Inte få vara nybörjare?

Re: Re:

sajberjohan; sa:
Tror du folk skulle våga erkänna att de gjort misstag och att de troligen fortfarande gör misstag. Att deras nya superpryl inte var så bra om de trodde o.s.v.

Kolla på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9970 så får du en massa goda skratt där folk erkänner misstag, klantigheter och annat. Så visst erkänner folk sina misstag.

Alla gör vi dem, det kan vara som när jag glömde kartan på bussen, eller som när jag klantade mig i Singivagge(fin sårskorpa i hela pannan som resultat) eller något annat.

Det finns en atityd ibland att prylar är allt, men jag tycker inte det är den förhärskande attityden här (som jag anar mig till att en del andra i denna tråd tycker).

mvh Christian

Re: Illa

jakobg; sa:
Mitt enda rättesnöre när det gäller att bedöma människor är huruvida de är öppna, trevliga, ödmjuka och pratglada eller inte. Jag tvärdissar alla fjantar som kommer springandes med hypermodern ultrautrustning med prislappen hängandes kvar.

Du säger emot dig själv rätt duktigt här!!

Vad säger att en person med senaste och modernaste utrustningen inte kan vara öppen,trevlig,ödmjuk och pratglad - men det får du aldrig reda på eftersom du tvärdissar dom innan dom fått chansen att visa motsatsen, dessutom blev dom fjantar på köpet.

Hellre en prylgalning än en fördomfull person.

Mvh
Uffe

Ödmjukhet

Jag ser mig själv som en simpel amatör, stolt ändå!

När jag hänsyftade på begågna misstag under "upplärning" menar jag att en del glömmer sina första trevande försök och problemen innan man lärde känna sig själv och valet av utrustning e.t.c.
Istället ger man kommentarer typ "använd inte stav om du har besvär av den" (svar på mitt första inlägg). Nu kanske den som svarade vadar över jåkkar med armarna utsträckta, som balansinstrument och klara sig utmärkt.

När jag sitter på tåget och pratade med de som inte fjällvandrar försöker jag alltid avdramatisera vandring som hobby.
Jag säger som Lars Monsen: du klarar det!
Vem som helst kan börja med vandring, det krävs bara lite tålamod och ödmjukhet inför sig själv och de brister/okunskap man har. Men fn man skall kunna fråga mer erfarna utan att känna sig dum.
Man blir väl aldrig fullärd, eller?
Vidare, många av mina vänner tror sig inte klara av att vandra, men nyfikna är dom.
Så då försöker jag alltid uppmuntra och visa ödmjukhet genom att berätta hur det har varit, också slänger jag in några roliga misstag.

För någon vecka sedan skulle jag passera över Liehtjitjávre över en landtunga vid Nienndo (Sarek). Enligt kartan var detta möjligt, fast om jag visste bättre, så skulle jag betänka att Sijddoädno rinner upp där. En massa vatten!
Landtungan slutar i klippblock liggandes ute i vattnet. Jag trodde att det var möjligt att skutta mellan blocken när jag nådde dit.
Nada! Det var säkert 2m djupt där mellan blocken och strömt, dessutom hade jag inte klarat att hoppa de ca 2m som krävdes. När jag såg en fastklämd och död ren mellan två klippblock var det bara att gå runt. Hade jag fallit i glaciärvattnet kunde mina samtalspartner varit folket i underjorden.
Fast två samer jag träffade sade att det skulle gå under goda förhållanden.

Ibland är jag tomten med alldeles för mycket käk i säcken!

Ha det allesammans, nu börjar svamparnas tid. Hasse

re: re:illa

uao; sa:
jakobg; sa:
Mitt enda rättesnöre när det gäller att bedöma människor är huruvida de är öppna, trevliga, ödmjuka och pratglada eller inte. Jag tvärdissar alla fjantar som kommer springandes med hypermodern ultrautrustning med prislappen hängandes kvar.

Du säger emot dig själv rätt duktigt här!!

Vad säger att en person med senaste och modernaste utrustningen inte kan vara öppen,trevlig,ödmjuk och pratglad - men det får du aldrig reda på eftersom du tvärdissar dom innan dom fått chansen att visa motsatsen, dessutom blev dom fjantar på köpet.

Hellre en prylgalning än en fördomfull person.

Mvh
Uffe

Nej, du missuppfattar mig. Vad jag menar är att jag bedömer folk efter andra mått än deras påhängda livsstilsattribut. Däremot sågar jag människor som tror att de är på modevisning och dessutom är otrevliga ännu mer. Jag skrev inget om att jag endast utgår från deras utseende/utrustning. Det är tyvärr din felaktiga uppfattning.

Att man är en fjant för att man tror att man kan köpa sig en livsstil står jag för till 120%

mvh
/Jakob Gawlik

Det är ju trots allt lite skillnade på nån som gör fel eftersom de inte vet hur man ska göra och folk som gör fel eftersom de "vet" att man ska göra så.

Om vi har en nybörjare som gör fel och erbjuds hjälp och tacksamt tar emot den så är det ju kanske inte så snällt att hänga ut den nybörjaren.

Men om vi har en person som gör fel, erbjuds hjälp nonchalerar hjälpen eftersom han "vet bättre själv" så tycker ju jag att situationen är en annan.

Men å andra sidan är det ju ingen som har hängts ut med namn här. Visserligen var det en bild på ett tält men jag tvivlar på att nån kan identifiera uppsättaren utifrån det.

Ska man verkligen bara få berätta om sina egna misstag, inte andras som man blivit vittne till? Alla friluftsmänniskor finns ju inte här på Utsidan så om man bara fick berätta om sina egna så skulle vi ju inte få höra om alla misstag.

Vi kan ju ta klätterforumen där det diskuteras olyckor (som rapporterats i media). Är det alltså fel att göra det eftersom man inte själv var den som drabbades?

nermander; sa:
Ska man verkligen bara få berätta om sina egna misstag, inte andras som man blivit vittne till? Alla friluftsmänniskor finns ju inte här på Utsidan så om man bara fick berätta om sina egna så skulle vi ju inte få höra om alla misstag.
Nej, men det är skillnad på att berätta om eller att håna. Ta en bild och sedan visa den här på Utsidan tycker jag är ruttet(För övrigt såg inte jag vad som var så j.vla fel med tältet)! Även om ingen nämndes med namn så undrar jag vad relevansen finns.
Den enda jag kan läsa är: "Titta vad dåligt, kolla sopan! Sedan håller många med i klubben för inbördes beundran.

Jag tycker att det har varit några trådar nu senaste tiden som har varit av skitsnackskaraktär, dvs lyssna vad dålig han va, så att man själv kan verka bättre eller nåt. Det är ju ingen av dem som startat trådarna som har berättat vad de sett och sedan t ex berättat nåt kul/klantigt från när de själva gjorde sin första vandring eller vad det nu gällde.

/F

pathfinder77; sa:
nermander; sa:
Nej, men det är skillnad på att berätta om eller att håna. Ta en bild och sedan visa den här på Utsidan tycker jag är ruttet(För övrigt såg inte jag vad som var så j.vla fel med tältet)! Även om ingen nämndes med namn så undrar jag vad relevansen finns.
Den enda jag kan läsa är: "Titta vad dåligt, kolla sopan! Sedan håller många med i klubben för inbördes beundran.

Jag tycker att det har varit några trådar nu senaste tiden som har varit av skitsnackskaraktär, dvs lyssna vad dålig han va, så att man själv kan verka bättre eller nåt. Det är ju ingen av dem som startat trådarna som har berättat vad de sett och sedan t ex berättat nåt kul/klantigt från när de själva gjorde sin första vandring eller vad det nu gällde.

/F
Jag antar att du menar bilden:
http://members.chello.se/nallo2/images/div/nallo2.jpg

Det ser ut som om markpinnarna på tältets långsida fästs INNAN tältet "sträckts", så det har inte gått så bra med sträckningen i själva boendedelen av tältet. Nu står tältet inte på kalfjället, så linorna på vandrarstavarna kan få va:) Men om tältet står på det där osträckta viset när det börjar blåsa så fladdrar, låter, sliter och drar vinden i duken. I värsta fall slits något sönder. Om ytterduken ligger an mot innerduken kan innerduken bli blöt.

Om du nu tycker att ett inlägg är så "ruttet", varför inte bara svara på inlägget? Jag tror inte avsikten var att håna. Inlägget anknöt ju direkt till ursprungsfrågan, dvs. hur mycket kunskaper och erfarenheter folk som drar till fjällvärlden har. Här var ett exempel på att lite övning med praktiska saker som att sätta upp tältet innan man drar är bra.

Vad gäller andra befintliga trådar av vad du tycker "skitsnackskaraktär", så tycker jag rent allmänt att man ska svara direkt till inlägg man känner sig upprörd över, och be om förtydliganden, istället för att beklaga sig i en annan tråd. Många gånger kan missförstånd uppstå i korta texter, de som läser associerar på annat sätt än den som skrev texten.

Raskesven; sa:
Många gånger kan missförstånd uppstå i korta texter, de som läser associerar på annat sätt än den som skrev texten.

Precis. Det är väldigt vanligt att man när man läser en text använder en tonfall som beror på vilket humör man själv är på, men den som skrev texten kanske inte alls menade så. Det är trots allt så att vi med det skrivna ordet tappar ungefär 70% av "språket" (mimik, tonfall, timing, kroppsspråk etc försvinner).

Raskesven; sa:
Vad gäller andra befintliga trådar av vad du tycker "skitsnackskaraktär", så tycker jag rent allmänt att man ska svara direkt till inlägg man känner sig upprörd över, och be om förtydliganden, istället för att beklaga sig i en annan tråd.
Ok, håller med om att det blev lite mycket om ett speciellt inlägg vilket är fel och inte var min mening när jag startade tråden. Så som det blev nu blev min egen tråd en av de som jag tyckt varit onödiga på sistone, vilket i sig är ganska roligt. Beklaga är väl lite fel ord, vilket ger det hela ett intryck att vara gnäll och då har du varit på fel humör...

Men var det för fel på starta en ny tråd om en känsla jag fått senaste tiden här på Utsidan? Det är inget vetenskapligt inägg utan en ren känsla som jag inte var ensam om att tycka tydligen.
Så som det blev nu blev min egen tråd en av de som jag tyckt varit onödiga på sistone, vilket i sig är ganska roligt.

nermander; sa:
Precis. Det är väldigt vanligt att man när man läser en text använder en tonfall som beror på vilket humör man själv är på, men den som skrev texten kanske inte alls menade så. Det är trots allt så att vi med det skrivna ordet tappar ungefär 70% av "språket" (mimik, tonfall, timing, kroppsspråk etc försvinner).
Javisst, men dessa betraktelser från verkligheten kan ju också vara missuppfattningar vilket gör det hela till en enda stor missuppfattning så det är väl bara att räkna in.

Då undrar jag vilket humör du var på när du läste mitt inlägg? Hur vet du uppfattade mig precis rätt? Detta är väl nåt man får vara medveten om när använder ett medium som Internet eller? så det är väl ganska uppenbar risk/möjlighet.
"Sanningen ligger i betraktarens ögon" ;=)
/F

pathfinder77; sa:
Javisst, men dessa betraktelser från verkligheten kan ju också vara missuppfattningar vilket gör det hela till en enda stor missuppfattning så det är väl bara att räkna in.

Jovisst, det gäller ju att vara medveten om att allt kanske inte är som man tror. Om vi nu tar den här tråden om 30-kilossäcken så tycker ju jag att den faktiskt var ganska snällt skriven. Han beskrev ju bara hur HAN såg på situationen, bägge de två "karaktärerna" var ju helt övertygade om att de hade rätt och såg ner på den andra. Fast nu var det bara en av de två som skrev här på forumet. Vi vet ju nu inte heller om hela historien faktiskt var påhittad? Det kanske bara var ett påhitt för att belysa skillnaden mellan de som packar tungt och de som packar lätt.

Det hade väl knappast varit bättre om det varit en nybörjare som skrev negativt om en rutinerad lättviktare? (Som i tråden "Klenisar")

Då undrar jag vilket humör du var på när du läste mitt inlägg? Hur vet du uppfattade mig precis rätt?

Det vet jag ju inte, det är därför det är viktigt att försöka läsa neutralt. Men det är jättesvårt, särskilt om man nu inte är medveten om hur riskabelt det är. Och tyvärr är det VÄLDIGT många som inte är medvetna om det.

I nåt sammanhang var vi några som diskuterade fenomenet och vi hade nån mening som vi formulerade på olika sätt för att se om vi var helt överens om hur det skulle tolkas. Orden säger inte allt:

Du ÄR ju knäpp!
Du är ju knäpp:)
Du är ju knäpp.....
Du är ju.... knäpp?

(Det går säkert att hitta på fler varianter.)

nermander; sa:
I nåt sammanhang var vi några som diskuterade fenomenet och vi hade nån mening som vi formulerade på olika sätt för att se om vi var helt överens om hur det skulle tolkas. Orden säger inte allt:
Ja du har helt rätt.

[/QUOTE]

Du ÄR ju knäpp!
Du är ju knäpp.....
Du är ju.... knäpp?

(Det går säkert att hitta på fler varianter.)

[/QUOTE]

eller den här då:
Kvinnor blir lättare förkylda än män.

Den går ju att tolka på tre sätt:
1. Att kvinnor blir lättare(mindre)förkylda än män.
2. Att kvinnor blir lättare(oftare) förkylda än män(blir).
3. Att kvinnor blir lättare förkylda än(de blir) män.

/F

pathfinder77; sa:
nermander; sa:
Du ÄR ju knäpp!
Du är ju knäpp.....
Du är ju.... knäpp?

Kvinnor blir lättare förkylda än män.

Den går ju att tolka på tre sätt:
1. Att kvinnor blir lättare(mindre)förkylda än män.
2. Att kvinnor blir lättare(oftare) förkylda än män(blir).
3. Att kvinnor blir lättare förkylda än(de blir) män.

/F

Ja ni har iallafall bevisat att ni är knäppa, på mer än ett sätt:)

För att säga något som har med tråden att göra. Vad sägs om då jag som ungdomsledare paddlade i Rogen (kanadensare) och vi hade slagit läger och skulle göra en kortare kvällstur och började medvinds. Det blåste en del men det blåste ännu mer då vi skulle tillbaka. En kanot gick runt då vi skulle runt en udde, så in till land, i lä av udden (som var väldigt smal), så blöta (extrakläderna låg ju i tälten) fick två av ungdomarna (sisådär 14-15 år) släpa kanoten över udden för att sen i lä av den ö vi tältade ta sig tillbaka.

Sen skulle en sarek-stövel av en blöt fot (den som provat en sådan stövel vet hur hårt det kan sitta).

mvh Christian, som själv var 21 år vid tillfället.

mvh Christian

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
stenblock Varför så få ofodrade polycottonjackor Utrustning allmänt 66
kallegroda Få bort lukt ur vinterkängkor Utrustning allmänt 4
shadowfire Metod för att få ner tjock dunsäck i påse Utrustning allmänt 5
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Krokmark Få bort lukt från ryggsäck. Utrustning allmänt 18
MAW Få bort batterigojs ur lampa?? Utrustning allmänt 8
yeahyeahyeah Om att få bra komfort ur en ramryggsäck Utrustning allmänt 26
UffeB Retur av USA-köp - hur få tillbaka tull + moms? Utrustning allmänt 5
flanell lundhags storlekar, referenser, ge & få svar !!!!! Utrustning allmänt 45
ETullen Vad tror ni jag kan få för detta? Efterfrågan och pris? Downmat 9 mm. Utrustning allmänt 18
Mezzner Hur få termometerns spritpelare hel? Utrustning allmänt 13
simpek pack´n Go vart kan jag få tag på det? Utrustning allmänt 0
ohls Vad kan jag få för en ny Petzl Tikka + poche Utrustning allmänt 2
smilfink primus gas - svårt att få tag på? Utrustning allmänt 1
Ix Få bort bensinlukt Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Panicmode Måste man vara rik för att vandra i fjällen? Utrustning allmänt 119
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
elnal Ska skorna vara så hårda? Utrustning allmänt 10
hhhh Även litet fynd kan vara ett fynd Utrustning allmänt 31
niklas104 Dagens vara Haglöfs Mid Flex pants 707:- Utrustning allmänt 1
Mal Vi svenskar kan ibland vara så enerverande korrekta Utrustning allmänt 64
lami Gore-Tex vara eller inte vara i kängor Utrustning allmänt 10
Krösus Hammock för nybörjare Utrustning allmänt 66
Fabrikörn Knivslipning för nybörjare Utrustning allmänt 29
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
tango Rullskidor för nybörjare? Utrustning allmänt 7
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Iggle Nybörjare: skafta blad Utrustning allmänt 13
Alice85 Nybörjare: inköp av sovsäck med mera Utrustning allmänt 11
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
obbelix Nybörjare utrustningsval Utrustning allmänt 29
FrökenLingon "Nybörjare" med allmänna frågor Utrustning allmänt 54

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg