Inställning i sidled

Skridskon

Glider i en svag kurva vilket ger ett tag i isen jämförbart med känslan att cykla. I vanlig åkning ändras vinklarna successivt i lederna under skäret och man kompenserar med bla små riktningsförändringar relativt lätt obalanser jämfört med att balansera utan fart.

Thure

Tack

då förstår jag bättre vad du menar. Nu gäller det bara att hinna testa olika inställningar innan Östermalms IP stänger för säsongen.

Hålfotsstöd för skridskoåkare?

Vet ngn något om speciella hålfotsstöd för skridskoåkare. Problemet är att komma upp på skäret. och att "vila på skäret". Kan det handla om för mjuka skor? Crispis telemarkskängor brukar rekommenderas för skridskoåkning. Jag använder sådana. Har prövat Meindl Island. Gick inte alls.

Vet ngn något om speciella hålfotsstöd för skridskoåkare. Problemet är att komma upp på skäret. och att "vila på skäret". Kan det handla om för mjuka skor? Crispis telemarkskängor brukar rekommenderas för skridskoåkning. Jag använder sådana. Har prövat Meindl Island. Gick inte alls.

Vad menar du med att komma upp på skäret?

Vad har du provat för kompletterande träning? Kanske kan en sjukgymnast hjälpa dig att försöka den muskulatur som behövs för att kunna hålla balansen på skridskor. Det är inte alla problem man kan lösa med tekniska hjälpmedel.

Jag tycker också att Meindl Island är lite mjuka att åka i, det funkar, men jag tycker bättre om man lite högra kängor från Lundhags.

Vet ngn något om speciella hålfotsstöd för skridskoåkare.

Känner inte till något om hålfotsstöd specifikt för skridskor. Jag har höga fotvalv och använder därför själv iläggssulor. Sulorna hjälper till att stabilisera foten i pjäxan vilket i sin tur ger ökad stabilitet.

Iläggssulorna jag använder är utprovade hos en fotspeciallist och fyller ut hålfoten ordentligt. De är gjorda efter en avgjutning av foten. Idag sker tillverkningen på ett annat sätt, men resultatet torde vara det samma.

Jag åker inte utan mina iläggssulor, grymt nöjd med dem även om de kostar som ett par nya skor.

/Mikael

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg