Intelligent membran?

1989 den 15 augusti stod jag i den kalla NW vinden bakom Skierfe och märkte att jag var torr trots att jag hade vind -och regntäta kläder på mig. Jag hade köpt ett ställ med skitdyra kläder från Berghaus med ett membran som kallades GoreTex och som andades. I dag använder jag fortfarande jackan.

Nu kommer Fjällräven med plagg med ett membran som andas och dessutom har IQ. Fjällräven? Ett varumärke som har förpassats från vidderna till busshållplatserna. Vem vill ta på sig ett Fjällräven plagg? Även om de kastade det efter mig och plagget hade så hög IQ att den klädda sig på mig skulle jag inte ta ett varumärke med så lågt symbolvärde.

Är vi ärliga så sitter vi och snackar om vattenpelare, ånga, membran och annat som vi inte har en aning om utan saxar från företagens hemsidor. Det är ingen större skillnad mellan GoreTex, Dermizax och annat TexMex.

Men PVC och vindtät G100 väv eller silinylon, skriver någon annan och framhåller dess fördelar. Det blir billigare med kläder från ITAB, eller jobbarkläder från TAIGA skrivs i ett fjärde eller femte inlägg.

Detta handlar bara om "Self Concept". Genom varumärken förstärker vi vår självbild eller den bild vi vill att andra skall få av oss. Men vi kan även göra det genom att inte använda varumärken, man syr sina egna plagg och bygger sina egna kök, allting bättre än varumärkes upprätthållarna. Vi kan även vända oss mot varumärken genom att välja andra varumärken, som är billigare eller symboliserar något annat än hi-tec eller gå mot membraninvecklingen genom att börja använda regnkläder i stället för skalplagg.

En van varumärkes konsument som jag blandar givetvis värden genom att använd olika märken. Detta ger även ett "ideal self" där jag vill att ni skall uppfatta mig som en medveten konsument och erfaren utemänniska som bara väljer det bästa eller det som passar mig. Akila ullunderkläder, Haglöfs fleece jacka och Vaude fleec byckor. Bergans skaljacka, Klättermusens byxor och ett par Jörnkängor med näbb för att behålla lite retro. Till detta en BASK ryggsäck som inte är så känt ännu för att förstärka bilden av den den som väljer medvetet. För att inte tala om ett solblekt rött tält från Hilleberg.

Vi diskuterar inte produkter, vi diskuterar våra självbild.

Men vem vill ha en jacka med bara IQ utan ett värde?

Rollen har naturligtvis rätt pà sitt eget lite trötta vis.. men du mannen: jag tror ta mig tusan att du nu ár leader pà riktigt medan jag kánner mig som en riktig follower: hur tusan har du lyckats hitta ett par fleec byckor? och vad tusan ár är ett par fleec byckor?

Malindo; sa:
Rollen har naturligtvis rätt pà sitt eget lite trötta vis.. men du mannen: jag tror ta mig tusan att du nu ár leader pà riktigt medan jag kánner mig som en riktig follower: hur tusan har du lyckats hitta ett par fleec byckor? och vad tusan ár är ett par fleec byckor?
Fleec jyckar hittar man bland savfelen med trötta feta fingrar på tanjentbordet. Materialonani är en kortare beskrivning av det som händer här!

Jag tror det är dags att ta en "toblerone out"?

Jag älskar Lisa Nilsson.

Rungá; sa:
Men vem vill ha en jacka med bara IQ utan ett värde?
Där så du något! Noga räknat kan jackan vara hur korkad som helst men membranet hävdas ju vara relativt klipskt. Frågan är hur det ska mätas men det är absolut intressant. Fjällräven borde ligga inne med info, annars skulle de aldrig kunna hävda att det är intelligent (intelligentare än andra membran).:)

Jag kan inte låta bli att citera Ryan Jordan:

"First things first. Waterproof-breathable technologies borne from the Gore-Tex revolution that began in 1976 are one of the single most outstanding achievements in textile engineering of the 20th century. I would argue that the development of a technology (in this case, starting with Gore-Tex) that provides a barrier to liquid while being permeable to moisture vapor stands second only to the development of nylon with respect to its impact on outdoor sports soft goods.

OK, now that I’ve gotten that off my chest, let’s focus on the debate.

You whine: “This crap doesn’t work. I sweat like a pig in it.”

I ask: “Why are you sweating?”

You reply: “Because it doesn’t breathe, you idiot!”

I suggest: “Maybe you are wearing too much underne—“

You interrupt: “The tag says ‘Guaranteed to Keep You Dry’! Hmmmph!”

I add: “It’s not even raining…”

You justify: “Yes, but it should be breathable enough to also be my windbreaker!”

I try to interject: “----“

You maintain: “Sheesh, I’m going back to my $29.99 coated nylon jacket!”

I cease and desist but think:

If you can’t learn to use a waterproof-breathable technology, you sure as heck won’t be able to use a waterproof-nonbreathable fabric, which provides far less room for error, buddy.

Item Number One. If you are going to participate in the Great Waterproof Breathable Debate, try to understand the difference between the garment not performing to its specifications and you not using the garment appropriately.

Everyone wants the Holy Grail – a single garment that will perform all functions appropriately without making adjustments in layers, ventilation, or exertion level, in spite of changes in the weather, your metabolism, and altitude.

Are you searching for the Holy Grail? Worse yet, do you think you actually own it? Well, let me know when you find it. I’m going to keep walking down the trail, if that’s OK with you.

Item Number Two. Take responsibility for educating yourself.

Try to understand the basics of moisture vapor transport and humidity condensation and learn how to take a proactive position in controlling it. With this in mind, Stuart Bilby and I present an article on Breathability Considerations that may do just that. This reading will require some thinking and learning (yes, even study—gasp! But I’ve already graduated!) on your part, so if you’re looking for an easy way out, well, I guess we’re just going to keep walking down the trail, if that’s OK with you.

Are you seriously going to believe marketing claims without actually thinking rationally about them? Do you want to know how breathable a garment is? Then ask them for hard data and compare it to that of other manufacturers. If they don’t give that data to you (they may cite some lame excuse about proprietary information), then don’t buy the gear. If you have a right to know anything, you have the right to know the science and data on which these claims are founded.

Item Number Three. Never, ever, blame your gear – or the manufacturer’s marketing strategy – for your discomfort. Case in point:

Mallory and Irvine climbed to 28,000 feet on Everest (maybe even higher, although that is the subject of another debate entirely) wearing brushed wool and waxed cotton (do you really think their garments were articulated?), and carrying ash-handled piolets. Do you think Gore-Tex or nylon or titanium would have helped them reach the summit? The better question is this: was their lack of Gore-Tex or nylon or titanium involved in their failure to reach the summit?

If you could ask that question of George Mallory today, he would laugh you right off the mountain. And then he would turn around, and keep walking down the trail, certainly not bothering to ask, “If that was OK with you?”

Citation:

"The Great Waterproof-Breathable Debate," by Ryan Jordan. BackpackingLight.com

Re: Re: Re: Re: Re: Plast, plast, plast...

Peifen; sa:
Raskesven; sa:
Gaion; sa:
oscar-ja; sa:
Men går vatten igenom membranet har Gore som bekant en garanti.

Raskesven

Angående Gores "garanti" så har Gore valt sin slogan med stor nogrannhet!

Guarannteed to keep you dry är ingen juridiskt bindande garanti. Hade de däremot använt ordet Warranty (som är juridiskt bindande) istället för Guarantee så kunde man stämma Gore om man inte hålls torr i deras membran.

Men som vi alla vet så skulle Gore vara luspank med en sån slogan.
Alldeles bortsett från att jag aldrig upplevt att jag blivit blöt av regn i min jacka i GT, begriper jag inte riktigt det här.

Från GORE-TEX-lappen "Guaranteed to keep you dry":"If you are not completely satisfied with the waterproofness, windproofness or breathability of your Gore-Tex outerwear as described in this booklet, we will repair it, replace it, or refund your purchase price".

Läser man sedan hur vattentäthet beskrivs i foldern står: ""Waterproofness” means liquid from the outside won´t get inside, even if you kneel or sit on a wet surface……"

Gore skriver faktiskt att plagget ska vara tätt även om man ställer ner knät i blötan. Nu har jag inget minne av att ha leget med armbågarna tryckta mot blöt mark i GT-jackan (vanlig GT från 1999), så om den klarar det och inte bara är tät mot regn vet jag inte. Tycker dock inte det verkar sannolikt. Har också bara haft förväntningar om regntäthet. Däremot vet jag att mina byxor i XCR, som också är täta mot regn, alls inte är täta om jag ställer ner knät i blöt mark. Mina Hellytech-byxor har jag inget minne av att ha blött ner knäna i, men de andas heller inget speccielt.

Nu är jag varken kunnig inom eller gillar juridiska spetsfundigheter, men betyder inte vad Gore skriver i foldern att de ålagt sig att åtgärda ett GT-plagg som inte upfyller vad som står i foldern? Alltså, om ett GT-plagg som inte kan anses slitet/gammalt släpper in vatten utifrån av regn eller ett knä i marken; är inte Gore ålagda att fixa det då?

Ett företag kan vara hur skickliga som helst i sin marknadsföring, men när produkten fått ett "record" duger inte bara påståenden längre, särskilt inte när det finns konkurrens. Företaget är på sikt beroende av goodwill och kan inte överleva om de skulle börja hänvisa till saker som att terminilogin i juridisk mening skulle betyda något annat än vad de skriver i sin garanti. Gore har funnits i ca 20 år nu, så ett record finns. Klarar de sig för att folk i gemen i likhet med mig inte tycker regntätheten är något att klaga på, men inte förväntar sig vattentäthet á la ett knä i backen, trots att det uttrycklingen skrivs i garantin? Har folk mer realistiska förväntningar än vad Gore skriver och blir inte besvikna och klagar inte över den uteblivna "vattentätt mot knä i backen"-effekten?

Skulle GT-plagg i allmänhet, bortsett från mina och ett fåtal tills, släppa in vatten från regn rakt genom membranet tror jag företaget blivit just luspankt och inte hade överlevt.

Raskesven

Min grannes hus innehavdes en gång av en byckare, han gjorde tunnor så nu vet vi hur det går till att ligga på topp, fleece tunnor, men till vad?
Vi får fråga, vad gör du med dina tomma fleece tunnor Roland?
Att mixa och mixa fritt har alltid varit amatörens och speciellt den osponsrade amatörens fria och dyra/(rea lådans) val.
Malindo ända sen jag såg ryska kängor med spiralfjädrar under för månhopp på jorden har jag sett fram mot kängmaffians svar på intelligenta membram och ryggsäckar med fästen för saker man inte trodde fanns.
Häromdagen lärde jag mig att för att gå över en sörjig liten jökel skall man ha rep, stegjärn, speciella pjäxor, isyxor och en speciell förare, vara uppknutna så att alla faller som spagetti. Har det gått bra i 45 år att försiktigt, och erfaret gå utan allt det där järnet och tunga repen, för att inte tala om sådäringa förare, den senaste jag såg var välmatad och vägde minst 90-95 kg i födelsedagskostymen. Utanför sopp och sovhusen har jag aldrig sett dem utan med än mer järn och rep förutom membramkläder, styva tunga kängor och minst 20-25kg till.... Förvisso ville norskorna och norrmännen på Bre kursen att man skulle investera i järn och rep, men missvisningen på farfars odämpade kompass är redan alltför stor, när nålen bara darrarrar, efter en kvart...sen darrarrar jag....och så är kompassen igång igen...
Roland hävdar att han ligger på topp, så den däringa steniga, obekväma, blåsiga och blixtbenägna platsen är redan tjingad.
Skönt för mig, jag brukar alltid ha osis och komma upp samtidigt som molntäcket. Det blir bara som i tvättstugan hemma, vått och klibbigt, fast mycket kallare. Som tur är finns det ju vykort nere i dalen hur utsikten hade sett ut om man sett nått..
I x och gore tex har det hänt att jag har hållt mig torr, under, vid lite kläder under, men då fryser jag varje gång jag hängrastar, Jag har sett sådanadär sportfantaster som bara går och bär på kikare, kamror och fiskespön, men aldrig stannar och brukar allt de bär... de är unga vältränade med 90l sprängfulla, tungt lastade ryggsäckar , röa i nian och går av bara f-n. Blåbär kallar vissa dem, men de ser ju ut som lingon...
Jo såna däringa självgående pjäxor eller skor vore nog tingen att investera i, så kunde jag sköta rasterna och matlagningen samt tittandet och fotograferandet, mednas fotmojarna kunde sköta själva gåendet. Malindo hävdar ju att de nästan är där nu. Väntar litta till...
Kunde sen nån stänga av fläkten och sluta släppa loss alla moln vore mycket vunnit. Det gäller att drömma....

go tur
[Ändrat av johankse 2007-01-27 kl 07:44]

Rasken ... Gore har överlev i 20 år för att vi är så dumma att vi inte fattar att dessa plagg inte funkar. De släpper igenom vatten och vi fattar inte, vattenånga avdunstar inte och vi fattar inte, vinden blåser igenom och vi fattar inte. Vi bara plöjer ner pengar isf att gå på Ö&B eller sy själv.

johankse ... fistunnor finns redan.

Hur skulle dessa sponsrade fantomer som är psudokomunikatorer för märken kunna bli sponsrade om inte alla glada amatörer med pengar köpte prylar gjorda av kineser för 15 kr om dagen för att få en känsla av att vara som dessa MÄN som klättra på bergen och tar sig genom iskall vildmark.

Lars Monsen sägar att GTX kläder är bra men de håller bara tre måndader. Han måste nog köpa arbetskläder från TAIGA. Men mannen gillade en Canda Gås parka som kostade 10 papp. En sån måste jag köpa så jag kan ha på den två dagar om året när jag cyklar till jobbet i kylan.

Vill ni ha en gratis analys av er "Self Concept" var god skicka bild, utrustningslista och en kort beskrivning av er själv.

Tack för klargörande angående dina tunnor...
Bildanalys av Moensons böcker och artiklar tyder på att han har en Norsk klädsponsor, som tydligen räknat på 12 påskveckor....sen är det helt omodernt.
Att en fjäderparka för 10 papp intresserar är ju som de som svettas i dunsäck för dito, men då duger den ju till höga kullen och långa isen, oxså. Hög impfaktor, helt på topp.
Jag har ett par gamla fjäderbyxor som används måhända 2 dagar per året utslagit. Väl värda sin plats i garderoben däremellan.
Ditt vänliga analyserbjudande, efter jämförande studier med ovanstående, så säger jag pass.

go tur

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg