Inte få vara nybörjare?

Denna tråd har väl spårat ur en hel del nu? Den började i princip med att ifrågasätta den som hade erfarenhet i allmänhet, sen övergår den till att nästan kräva att den som är erfaren skall hjälpa den som är mindre erfaren.

Många ord som socialt kompetent blir det också på vägen. Vet inte om skribenten försöker antyda att jag inte är det eller inte. Just nu bryr jag mig inte.

Den som vill hjälpa andra får gärna göra det, men ställ inga krav på att jag skall göra det. Om jag vil erbjuda min hjälp så gör jag det. Får jag en fråga så finns det många faktorer som styr hur mycket energi jag lägger på svaret (vem som frågar, hur frågan kommer, tidpunkt, mitt eget humör mm). Jag förbehåller mig rätten att styra mitt eget liv.

Kan vi kanske snart återgå till en diskussion om friluftsliv och liknande, inte en diskussion om de olika utövarna?

mvh Christian

Då det är uppenbart att

flera läsare på Utsidan medvetet misstolkar vad som stå samt påskriver varandra egenskaper, som i mitt fall har sårat mig.

Jag avser inte sluta skriva inlägg om vad jag tycker, men väl göra det i annan form.

Av klenistråden lärde vi oss att personangrepp inte bara får står oemotsagda, utan att de som drämde till med släggan utan riktning och vett uppenbart saknar det senare fortframt. Vi får väl hoppas att de vandrar utan rikning och kompass så länge att de hinner betänka vad de gjort ;-)!

Måhända är det dags för redaktören att vidaga åtgärder och införa gult och rött kort.
Positiv som jag är tror jag att de flesta kan komma till insikt, frågan är bara efter hur lång tid....

Gå ut och ha en go tur

Johan K

chralm; sa:
Denna tråd har väl spårat ur en hel del nu?
Många ord som socialt kompetent blir det också på vägen. Vet inte om skribenten försöker antyda att jag inte är det eller inte.

Jag försöker inte antyda saker om enskilda, utan försöker diskutera det ämne som tråden handlar om - att förhindra att nybörjaren känner sig som en idiot och följdaktligen inte vågar ge sig ut (eller be om hjälp).

I trådens första inlägg avslutade Fredrik Hjelm:

"Fan, va lite ödmjuka ni som kan hur mycket som helst, tipsa nybörjaren om hur ni tänker vid aktiviteten(eller säg inget och tig för evigt) istället för titta på och sedan skriva här hur dåligt ni tyckte det var."

Är det bara jag som tolkar det som en efterlysning av vad som med ett slitet begrepp kallas "social kompetens". Man kan även kalla det empati, finkänslighet, ödmjukhet eller sunt jäkla förnuft.

Allvarligt: Känner sig folk verkligen hotade av att någon påstår att de inte bör bete sig som bufflar mot okända människor i naturen? I så fall: förlåt, för fan. :)

Social kompetens är vál ett OK uttryck för hur man fungerar med resten av mánniskorna man har omkring sig. Varför skulle nu frilufts-livet ha andra sociala regler än vardagen?

1:Gâr man pà en gata i sin hemstad och ser en turist, gâr man sállan fram och frâgar om han behöver hjälp, trots att man vet att man vet bättre än han/hon hur man hittar i stan.
Ser man däremot att tursiten mot báttre vetande styr sina steg mot farliga kvarter, sà kanske man, om man är en hánsynsfull och omtánksam person, pàpeka det olämpliga i att ge sig in där.

2: Gâr man pâ en gata i sin hemstad och ser en turist som vilset verkar försöka hitta nâgot med en kartas hjälp, gâr man, om man är en allmänt hjálpsam, social person och pà gott humör fram och fràgar om man kan hjálpa till. Svaret kan bli ja, och det kan bli nej.

3: Gâr man pà gatan i sin hemstad och en turist kommer och fràgar efter vágen, sà är det nog enbart váldigt sura och allmänt otrevliga personer som skulle neka.

DETTA HELYLLE-INLÁGG ÄR EJ RIKTAT FÖR ELLER EMOT NÂGON PERSON AKTIV PÀ DETTA FORUM.

Mvh / Mats

Nordesjo; sa:
chralm; sa:
Om man gav hjälp överallt där man tyckte det skulel behövas skulle det få flera effekter.
A. Man skulle nog bli stämplad som besserwisser
B. Man skulel få en held el att göra
C. någon skulle starta en tråd på utsidan om det.

Naturligtvis. Men det ingår ju i det moderna begreppet "social kompetens" att kunna på erbjuda sin hjälp på ett sätt som inte är påträngande eller nedlåtande. Men det trodde jag var självklart.

Man behöver inte be om hjälp om det för var och en är tydligt att man behöver hjälp - till exempel om det tar 50 minuter att resa ett tält på fel sätt. Då är det ganska uppenbart att man behöver hjälp.

Det är inte besserwisserei utan medmänsklighet.

För den som saknar social kompetens och inte vet hur man erbjuder hjälp utan att vara en buffel kommer här ett förslag på hur man kan närma sig en vilsen tältuppsättare:
"Wow! Är det där nya Hilleberg Nallo? Fränt! Får man kolla lite?"

Tack Martin, ett klockrent inlägg!

/Ulf

Social kompetenens?

Tja i mitt orginalinlägg i Köper du rätt utrusning utelämnade jag ett par betydelsefulla detaljer. Tex att nybörjaren i fråga la beslag på den enda tillgängliga talkanalen och mässade på om sin fenomenala och rikhaltiga utrustning och alla dess fördelar, ungefär som en glad femåring på julafton.... tills dess han skulle äta. Då (för vid den tidpunkten hade jag fikat färdigt och packat) tackade jag för sällskapet, frukten och önskade trevlig tur samt gick....

Go tur

Johan K

chralm; sa:
Denna tråd har väl spårat ur en hel del nu? Den började i princip med att ifrågasätta den som hade erfarenhet i allmänhet, sen övergår den till att nästan kräva att den som är erfaren skall hjälpa den som är mindre erfaren.

Många ord som socialt kompetent blir det också på vägen. Vet inte om skribenten försöker antyda att jag inte är det eller inte. Just nu bryr jag mig inte.

Den som vill hjälpa andra får gärna göra det, men ställ inga krav på att jag skall göra det. Om jag vil erbjuda min hjälp så gör jag det. Får jag en fråga så finns det många faktorer som styr hur mycket energi jag lägger på svaret (vem som frågar, hur frågan kommer, tidpunkt, mitt eget humör mm). Jag förbehåller mig rätten att styra mitt eget liv.

Kan vi kanske snart återgå till en diskussion om friluftsliv och liknande, inte en diskussion om de olika utövarna?

mvh Christian

Spårat ur? Mötet heter Allmänt (annat om utrustning) och
inte ens första inlägget handlade om utrustning.

Man kan
säga vad man vill om det urinlägg i annan
tråd som utlöste den här diskussionen, men a) det
inlägget handlade
om utrustning, b) det gav upphov till en livaktig och uppslagsrik
diskussion. Det sas t o m nya saker.

Den här rätt meningslösa diskussionen hade
inte behövt uppstå om en person, istället för att ondgöra
sig över förekomsten av en diskussion,
hade valt att DELTA och ifrågasätta. Jag ska avstå
från mina allmänna psykologiska funderingar om
orsaken.

Den sociala aspekten hör hemma i annat forum, kanske
Fritt forum, som ju uttryckligen handlar om annat än friluftsliv.

För egen del kan jag konstatera att den svenska
sociala kulturen är att inte lägga sig och inte tränga sig på.
Man kan inte veta hur t ex solovandraren i Kvikkjokk
hade reagerat på inblandning och jag vet inte ens
hur jag skulle agera själv (situationen är förstås
osannolik för mig med tanke på mina vandringsvanor)

Jag minns från en gite i Frankrike
sommaren 2000 hur en fransman på morgonen försökte
övertyga mig om att endast elände och faror väntade
på turen jag valt, han verkligen vältrade sig i detta,
och hur jag kokade av ilska invärtes. (Det kan förstås
tänkas att han avsiktligt ljög, ty icke ett ord var sant).

Jag stöter också på beskäftiga människor som talar om för mig
att om jag inte gick så fort uppför passet så skulle jag inte bli
så trött och gå så långsamt ned från (jag går fort
upp *därför att* jag går försiktigt ned, men det orkar jag inte
förklara) eller sådana som uppmanar mig att skicka hem
mitt tält i första bästa by, för det finns ju stugor överallt.

Förliden sommar frågade jag en gång
någon om förhållandena på ett pass
och svarade dumt nog på frågan vart jag skulle;
varpå vederbörande talade om för mig att jag gått
90 grader fel, korsat ett (mycket delikat)
pass i onödan och ovillkorligen
måste gå tillbaka över sagda pass, osv., varpå jag fick
spilla massor med energi på att tala om att jag visste exakt
vad jag gjorde och varför jag valt just den omvägen.

Och jag blir alltså lika förbannad varje gång över denna beskäftighet. Och då måste jag ju fråga mig hur andra
skulle reagera på samma beskäftighet från min sida.
Hur var det Jesus sa, nu igen?

Nu undviker jag ju sådana situationer som den här episoden
med tältresningen. Jag har också märkt att jag vill ha
så lite som möjligt att göra med andras turer och vill slippa
ta ansvar för råd som kan missförstås eller kanske utelämnar
väsentliga fakta därför att jag för tillfället glömt dem.

Det var därför jag gick ur trekkingmötet, och det är därför
jag aldrig bidrar något till dem som vill ha
förslag på tre till fem dagar långa turer
i det eller det området. Och då kan jag
av bara farten bespara dem mina råd i många andra frågor.
Frågar någon om min erfarenhet av mitt tält, min sovsäck,
mitt kök, min madrass, min ryggsäck,
om vaden på sträckan Finse-Raggsteindalen,
dricksvatten i Alperna, etc.
kan jag svara konkret och enkelt och utan pekpinnar.

Men där har jag bestämt mig för att dra en gräns.

il C.

il Camoscio; sa:
Den här rätt meningslösa diskussionen hade
inte behövt uppstå om en person, istället för att ondgöra
sig över förekomsten av en diskussion,
hade valt att DELTA och ifrågasätta. Jag ska avstå
från mina allmänna psykologiska funderingar om
orsaken.
Om du tycker diskussionen var meningslös, varför är du med och diskuterar?
"En person" antas syfta till mig då eller?

Jag bett om ursäkt både i tråden samt direkt till en person.
Varför detta påhopp som avslutning?
Har skrivit förklaringar till DELTA och ifrågasätta men det kanske du har missat. Skulle jag i de trådar som jag tyckte attityden visade sig skriva samma sak?
Nej, det tycket inte jag så jag startade en ny tråd men i fel forum(ettt rent misstag)

Ja, dina ev. allmän pskologiska kunskaper och då en analys av mig undanbedes eller så kan du skicka den till mig på min e-postadress om det skulle vara vilktigt!

Hoppas att ditt sista inlägg blir ditt sista av den sorten för det var inte enligt den nettikett jag försöker följa(obs! Försöker) utan personliga påhopp och skumma syftningar på en person som alla vet vem det är.
Ger upp den här tråden nu, och moderator kanske kan stänga den...
/Freddan

[Ändrat av pathfinder77 2003-08-26 kl 20:10]

Nordesjo; sa:
I trådens första inlägg avslutade Fredrik Hjelm:

"Fan, va lite ödmjuka ni som kan hur mycket som helst, tipsa nybörjaren om hur ni tänker vid aktiviteten(eller säg inget och tig för evigt) istället för titta på och sedan skriva här hur dåligt ni tyckte det var."

Är det bara jag som tolkar det som en efterlysning av vad som med ett slitet begrepp kallas "social kompetens". Man kan även kalla det empati, finkänslighet, ödmjukhet eller sunt jäkla förnuft.

Allvarligt: Känner sig folk verkligen hotade av att någon påstår att de inte bör bete sig som bufflar mot okända människor i naturen? I så fall: förlåt, för fan. :)
Tack Martin!
Du skrev det som jag menade och som jag skulle ha skrivit det från början, så kanske detta blivit en roligare tråd!
/F

Re: Social kompetenens?

johankse; sa:
Tja i mitt orginalinlägg i Köper du rätt utrusning utelämnade jag ett par betydelsefulla detaljer. Tex att nybörjaren i fråga la beslag på den enda tillgängliga talkanalen och mässade på om sin fenomenala och rikhaltiga utrustning och alla dess fördelar, ungefär som en glad femåring på julafton.... tills dess han skulle äta. Då (för vid den tidpunkten hade jag fikat färdigt och packat) tackade jag för sällskapet, frukten och önskade trevlig tur samt gick....

Jag kan villigt erkänna att jag också missuppfattade inlägget lite till din nackdel i och med att du inte skrev ovanstående med en gång.

Annars tycker jag att både ditt startinlägg och det som inledde den här tråden är viktiga även om många läsare och skribenter tar inläggen kanske lite för personligt.

Naturligtvis är rena sakfrågor och erfarenhetsskildringar mycket mer intressanta, men samtidigt tror jag det är nyttigt att folk ventilerar sina åsikter i sådana här trådar ibland. Tyvärr är det inte alltid i rätt forum bara. Det gör det lite svårt att sålla bort diskussionerna när man är ointreserad.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
stenblock Varför så få ofodrade polycottonjackor Utrustning allmänt 66
kallegroda Få bort lukt ur vinterkängkor Utrustning allmänt 4
shadowfire Metod för att få ner tjock dunsäck i påse Utrustning allmänt 5
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Krokmark Få bort lukt från ryggsäck. Utrustning allmänt 18
MAW Få bort batterigojs ur lampa?? Utrustning allmänt 8
yeahyeahyeah Om att få bra komfort ur en ramryggsäck Utrustning allmänt 26
UffeB Retur av USA-köp - hur få tillbaka tull + moms? Utrustning allmänt 5
flanell lundhags storlekar, referenser, ge & få svar !!!!! Utrustning allmänt 45
ETullen Vad tror ni jag kan få för detta? Efterfrågan och pris? Downmat 9 mm. Utrustning allmänt 18
Mezzner Hur få termometerns spritpelare hel? Utrustning allmänt 13
simpek pack´n Go vart kan jag få tag på det? Utrustning allmänt 0
ohls Vad kan jag få för en ny Petzl Tikka + poche Utrustning allmänt 2
smilfink primus gas - svårt att få tag på? Utrustning allmänt 1
Ix Få bort bensinlukt Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Panicmode Måste man vara rik för att vandra i fjällen? Utrustning allmänt 119
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
elnal Ska skorna vara så hårda? Utrustning allmänt 10
hhhh Även litet fynd kan vara ett fynd Utrustning allmänt 31
niklas104 Dagens vara Haglöfs Mid Flex pants 707:- Utrustning allmänt 1
Mal Vi svenskar kan ibland vara så enerverande korrekta Utrustning allmänt 64
lami Gore-Tex vara eller inte vara i kängor Utrustning allmänt 10
Krösus Hammock för nybörjare Utrustning allmänt 66
Fabrikörn Knivslipning för nybörjare Utrustning allmänt 29
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
tango Rullskidor för nybörjare? Utrustning allmänt 7
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Iggle Nybörjare: skafta blad Utrustning allmänt 13
Alice85 Nybörjare: inköp av sovsäck med mera Utrustning allmänt 11
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
obbelix Nybörjare utrustningsval Utrustning allmänt 29
FrökenLingon "Nybörjare" med allmänna frågor Utrustning allmänt 54

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg