re: Re: Plast, plast, plast...

Gaion; sa:
oscar-ja; sa:
Men vad ska du ha när det regnar? Visst har tillverkarna fått folk att tro att "andasfunktionen" är betydligt mer omfattande än den är. Men något vattentätt måste man ju ha när regnet öser ned. Finns det något bättre alternativ än dessa membrankläder? Jag tror ju att det är bättre att ha membrankläder som släpper igenom någon fukt än kläder i gallon. Eller har jag missat något annat bra alternativ?

Som jag skrev förut...

...så är det bättre att ha med sig en riktigt vattentät regnjacka när det är mildgrader. Det finns ju de som är lätta som tusan och inte tar mycket plats i packningen.
Vad gäller ventilation så får man dra ner lite i kragen eller ta det lite mera lungt om man blir för svettig.
Hursom är min erfaternhet av Gortex, Event mm... att det blir genomblött vid intensivt regnande (om det inte är nyköppt förståss, eller ny-preparerade med mysiga kemikalier).
Hmm, vad blir genomblött? Menar du yttertyget som membranet sitter laminerat på, eller att blötan går rakt genom membranet? Jag utgår ifrån att du menar det först nämnda. Icke vattentäta yttertyger blir blöta av ihållande regn hur impregnerade de än är. Men går vatten igenom membranet har Gore som bekant en garanti.

Problemet med GT brukar inte vara att plagget släpper igenom vatten utifrån utan att det släpper igenom ånga dåligt inifrån. Skulle inte Gor-tex vara regntätt skulle det troligen släppa igenom ånga bättre. Själv trivs jag bättre under vandringar i ihållande regn i ett plagg som i alla fall något släpper igenom ånga, än ett heltätt typ galon som jag tycker känns mer instängt.

Hur väl ett GT-plagg "andas" beror såklart inte bara på membranet, utan även på det yttertyg det sitter laminerat på. Min GT-jacka med Taslantyg ytterst är bra mycket mer luftig att vandra i än vilken av mina heltäta regnjackor som helst. Mina HH byxor i Hellytech och tjockt "matrixtyg" "andas" inte nämnvärt bättre än galon.

Raskesven

Om man utgâr fràn en slags logisk bas att förhâllandet vattentätt/ângenonmsläpplighet är omvänt proportionellt, och vidare konstaterar att det mellan dess tvenne extrempunkter finns en hel rad av varianter att válja pâ (vilket ju inte är sâ tokigt, när allt kommer omkring), sâ kan man ju tycka att det râder total individuell frihet för var och en att válja den punkt pà grafen som passar henne/honom bást för just hennes/hans aktiviteter, tycke samt smak.

Vidare: det företag inom konfektion som pâstàr att de har tagit fram ett eget membran far med ganska stor sannolikhet med osanning. Vad som kan vara sant är att de har gett deras leverantör av membran synpunkter pà hur de vill att produkten i frâga ska fungera.

Samt, som Raskesven med sedvanlig elegans meddelar, sà beror ett plaggs (eller en skos) egenskaper pà en làng rad olika faktorer, varav membranet i sig enbart är en av dem. Säkert kan man finna plagg eller skor utan membran som andas sämre än idems med idem.

Både Raskesven och Malindo är värda points för sin tydlig och klargörande inlägg. Det är som det är....grått i stort och smått.
Nå hur går det med skorna Malindo?

Go tur

NUI; sa:
Dom kanske t o m går av sig själva :)

Jörgen

Pga sin vridstyva, oflexibla sula, goda stöd, perfekt avvägda rull i steget, sà jaa, man skulle nástan kunna sága att de efter ett tag gâr av sig sjálva! (till skillnad frân de däringa fjöse-grejserna det sâ ofta pratas om..)

Re: Re: Re: Re: Plast, plast, plast...

Raskesven; sa:
Gaion; sa:
oscar-ja; sa:
Men går vatten igenom membranet har Gore som bekant en garanti.

Raskesven

Angående Gores "garanti" så har Gore valt sin slogan med stor nogrannhet!

Guarannteed to keep you dry är ingen juridiskt bindande garanti. Hade de däremot använt ordet Warranty (som är juridiskt bindande) istället för Guarantee så kunde man stämma Gore om man inte hålls torr i deras membran.

Men som vi alla vet så skulle Gore vara luspank med en sån slogan.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg