Inte få vara nybörjare?

Börjar undra om man överhuvudtaget "får" gör som man tror är när man ska göra nåt i "låglandet" eller i fjällen för proffsen här på Utsidan?

Jag får inte bära för mycket i min ryggsäck utan att nån messersmith springer hem och sätter sig vid datorn och skvallrar! Det tydligen inte heller ok att ha på sig vad som helst och det spelar ingen roll om det är GTX eller inte för vilket som så är det fel.

Är det inte dags att byta attityd, jag menar att starta en tråd och "snacka skit" om nån man mött i skogen som hade med sig 30 kg mer än en själv och dessutom ha nedlåtande ton är väldigt lågt , pinsamt!

Fan, va lite ödmjuka ni som kan hur mycket som helst, tipsa nybörjaren om hur ni tänker vid aktiviteten(eller säg inget och tig för evigt) istället för titta på och sedan skriva här hur dåligt ni tyckte det var.

/F

Håller med...

Kan inte göra annat...
Har fått ganska mycket nedlåtande miner av vana medelålders fjällvandrare när de mött mig med mina 20-30kg på ryggen...Sen att det ibland var kuddar och sten i ryggan i rent träningssyfte får de aldrig reda på ;-) Alla är vi barn i början och jag tycker att det kan vara ganska klokt att ta med för mycket när man inte vet hur väderförhållandena är.//Janne

Håller med er grabbar! Jag måste säga att det är larvigt att bete sig så där...speciellt mot den där grabben i skogen med 30kg på ryggen...ok, det var lite komiskt men SO WHAT? Alla gör vi våra misstag och det finns ingen anledning till att nedvärdera andra människor pga av deras okunskap eller oerfrenhet...

Re: Håller med...

Ben_Rangell; sa:
Kan inte göra annat...
Har fått ganska mycket nedlåtande miner av vana medelålders fjällvandrare när de mött mig med mina 20-30kg på ryggen...Sen att det ibland var kuddar och sten i ryggan i rent träningssyfte får de aldrig reda på ;-) Alla är vi barn i början och jag tycker att det kan vara ganska klokt att ta med för mycket när man inte vet hur väderförhållandena är.//Janne
För min del får du bära med dig vad du vill, här tycker vi att vi skall bära varandras bördor. // Roland

pathfinder77; sa:
Börjar undra om man överhuvudtaget "får" gör som man tror är när man ska göra nåt i "låglandet" eller i fjällen för proffsen här på Utsidan?

Jag får inte bära för mycket i min ryggsäck utan att nån messersmith springer hem och sätter sig vid datorn och skvallrar! Det tydligen inte heller ok att ha på sig vad som helst och det spelar ingen roll om det är GTX eller inte för vilket som så är det fel.

Är det inte dags att byta attityd, jag menar att starta en tråd och "snacka skit" om nån man mött i skogen som hade med sig 30 kg mer än en själv och dessutom ha nedlåtande ton är väldigt lågt , pinsamt!

Fan, va lite ödmjuka ni som kan hur mycket som helst, tipsa nybörjaren om hur ni tänker vid aktiviteten(eller säg inget och tig för evigt) istället för titta på och sedan skriva här hur dåligt ni tyckte det var.

/F

Håller med, att folk orkar hålla på att kommentera annat folks utrustningar och storlek på ryggsäckar.
Det var väl någon som hade sett en kille som hade problem med att sätta upp ett tält inför en Sarekvandring, varvid han också tog ett kort på det risigt uppsatta tältet. Vad var syftet med detta om inte att trycka ner den personen? Jag tror knappast att 'nybörjaren' i fråga fick någon hjälp med tältet iaf?

Ibland undrar man ju vad folk vill få ut av vandringen, om dom är där för naturupplevelsen eller för att se hur mycket lättare packning dom har än alla andra.

/Mikael, stolt nybörjare

Jag håller med. Som 'gammal' friluftsfrämjarledare har jag ju varit ute med en hel del nybörjare och de skall man ju hjälpa, inte stjälpa.

Visst, ibland ser man saker som får en att undra vad folk tänker på, men det är inte bara nybörjare.

HUr mycket man bär är mycket personligt. 200 g digitalkamera eller 15 Kg systemkamera och 3 kg stativ, en smaksak. Men när det gäller tyngd pga kamera är det tydligen ok för folk?

Nä ut i skogen/vattnet och ha det kul.

mvh Christian

"Eliten"

Jo det är väldigt tråkigt med den "översittarattityd" många har här.
Ödmjukhet är tyvärr en bristvara här. Däremot är prylhysterin högst påtaglig.
När skall någon börja en tråd med hur de började med friluftslivet och alla misstag de gjorde då, hur dåliga de var på att planera innan erfarenheten kom?
Det vore lärorikt!

Sedan är samhället som det är. Behovet av identitet är mycket viktig och beteckningen fjällvandrare är för många ett eftersträvansvärt epitet. Numera tror många att de kan köpa sig en genom att ha de "rätta" prylarna. Suck!
Vidare har alla sajter av liknande sort en liten "elit" som tycks vara allsmäktig i allt möjligt.
Nåja, de flesta är faktiskt trevliga och roliga.
Roligast är att följa visa personers "korståg" för eget prylval.
Allt kretsar på ett eller annat sätt kring egot antar jag, sorgligt...

MVH Hasse

Re:

Röksvamp; sa:
Jo det är väldigt tråkigt med den "översittarattityd" många har här.
Ödmjukhet är tyvärr en bristvara här. Däremot är prylhysterin högst påtaglig.
När skall någon börja en tråd med hur de började med friluftslivet och alla misstag de gjorde då, hur dåliga de var på att planera innan erfarenheten kom?
Det vore lärorikt!

MVH Hasse

Tror du folk skulle våga erkänna att de gjort misstag och att de troligen fortfarande gör misstag. Att deras nya superpryl inte var så bra om de trodde o.s.v.

Ett smärre misstag

sajberjohan; sa:
Tror du folk skulle våga erkänna att de gjort misstag och att de troligen fortfarande gör misstag. Att deras nya superpryl inte var så bra om de trodde o.s.v.

Det är klart att man ska kunna erkänna sina misstag! Så för att föregå med gott exempel så kan jag berätta om sommarens stora misstag.

Som den (tyvärr) obotlige tidsoptimist jag är så ansåg jag mig ha all tid i världen att packa min ryggsäck och hundarnas klövjeväskor om jag satte igång med det vid tio tiden på morgonen då tåget till Narvik skulle gå först 18.10. Givetvis så hade ju inga matvaror packats om ännu, eller något annat heller för den delen. För att förenkla packandet så brukar jag följa en utskriven packlista och bocka av grejerna allt eftersom dom slinker ned i säcken, men den här gången så tyckte jag att det här var något jag gjort så många gånger att jag inte borde glömma något.

Tiden var ju givetvis alldeles för knapp för att hinna med allt anna som man skulle göra innan man åkte så det hann inte bli någon fundering på om allt kommit med eller inte.

När jag väl kommit ombord på tåget och jag och hundarna har hunnit göra oss bekväma så börjar jag i varje fall fundera på vad som kommit med i packväg. En olustig tanke slår mig, "Shit kepan och solskyddet ligger kvar hemma på köksbordet".

Väl framme i Narvik en dryg timme försenad så undrar jag om jag ska passa på att köpa en ny keps och lite solskydd. Efter några sekunders konfererande med mig själv så beslutar jag mig för att påbörja vandringen i stället, lika bra eftersom men redan var försenad...

Tre dagar senare med armar och nacke som är rödare än årets kräftor så är jag tvungen att i stålande solsken och 27 plusgrader gå med gortex jackan på, bara för att skydda mig mot solen. :(

Nästa gång så ska jag ägna lite mer tid åt att packa...

Jesper
Som har ännu fler misstag på lager ;)

Stress är inget bra när man ska packa. Råkade glömma liggunderlager en gång när det blev lite stressigt. Som tur var skulle vi bara vara ute en natt så det fick bli till att ligga på granris, som funkade lika bra =)

Ett större misstag

sajberjohan; sa:
Nä, så är det väl inte? För att följa polarhund´s exempel och fortsätta dementera det:

1998, när jag just systematiskt börjat använda en tältkåta istället för tält var vi i Orsa Finnmark. Total blöta och tjockt med mygg och vi var rätt färdiga. Riggade eldstaden i kåtan efter "alla konstens regler" med liten eldspis (plåtlåda med ventilationshål i botten) på stenar, och satte igång att elda, torka kläder, laga mat och koka kaffe. Allt var underbart, tills golvet runt omkring eldspisen plötsligt stod i lågor, sa bara swoosshhh så brann det. Offrade snabbt min blöta t-shirt och släckte. 5-10 cm av golvet närmast eldspisen här och där var dock kört. Strålningsvärmen från öppningen mellan den stensatta marken och eldspisens botten hade successivt hettat upp golvet närmast eldspisen tills det var helt överhettat och började brinna. Ändå hade jag tyckt att golvkanten låg tillräckligt långt från elden. Morgonen efter när det var ljust och jag klev ut, var kåtan helt kolsvart längst upp vid duken där rököppningen är. Svart tjära som hade runnit. Vi hade delvis eldat med delar av en törestubbe eftersom det var så blött ute.

Väl hemma fick jag skura kåtan högst upp med rotborste och såpa. När det var klart fick jag skura badkaret. Och impregnera igen. Golvet lagade jag med en bit galon. Körde på det golvet kommande två åren, tills jag tyckte att eldningen fungerade bra och det inte blev fler incidenter. I början på förrförra året köpte jag nytt golv. Golvet närmast eldspisen täcks numera alltid med stenar eller klabbar, och vi ser till att strålningsvärmen mellan eldspisens botten och marken inte kan hetta upp golvet. Töre används ytterst sparsamt:)

Raskesven (som också har fler misstag på lager, även om de inte är lika grova).

Illa

Håller med förste talare helt och fullständigt.

Det handlar inte om att erkänna sina misstag som de sista inläggen berör. Det handlar snarare om att inte nedvärdera de som precis har "hittat" friluftslivet.

Mitt enda rättesnöre när det gäller att bedöma människor är huruvida de är öppna, trevliga, ödmjuka och pratglada eller inte. Jag tvärdissar alla fjantar som kommer springandes med hypermodern ultrautrustning med prislappen hängandes kvar. För att inte tala om alla surkartar som tror de vet bäst för att de är på sin 119:e fjällvandring.

För fan, fjäll och friluftsliv är ingen tävling. Skriva "kloka" inlägg och starta "intelligenta" trådar på utsidan är inte heller en tävling.

Misstag gör vi alla, men det största misstaget är att skratta åt andra som gör fel medan de försöker...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
stenblock Varför så få ofodrade polycottonjackor Utrustning allmänt 66
kallegroda Få bort lukt ur vinterkängkor Utrustning allmänt 4
shadowfire Metod för att få ner tjock dunsäck i påse Utrustning allmänt 5
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Krokmark Få bort lukt från ryggsäck. Utrustning allmänt 18
MAW Få bort batterigojs ur lampa?? Utrustning allmänt 8
yeahyeahyeah Om att få bra komfort ur en ramryggsäck Utrustning allmänt 26
UffeB Retur av USA-köp - hur få tillbaka tull + moms? Utrustning allmänt 5
flanell lundhags storlekar, referenser, ge & få svar !!!!! Utrustning allmänt 45
ETullen Vad tror ni jag kan få för detta? Efterfrågan och pris? Downmat 9 mm. Utrustning allmänt 18
Mezzner Hur få termometerns spritpelare hel? Utrustning allmänt 13
simpek pack´n Go vart kan jag få tag på det? Utrustning allmänt 0
ohls Vad kan jag få för en ny Petzl Tikka + poche Utrustning allmänt 2
smilfink primus gas - svårt att få tag på? Utrustning allmänt 1
Ix Få bort bensinlukt Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Panicmode Måste man vara rik för att vandra i fjällen? Utrustning allmänt 119
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
elnal Ska skorna vara så hårda? Utrustning allmänt 10
hhhh Även litet fynd kan vara ett fynd Utrustning allmänt 31
niklas104 Dagens vara Haglöfs Mid Flex pants 707:- Utrustning allmänt 1
Mal Vi svenskar kan ibland vara så enerverande korrekta Utrustning allmänt 64
lami Gore-Tex vara eller inte vara i kängor Utrustning allmänt 10
Krösus Hammock för nybörjare Utrustning allmänt 66
Fabrikörn Knivslipning för nybörjare Utrustning allmänt 29
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
tango Rullskidor för nybörjare? Utrustning allmänt 7
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Iggle Nybörjare: skafta blad Utrustning allmänt 13
Alice85 Nybörjare: inköp av sovsäck med mera Utrustning allmänt 11
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
obbelix Nybörjare utrustningsval Utrustning allmänt 29
FrökenLingon "Nybörjare" med allmänna frågor Utrustning allmänt 54

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg