Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips

Köket..?

Jag har kört med både Classic och Techno Trail men föredrar mitt Trangia med gasbrännare.
Vindskyddet är oslagbart både för koktid och bränsleåtgången. Den ökade vikten känar man in både på komfort och på antalet gasflaskor som går åt...
De förstnämnda fungerar dock om man mestadels lagar mat i absiden på tältet.

Det du inte ska snåla med så är det som några redan sagt skodonen. De du nu valt är i o f s sköna, men är kanske inte de mest lämpliga i Kebneterrängen. Lägg ned tid på att prova, prova och prova och fråga försäljaren. Det finns inga dumma frågor om kängor! Köp kängor i god tid och gå in dem. Gör gärna det med packning, men gå inte bara på asfalt eller grusväg, utan ut i "skiten". Det är här du ska lägga pengarna, men be mig inte om en rekommendation om vilka kängor som är bäst - du måste prova själv vad som passar dig och dina fötter! (Glöm inte att ta med skovårdsmateriel.) Kängor i all ära (jag är själv en s k kängman), men en del föredrar stövlar så glöm inte detta alternativ (även här finns olika märken att välja mellan). Stövlar är vanligtvis billigare än kängor och håller till skillnad från vissa kängor garanterat tätt (det är blött i svenska fjällen, oavsett årstid).

Om du ifråga om övrig utrustning nödvändigt ska köpa nytt så glöm för allt världen inte att såväl Intersport som Stadium har en del bra och prisvärda produkter under de egna märkena McKinley respektive Everest, men även här ska du fråga (allt är inte guld som glimmar och det gäller f ö även "högstatusmärkena") försäljarna. Annars är tipsen att låna respektive att köpa begagnat verkligen väl värt att ta på allvar. Det går att fynda sådant som inte är direkt utslitet.

Något annat att tänka på och som inte går att köpa är att skaffa sig vana att använda utrustningen. Oavsett grejorna du skaffat är aldrig så bra är det inte mycket värt om du inte kan använda prylarna. Att gå direkt från ett "nolläge" och ut på fjället är inte att rekommendera. Ägna i alla fall ett par-tre eller flera veckoslut åt vandring och övernattning i terrängen i ditt närområde, med matlagning på Trangiakök (eller vad du har) samt bli skicklig på att sätta upp ditt tält snabbt. Du har igen det - jag lovar. Att trött, blöt och hungrig i blåst och regn försöka sig på ett tält man är ovan vid är ingen höjdarövning! (I princip ska du kunna sätta upp och packa ihop ditt tält i sömnen – öva, öva, öva!)

I utrustningsväg ska du även tänka på att ha flera uppsättningar bra strumpor som du provat ut. Glöm inte heller att ta med fotvårdsartiklar såsom compeed och fotsalva.

I jakt- och fiskebutiker finns ofta en del mycket prisvärda produkter, bland annat vad gäller kläder, kängor och stövlar (finns även en del på webben).

Bla, bla, bla - lycka till helt enkelt - det finns inga kokbokstips, utan man måste göra sina egna erfarenheter men det är dyra lärpengar att på fjället upptäcka sina egna och utrustningens begränsningar så det jag skrivit kan sammanfattas med att öva och härda dig innan fjället begås. Det blir mycket roligare då.

Gyllengahm; sa:
Hej!
Efter att ha tänkt lite på saken och fått en hel del jättebra tips på utrustning så gjorde jag en snabb lista över inventarier inför den upp till två veckor långa vandringen i Kebneområdet.
Kommentarer mottas gärna.
Ursäkta formateringen..!
----snip snip----------
Reseäventyret är planerat till slutet av juni kommande sommar.

Mycket tacksam för svar!
Mvh
Christopher

Jag saknar följande utrustning som jag iaf hade tänkt en gång till innan jag gett mig ut 2v utan

Första hjälpen kit
Myggmedel alt. nät
Vattenflaska
Lagnings utrustning/verktyg/kniv
Ficklampa (skippa om det är midnatts sol när du åker)
Tänd utrustning för köket oavsett det sitter en piezo tändare där och speciellt om det INTE gör det.
Hygienartiklar/tvättmedel/diskmedel
Ät och tillagningsgrunkor såsom bestick/matlåda/kryddor/osv
sockar sockar och fler sockar
ett par kallingar till ? så du kan tvätta och slipper infanterield..
1 extra underställ så du kan tvätta osv
Tjock tröja vore kanske bra att ha ?

kommunikationsutrustning såsom en telefon osv kan kanske vara bra att ha med sig ?
Karta ? eller du tänker irra omkring planlöst ?

mat 500 kr ?
vad tänker du äta då ?
14 dagar 4 måltider/dag, 500 kr = ca 8,90/måltid
Hur långt hade du tänkt att gå på det / dag ?

sedan är det ju en smakfråga om man vill eller inte vill ta med lite pengar så man kan handla om man skulle behöva.

Innan du ens funderar på att dra till fjälls med din utrustning gå till skogs med den och testa så att du dels kan hantera all utrustning dels så att du går in skor, ryggsäck osv samt givetvis se om det är något som du saknar eller kanske inte behöver. inte bara en eller två dagar utan gärna flera längre perioder...

när det gäller sovsäck som det diskuterats tidigare kan du på smhi leta reda på vad det har varit för temperaturer under aktuell period tidigare åre.
det ger iaf en hint om vad du kan förvänta dig.

Det finns några fördelar och nackdelar med dun vs syntetsovsäck. men innan du ens funderar på vilket du skall använda så kolla om du är dun allergiker.

Det var väl det jag kom på vid denna tiden på dygnet..

lycka till
/Torbjörn

Resor...tåg & Buss i Norrland

Kolla på http://www.resplus.se och för trp med buss i norra Sverige så kollar du http://www.ltnbd.se

Kollade på din lista lite, såg att du hade glömt bort liggunderlaget!
Jag har använt Therma-rest ett par år och gillar dom Inte! Kvallan är ok men dom är för tunna..använder nu ett InsulMat, 51*183*6,3 cm...volym packat ca 2,5l och väger 619g. Det var med i Utemagasinets test och fick Väldigt bra betyg nu i sommras!

Köp även en Camelpack "vattenbehållare" av någon modell, jag har en Playplus 2l (naturkompaniet) och dom är bara Såå bra!

Och som dom andra säger..LÅNA så mycket du kan eller köp beggat tills du Vet vad du ska ha och om du Gillar det!

Mvh A

Re: Resor...tåg & Buss i Norrland

andy69; sa:
...
Köp även en Camelpack "vattenbehållare" av någon modell, jag har en Playplus 2l (naturkompaniet) och dom är bara Såå bra!
...
Mvh A

Varför ska en nybörjare satsa pengar på detta...?
En liten flaska med stor öppning för dagsdrickandet (typ Mer flaska). Det är blött i området tidigt på säsongen så det är bara kortare sträckor det inte finns vatten nära.
Om man vill kunna tälta långt från vatten har man en tillplattad 2liter PET i ryggan.

Re: Re: Resor...tåg & Buss i Norrland

granbom; sa:
andy69; sa:
...
...
Mvh A

Varför ska en nybörjare satsa pengar på detta...?
En liten flaska med stor öppning för dagsdrickandet (typ Mer flaska). Det är blött i området tidigt på säsongen så det är bara kortare sträckor det inte finns vatten nära.
Om man vill kunna tälta långt från vatten har man en tillplattad 2liter PET i ryggan.

Jag håller med. Jag hade ingen Camelpack i fjällen, och klarade mig ändå utmärkt. Det var tom så att vi bara använde en enda 0.5l vattenflaska, eftersom vi upptäckte att vi behövde lägga vår torkade mat i blöt i den andra. ^_^

Två stycken MER-flaskor löser alla problem.

hobbes; sa:
Jag saknar följande utrustning som jag iaf hade tänkt en gång till innan jag gett mig ut 2v utan...

Jag tog för givet att det listade var saker som behövde införskaffas, inte en komplett lista på utrustning.
Annars får vi nog som sagt börja om från början och förklara det kluriga med föremål som karta, bestick och strumpor. ;)

Den som söker skall finna....

Hej Christopher

Gå in på följande sajter. Läs och begrunda. Föfattarna till följande sidor är några av "silverryggarna" :) på utsidan och har mycket gott att komma med. På sidorna finns vandringsdagböcker från ett stort antal ensamvandringar och en del funderingar kring utrustning.

Peter Palagyi
http://web.comhem.se/~u19317031/

Roland Jatko
http://www.jatko.dk/

Claes Nygårdh
http://fjallen.nygardh.net/

Hoppas ingen har något emot att jag (som inte har någon del i dessa hemsidor) tipsade om dessa sidor.

Vänliga hälsningar
Björn Nilsson

Om du har testat båda och är nöjd så ignorera detta annars...
...Borde du överväga att byta ryggsäcken mot en lundhags motion. Den har ett par fördelar och är generelt en bättre och er påkostad säck än sec. Nu finns den billigt (unjefär samma som sec) lite här och där för att den har slutat tillverkas och ska reas ut överallt i orginal går den på dryga 3000.

Fördelar:
Centrumupphängt höftbälte (för oss som gillar det, principen kan du läsa om på (http://www.klattermusen.se/km_sidor/documents/katalog_final.pdf) sidan 41, mig veteligen är det bara KMs mjölner och någon till som har detta utöver denna, rätta mig om jag har fel!).
Löstagbara sidfickor: Helt underbart att kunna anpassa ryggan efter vad man tänkt göra med den, på vissa turer behöver man kanske inte allt utrymme och vill slippa vikten tex. sen går de ju att använda som dagsturssäck om man är lite händig.

Vidare tycker jag fortfarande att ett Akto är ett bra tält men att du nog skulle ha större glädje av ett Muddus. Specielt som du här kan spara in en dryg tusenlapp på deras outlettsida (2370kr).

Nordesjö; sa:
hobbes; sa:
Jag saknar följande utrustning som jag iaf hade tänkt en gång till innan jag gett mig ut 2v utan...

Jag tog för givet att det listade var saker som behövde införskaffas, inte en komplett lista på utrustning.
Annars får vi nog som sagt börja om från början och förklara det kluriga med föremål som karta, bestick och strumpor. ;)

Helt helt rätt, det är som du säger. Men detta till trots ska jag inte säga att hans tillägg var förgäves. Han nämnde ett flertal saker som var mycket matnyttigt.

Tack Alla! för alla goda råd och tips. ALLT kommer tas in i master-ekvationen jag ska lösa innan jag beger mig :)

Om det är något som behöver nämnas är det självfallet bara något jag är glad över. Ju mer information desto trevligare upplevelse jag kommer få där uppe!

Har en spontan fråga. Är det så blött (som många sagt) att man kan säga att terrängen är helblöt rakt igenom? Alltså blött gräs som "chippar" när man travar fram där? Kan vara bra att vara rejält förberedd på detta så det inte kommer som en nyhet att fjällen i sjäva verket är en enda stor grässoppa :)

Tack!
Mvh
Christopher

Re: sovsäck

^_^; sa:
Själv har jag siktat in mig på denna:
http://www.getout.se/v2/index.asp?item=5337

Jag bara väntar på att den ska komma på rea. Man kan ju alltid hoppas...

"Hur ser man att en sovsäck är bra? Det syns po lacken."

Haha. Men allvarligt. När man väntar på en bra sovsäck för mindre pengar än 2900 kr känns som rätt läge att köpa från Robert's i Polen (http://www.roberts.pl/ tror jag det var). Det finns flera trådar om dem här på Utsidan, jag köpte därifrån i somras och är väldigt nöjd. Jag gav 2000 plus frakt (typ 300 kr som vi delade på två) för en säck som gott och väl klarar fem minusgrader, de påstår komforttemp -10 vilket verkar helt rimligt. Den väger 1 kg. Det enda krångliga är att välja modell, och sedan överföra pengarna, men det är ju långt till nästa vår så tiden finns att fundera. En kille som heter Roman är hjälpsam.

Så slipper du vääänta på rea :)

Men det är klart, den du länkar till väger lite mindre, men det går nog att få ihop en lättare säck hos Roberts också.
[Ändrat av millimeter 2006-10-06 kl 20:03]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Zohan Ryggsäck sitta i svank Fjällvandring 14
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
Agnetaw Ryggsäck för kort tjej? Fjällvandring 5
skyking Ryggsäck för fjällvandring med "dagsutflykter" Fjällvandring 5
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
Tilert Tips på ryggsäck Fjällvandring 30
steves 30-40l ryggsäck till blandade aktiviteter! Tips? Fjällvandring 27
friluftaren Väga ryggsäck? Fjällvandring 26
brigas övergiven ryggsäck i Gaskavagge Fjällvandring 9
Ad.Finem Rekommenderad vikt på ryggsäck Fjällvandring 35
Melhike Utrustning - Ryggsäck Fjällvandring 5
katteng Ryggsäck, Bergans vs Osprey vs Lundhags Fjällvandring 8
linusthefrisk okänd, känd ryggsäck? Fjällvandring 2
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
jorbru Ryggsäck för barn Fjällvandring 10
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
Kroppefjäll Impregnering av ryggsäck & sovsäckspåse Fjällvandring 1
tomhylsan Tung ryggsäck Fjällvandring 37
devlon Hur stor ryggsäck hade ni till Kebnekaise? Fjällvandring 19
Illsley Vätskesystem till ryggsäck? Fjällvandring 7
rohubi Reservdelar Karrimor ryggsäck? Fjällvandring 5
redösnoj Var kan man vandra med vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 25
olle.adolfsson Ryggsäck Fjällvandring 3
Ainon Ryggsäck för liten person Fjällvandring 13
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
Medon Nackdelarna med stor ryggsäck? Fjällvandring 52
Fisch Ryggsäck Modan Fjällvandring 8
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
Hybarts Storlek på ryggsäck Fjällvandring 18
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
Nordgren Storlek på ryggsäck? Fjällvandring 77
laten Alternativ till ryggsäck Fjällvandring 43
nils73 Ryggsäck blir kraftverk Fjällvandring 1
sia Vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 14
gödelbaum Kan man hyra ryggsäck? Fjällvandring 5
box_nine Norröna Beito ryggsäck som knarrar Fjällvandring 4
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
fibbla Ryggsäck - Camp Molloy Fjällvandring 21
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66
Jack Wolfskin ryggsäck Fjällvandring 2
f_nic Ny ryggsäck Fjällvandring 7
Ny ryggsäck Fjällvandring 18
a_forsgren Ny ryggsäck Fjällvandring 4
jonta Vilken ryggsäck vid fjällvandring! Fjällvandring 10
0708 Packning i ryggsäck Fjällvandring 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg