Gaion; sa:
oscar-ja; sa:
Men går vatten igenom membranet har Gore som bekant en garanti.
Raskesven
Angående Gores "garanti" så har Gore valt sin slogan med stor nogrannhet!
Guarannteed to keep you dry är ingen juridiskt bindande garanti. Hade de däremot använt ordet Warranty (som är juridiskt bindande) istället för Guarantee så kunde man stämma Gore om man inte hålls torr i deras membran.
Men som vi alla vet så skulle Gore vara luspank med en sån slogan.
Alldeles bortsett från att jag aldrig upplevt att jag blivit blöt av regn i min jacka i GT, begriper jag inte riktigt det här.
Från GORE-TEX-lappen "Guaranteed to keep you dry":"If you are not completely satisfied with the waterproofness, windproofness or breathability of your Gore-Tex outerwear as described in this booklet, we will repair it, replace it, or refund your purchase price".
Läser man sedan hur vattentäthet beskrivs i foldern står: ""Waterproofness” means liquid from the outside won´t get inside, even if you kneel or sit on a wet surface……"
Gore skriver faktiskt att plagget ska vara tätt även om man ställer ner knät i blötan. Nu har jag inget minne av att ha leget med armbågarna tryckta mot blöt mark i GT-jackan (vanlig GT från 1999), så om den klarar det och inte bara är tät mot regn vet jag inte. Tycker dock inte det verkar sannolikt. Har också bara haft förväntningar om regntäthet. Däremot vet jag att mina byxor i XCR, som också är täta mot regn, alls inte är täta om jag ställer ner knät i blöt mark. Mina Hellytech-byxor har jag inget minne av att ha blött ner knäna i, men de andas heller inget speccielt.
Nu är jag varken kunnig inom eller gillar juridiska spetsfundigheter, men betyder inte vad Gore skriver i foldern att de ålagt sig att åtgärda ett GT-plagg som inte upfyller vad som står i foldern? Alltså, om ett GT-plagg som inte kan anses slitet/gammalt släpper in vatten utifrån av regn eller ett knä i marken; är inte Gore ålagda att fixa det då?
Ett företag kan vara hur skickliga som helst i sin marknadsföring, men när produkten fått ett "record" duger inte bara påståenden längre, särskilt inte när det finns konkurrens. Företaget är på sikt beroende av goodwill och kan inte överleva om de skulle börja hänvisa till saker som att terminilogin i juridisk mening skulle betyda något annat än vad de skriver i sin garanti. Gore har funnits i ca 20 år nu, så ett record finns. Klarar de sig för att folk i gemen i likhet med mig inte tycker regntätheten är något att klaga på, men inte förväntar sig vattentäthet á la ett knä i backen, trots att det uttrycklingen skrivs i garantin? Har folk mer realistiska förväntningar än vad Gore skriver och blir inte besvikna och klagar inte över den uteblivna "vattentätt mot knä i backen"-effekten?
Skulle GT-plagg i allmänhet, bortsett från mina och ett fåtal tills, släppa in vatten från regn rakt genom membranet tror jag företaget blivit just luspankt och inte hade överlevt.
Raskesven