Inte få vara nybörjare?

Ibland undrar man ju vad folk vill få ut av vandringen, om dom är där för naturupplevelsen eller för att se hur mycket lättare packning dom har än alla andra.

Vad betyder nu detta? Jo, det var en fundering om varför så många bryr sig om vad ANDRA har på ryggen under vandringen. Observera att jag inte nämner nåt om hur man planererar sin packning inför vandringen, utan jag undrar om 'besattheten' :))) av andras storlek på packningen under PÅGÅENDE vandring :)
Jag har inget emot personer som optimerar och planerar sin packning så gott det går utan att tumma på säkerheten, även om jag inte själv kan göra det.

Beträffande din sista undran så kan man undra hur frågan ens
kan uppstå. Det är sjävklart att de som tänker igenom packningen,
dess vikt och skrymme, extra noga gör det för att höja
upplevelsen och säkerheten. Lätt packning distraherar
aldrig från upplevelsen.
...

Jag tror att du missuppfattar mig, jag menar inte att lätt packning tar ifrån en naturupplevelsen, vad jag funderade över var varför en del verkar bry sig så mycket om andra och deras packningar under vandringen.

Jag förstår att folk vandrar för naturupplevelsen, vem gör inte det?, men att dömma av flera inlägg här så verkar det vara många som gillar att jämföra sig med andra under pågående vandring, det var det jag ville ha fram, ingenting annat. Meningen var något klumpigt konstruerad, det kan jag hålla med om, men jag är trots allt bara en nybörjare :)
Jag menade heller inte att låta hånfull mot äldre personer, isåfall ber jag om ursäkt.
Det var mer menat som en pik att du alltid nämner dina vandringar i Pyrenéerna/Alperna i dina inlägg :)

migael; sa:
Jag tror att du missuppfattar mig, jag menar inte att lätt packning tar ifrån en naturupplevelsen, vad jag funderade över var varför en del verkar bry sig så mycket om andra och deras packningar under vandringen.

Jag förstår att folk vandrar för naturupplevelsen, vem gör inte det?, men att dömma av flera inlägg här så verkar det vara många som gillar att jämföra sig med andra under pågående vandring, det var det jag ville ha fram, ingenting annat. Meningen var något klumpigt konstruerad, det kan jag hålla med om, men jag är trots allt bara en nybörjare :)

Jag menade heller inte att låta hånfull mot äldre personer, isåfall ber jag om ursäkt.

Det var mer menat som en pik att du alltid nämner dina vandringar i Pyrenéerna/Alperna i dina inlägg :)

Första stycket: ja, det kan man undra. Lite av prestige
är det kanske. Jag har sagt det förut: jag kanske
är den ende här som tänker på packningens vikt för
ATT ÖVERHUVUDTAGET KUNNA GENOMFÖRA EN VANDRING,
med ischias, förkalkad vänsterhäl, opererad högerhäl
och vissa knäbesvär.

Tredje stycket: jag ironiserade över de skruvade motsättningar som
satt igång hela diskussionen.

Fjärde stycket: en fråga om perspektiv. Jag är inte fjällvandrare.
Jag är vandrare. Jag började söderut,
f ö vid över 40 års ålder,
och det har till stor del
bestämt min vandringsstil, mina anspråk på både
upplevelser (riktiga passövergångar!)
och bekvämlighet, samt
mitt val av utrustning (knickers, stavar, kängor).

Och även
turerna själva. Sydnorge (över 70 vandringsdagar)
har nog mycket mer gemensamt med Sydeuropa
(bortåt 300 dagar) än svenska fjällen (12).

il C.

chralm; sa:
Tror ändå att du förenklar en hel del. Att bara erbjuda folk hjälp som man tycker behöver det kan mycket väl feltolkas.

Naturligtvis förenklar jag - det gör vi alla.
En självklarhet som jag i förenklingens tecken inte brydde mig om är att man givetvis skall känna efter om hjälperbjudandet är välkommet eller inte.
Det hör till det sunda förnuftet.
"Skaru ha hjälp me re dära, eller, höhö" är ingen bra öppning.

chralm; sa:
Jag tycker att om man behöver hjälp så ser man till att få det. Man kan tex be om det.

DET om något är en förenkling. Alla vet ju hur svårt det är att fråga efter hjälp. Man vill ju inte verka okunnig, särskilt inte i ett område med en miljon självutnämnda experter som garvar om man inte kan resa sitt tält på under 3 minuter.

Alltså är det en fördel om de kunniga erbjuder sin hjälp - på ett lyhört och empatiskt sätt. Men det är som sagt, eller borde vara, en självklarhet.

För övrigt tycker jag att vi är för jäkla dåliga på att ta emot hjälp. Våra osäkra egon klarar inte att någon lär oss något om de inte har en skylt som säger "lärare" på sig, och vi har en skylt som säger "elev".

Fram för informellt kunskapsutbyte mellan människor! Våga fråga, våga föreläsa!

[Ändrat av Nordesjo 2003-08-25 kl 16:04]

Om hjälp

chralm; sa:
Jag tycker att om man behöver hjälp så ser man till att få det. Man kan tex be om det.

I vissa fall gör man som nybörjare (vilket vi alla är eller har varit) misstag eller felaktigheter som kan vara rent av farliga för oss själva, t.ex. inom klättring eller fjällfärder. I dessa fall ser jag det som en rent medmänsklig skyldighet att på ett socialt kompetent sätt hjälpa till UTAN att personerna har bett om det. Det är ju inte säkert att de är medvetna om att de behöver hjälp.

Handla så att du kan leva med dina handlingar om det skulle ske en olycka, brukar jag resonera när det handlar om riskfyllda verksamheter.

/Micke

Problemet är ju ofta att den som är oerfaren helt enkelt inte vet att han/hon är ute och cyklar. Har man inte läst på utsidan så kanske man tror att det SKA ta 50 minuter att slå upp ett tält! Man frågar inte i affären hur man ska göra, för att man har aldrig slagit upp ett tält, så man föreställer sig heller inte att det ska vara ett problem.

Någon skrev att han alltid såg till att skaffa sig tillräckligt med kunskaper innan han gav sig på något. Men om du är helt oerfaren, hur kan du då bedöma vad som är "tillräckligt". Den här killen med 130-litersryggan och dubbla termosar som beskrevs, han höll sig säkert torr, mätt och varm under hela vandringen (även om han inte kom särskilt långt!). Och han tyckte säkert själv att han hade tillräckliga kunskaper för att ge sig ut...

Och...

gahne; sa:
Den här killen med 130-litersryggan och dubbla termosar som beskrevs, han höll sig säkert torr, mätt och varm under hela vandringen (även om han inte kom särskilt långt!). Och han tyckte säkert själv att han hade tillräckliga kunskaper för att ge sig ut...

...och han kanske till och med hade roligt när han var ute, så då får vi ödmjukast låta honom vara nybörjare. Erfarenheten och kunskaperna kommer med tiden.

Re: Hur mycket som förloras

johankse; sa:
Så om någon känner sig trampad på tårna, URSÄKTA! Men läs vad som står och inte vad ni läser in.
Men om 70% av språket är mimik, tonfall, timing, kroppsspråk etc(enl. tidigare i denna tråd) och det försvinner i detta media så är det ju som det diskuterades tidigare i tråden inte helt enkelt att läsa vad som står eller? Det är något man kanske ska ha med i beräkningarna när man diskuterar här.

Som jag även skrivit tidigare, det var inte min mening att diskutera en enskild tråd utan mer vad jag tyckt senaste tiden. Däremot använde jag ju tråden som referens för mitt tänk.
/F

Nordesjo; sa:
Naturligtvis. Men det ingår ju i det moderna begreppet "social kompetens" att kunna på erbjuda sin hjälp på ett sätt som inte är påträngande eller nedlåtande. Men det trodde jag var självklart.

Och då kan vi genast ändra frågan från "Får man inte vara nybörjare?" till "Får man inte vara en friluftsmänniska om man saknar social kompetens?".... Och så har vi kastat mycket sten i glashus kanske?

Krav

Känns som om det är en massa krav på en helt plötsligt bara för att man gillar att vistas i skog och mark. Det här forumet har en tendens att komplicera de enklaste sakerna.

Måste var jobbigt med all kunskap man ska ha egentöigen, vore det inte bättre och bara njuta =)

mmm, det finns väldgt mycket friluftsliv man kan njuta av i slitna gympadojor och med tre ostmackor en konsumkasse...fast den sortens får liksom aldrig rum på Utsidan...för låg häftighetsfaktor...men det är väl där någonstans man överbryggar glappet mellan vilja och kunna...

CEN; sa:
mmm, det finns väldgt mycket friluftsliv man kan njuta av i slitna gympadojor och med tre ostmackor en konsumkasse...fast den sortens får liksom aldrig rum på Utsidan...för låg häftighetsfaktor...men det är väl där någonstans man överbryggar glappet mellan vilja och kunna...

Frågan är förstås vad du själv bidragit. Det KAN ju tänkas
att frågor om sådant inte besvarats därför att de aldrig ställts.

il C.
[Ändrat av il Camoscio 2003-08-26 kl 07:28]

Re: Krav

sajberjohan; sa:
Känns som om det är en massa krav på en helt plötsligt bara för att man gillar att vistas i skog och mark. Det här forumet har en tendens att komplicera de enklaste sakerna.

Måste var jobbigt med all kunskap man ska ha egentöigen, vore det inte bättre och bara njuta =)

vet du själv vad du menar?

il C.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
stenblock Varför så få ofodrade polycottonjackor Utrustning allmänt 66
kallegroda Få bort lukt ur vinterkängkor Utrustning allmänt 4
shadowfire Metod för att få ner tjock dunsäck i påse Utrustning allmänt 5
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Krokmark Få bort lukt från ryggsäck. Utrustning allmänt 18
MAW Få bort batterigojs ur lampa?? Utrustning allmänt 8
yeahyeahyeah Om att få bra komfort ur en ramryggsäck Utrustning allmänt 26
UffeB Retur av USA-köp - hur få tillbaka tull + moms? Utrustning allmänt 5
flanell lundhags storlekar, referenser, ge & få svar !!!!! Utrustning allmänt 45
ETullen Vad tror ni jag kan få för detta? Efterfrågan och pris? Downmat 9 mm. Utrustning allmänt 18
Mezzner Hur få termometerns spritpelare hel? Utrustning allmänt 13
simpek pack´n Go vart kan jag få tag på det? Utrustning allmänt 0
ohls Vad kan jag få för en ny Petzl Tikka + poche Utrustning allmänt 2
smilfink primus gas - svårt att få tag på? Utrustning allmänt 1
Ix Få bort bensinlukt Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Panicmode Måste man vara rik för att vandra i fjällen? Utrustning allmänt 119
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
elnal Ska skorna vara så hårda? Utrustning allmänt 10
hhhh Även litet fynd kan vara ett fynd Utrustning allmänt 31
niklas104 Dagens vara Haglöfs Mid Flex pants 707:- Utrustning allmänt 1
Mal Vi svenskar kan ibland vara så enerverande korrekta Utrustning allmänt 64
lami Gore-Tex vara eller inte vara i kängor Utrustning allmänt 10
Krösus Hammock för nybörjare Utrustning allmänt 66
Fabrikörn Knivslipning för nybörjare Utrustning allmänt 29
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
tango Rullskidor för nybörjare? Utrustning allmänt 7
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Iggle Nybörjare: skafta blad Utrustning allmänt 13
Alice85 Nybörjare: inköp av sovsäck med mera Utrustning allmänt 11
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
obbelix Nybörjare utrustningsval Utrustning allmänt 29
FrökenLingon "Nybörjare" med allmänna frågor Utrustning allmänt 54

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg